När hästen blir ledare...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Poetry_princess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 906
P

Poetry_princess

Tror ni att de då enbart är farliga för sin ägare/skötare? Jag har funderat lite på det här, efter att ha läst trådar om hästar som har tagit över ledarrollen eller försökt göra det.

Kan hästar agera beskyddare om människan inte klarar av att hävda sitt ledarskap? Vad händer då? Blir de bara hemska och ohanterliga eller går det att ha en sådan relation med en häst? Jag tänker främst på t.ex ridskolehästar som "tar hand" om rädda nybörjare - men hur skulle det fungera i övriga avseenden förutom själva ridningen?

Hästen behöver ju inte alls bli farlig eller hotfull om den som är lägre i rang inte försöker ta sig högre upp i rang. Så länge den ranglåga människan sköter sig och lyder så finns det ju ingen anledning för hästen att bli farlig. Sen är det nog upp till varje hästs personlighet om h*n tar hand om den lilla människan eller om h*n vill visa sin ställning som nr. 1 mer tydligt och vara nonchalent och kaxig.

Om en häst blir ledare så innebär det fara pga. att man då inte har något inflytande på hästen som kan kontrollera hur den handlar i situationer där man som människa vet bäst. Dessutom kommer hästen, precis som i vilt tillstånd, att reagera på ditt sätt att försöka styra den som den skulle reagera på en häst som försökte göra det. Ger du dig inte så blir det tillslut slagsmål.

Som ägare/skötare/medryttare/etc så bestämmer du ju saker om din häst. Tex. att nu ska den komma in i stallet. Skulle en häst försöka bestämma över ledaren på det sättet så skulle det innebära att den försöker ta över ledarrollen - den visar dominans. Och ledaren, som måste försvara sin roll och visa att den är stark och oberoende, gör då inte som den andra hästen säger utan visar, på olika sätt, att det är den som bestämmer. Om man då inte ger sig utan börjar ta till våd så kommer hästen till slut inte ha något annat val än att att göra detsamma.

Ledaren är inte ute efter att bestämma eller bråka med de andra medlemmarna. Men vikten av lydnad är så stor att det kan leda till förvisning av flocken om man inte sköter sig. Och ger du dig på ledaren så måste den slåss - och då vinner du inte. Du kan antingen fly eller dö. :smirk: Du kan ju heller inte ta ut hästen om den är ledare, för om den väljer att springa till skogs och inte gå in i stallet så har du inte så mycket att säga till om heller. Dessutom, om ni hamnar i en situation där du vet att hästen kommer att handla fel, kan du inte få den att göra rätt och det kan bli riktigt farligt.

Så nej, det är inte farligt - så länge du låter hästen gå i sin hage och inte agerar dominant mot den. Ledare och elakhet hänger inte ihop på något sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 073
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 599
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 574
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in... 2
Svar
20
· Visningar
3 172
Senast: Ronjali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka