När köpa nästa häst?

vinkelina

Trådstartare
Har idag ett 18 årig häst. Finns troligen en hel del slitskador då hon gått på ridskola i 10 år. Hoppas på några år till med ridning, innan de blir promenadhäst av henne.

Men faktum kvarstå, jag har en gammal häst.

När har ni börjat söka efter en ersättare? Vill inte stå där en dag utan häst, som de känns nu i alla fall.

Hur har ni gjord med det ekonomiska. Alla har ju inte x tusen undanliggandes, och tycker det är hopplöst att spara några större summor med häst. Gärna vill man ju ha så att man även klarar stallhyror och liknande oxå.

Dags att hitta en rik man kanske?

Sv: När köpa nästa häst?

Jag hade nog köpt mig ett föl eller en unghäst som jag hade antingen ställt på lösdrift (billigare än stallplats och bra för den unga hästen) eller så hade jag lånat ut hästen till någon duktig ryttare som ej har möjlighet att köpa en en egen häst. i det fallet hade jag skrivit i kontraktet att fodervärden får betala ALLA ev. kostnader så som vet.vård, foder m.m. Sen hade jag skrivit att du som ägare har rätt att avbryta kontaktet när hon helst (med 1-3 månader uppsägningstid då så klart) Med detta upplägg kommer du lite billigare undan och kan ev ha en grund/färdig utbildad häst när det är dax för dig att ta över den.

Jag har gjort på detta sätt tidigare och det fungerade kalasbra !

Jag hade ju fram till i vintras en 17-åring och en 26-åring. Jag hade sedan något år tillbaka börjar kolla lite löst på annonser, bara för att ha koll på utbud och priser. Tyvärr fick ju 26-åringen kolik i januari som visade sig vara en tumör, så han togs bort akut. Kvar stod jag med en ensam häst, som tur var fick jag låna sällskap.

Jag började leta direkt, tanken var en 1-2 åring för att då är nuvarande gamlingen 21-22 år när jag kan börja rida unghästen mera seriöst. Och i april fick jag hem världens finaste Silmänpilke, 2 år gammal! Tror det blir ganska lagom förutsett att gamlingen håller sig frisk.

Nu har jag ju hästarna hemma så det förenklar ju (försvårar också, för jag måste ju ha 2). Höet tar vi själva så kostnaderna blir ju inte så höga. Sen beror det ju på vilken nivå du vill träna på, hur länge gamlingen "håller". Tänker du köpa färdig >4 år inriden häst eller unghäst?

Om du sköter din häst väl och hästen håller sig frisk så har du henne säkert ridbar mellan 7-10 år framöver.

Mina erfarenheter är att det dummaste man kan göra är att ställa av/pensionera en äldre häst för då blir de skruttiga nästan på en gång.
Får de däremot hålla igång ofta gärna 5-7 dagar/vecka i det tempot de orkar med såklart så brukar de hålla sig fräscha riktigt länge.
De klarar oftast betydligt mer än vad vi tror.

Vi hade en islänning som gick som turridningshäst där jag jobbade förrut, han gick med på turer tills han var 35-36 år och då var han kärnfrisk och fräsch om än lite gammal, dock fick han inte gå de längsta turerna och han fick en viktgräns på ca 65 kg istället för 95 kg som han haft innan, när vi däremot pensionerade honom gick det snabbt utför. Han blev 37 eller 38 år gammal.

En riktig trotjänare :love::love::love:

Men för att besvara din fråga så låter det ju inte som att du har råd att hålla 2 hästar idag, men du bör väl försöka spara en slant varje månad så att du har en summa när det är dags för en ny häst sen?
Man behöver ju faktiskt inte bestämma sig för att spara en viss summa varje månad, man kan ju sätta undan en summa som passar baserat på vilka andra utgifter man har just denna månaden.
Vissa ggr kanske du bara kan sätta undan 1-200kr en annan månad kanske du kan sätta undan 3000kr, det viktiga är ju att du sparar och inte hur mycket utan att det ökar hela tiden :)

Så gör iaf jag, sen brukar jag länsa min och sambons plånböcker på småpengar mest hela tiden och lägga i en spargris.
Sen brukar jag tömma den till jul och sen till semestern och då brukar det kunna finnas en tusenlapp eller två där i som man då kan använda till något roligt :) Å då har man inte ens märkt att man sparat det :)
Sen har jag även gjort så att varje gång jag använder mitt bankkort så drar de 10kr extra som åker in på ett sparkonto och det är också pengar man inte märker att man sparar vilket jag tycker är jätte bra och det brukar bli ett par 100kr/mån :)

Kanske något sätt som skulle kunna passa dig för att spara på :)

tredje gången gillt nu då, buke bara bråkar i kväll...

har inte för tillfället råd med en häst till, men som sakt, tanken finns att börja spara lite. Hoppas ju självklart att min egen håller i många år till, men med tanke på hennes ben så vet man ju aldrig.

Kan inte själv bestämma mig, unghäst/föl skulle vara roligt, att själv få rida in, vissa planer finns på föl efter eget sto, tyvärr tog bilen alla årets betäckningspengar.

Men samtidigt skulle jag vilja ut och tävla, gärna på lite högre nivå. Svårt val

Arton år behöver ju inte betyda att hästen är slut. Min B-ponny dog när han precis fyllt sjutton, min C-ponny hopptävlade fortfarande vid fyllda tjugo. Hon är idag 23, beter sig som tre... Det är helt enkelt väldigt, väldigt individuellt, precis som med människor.
Vi trodde alltid att B-ponnyn skulle bli minst 30. Han hade inte levt något hårt liv, var knappt riden alls innan vi köpte honom som nioåring, jag red honom "normalt" i fem år, sen var det mest promenadridning när jag blev lite för lång, eller bära runt på lillsyrran (hon var tio då). Men han hade haft fång tre gånger rätt rejält, fått operera bort ett öga och till slut fick han cancer också, så det gick inte att rädda honom.

Nu har jag då min gamla tävlingsponny kvar, och ett halvblod på foder. Hon är bara tretton, men på grund av en gammal skada kan hon inte gå hård träning och tävling. Det har fått mig att fundera på att skaffa en unghäst, en åring till exempel, och forma själv. Jag har inte bråttom ut på tävlingsbanan, men jag vill dit igen, så småningom.

Nu pluggar jag och har absolut inte ekonomi att köpa en häst till, men jag tänkte försöka använda de här åren till att spara ihop nog med pengar till en åring efter studierna.

Om du sköter din häst väl och hästen håller sig frisk så har du henne säkert ridbar mellan 7-10 år framöver.

Mina erfarenheter är att det dummaste man kan göra är att ställa av/pensionera en äldre häst för då blir de skruttiga nästan på en gång.
Får de däremot hålla igång ofta gärna 5-7 dagar/vecka i det tempot de orkar med såklart så brukar de hålla sig fräscha riktigt länge.
De klarar oftast betydligt mer än vad vi tror.

Men om TS vill träna och tävla, om än på lättare nivå, så är ju risken ganska stor att hästen inte håller för det om 10 år. Det är trots allt sällan man ser 20+ hästar på tävlingar. Visst finns det men det är inte jättevanligt. Och om hon vet redan nu att benen är lite slitna så.

Hobby/skogsridning är en helt annan sak. Mitt gamla halvblod var fullt ridbar, d.v.s. även träning/lättare tävling till 21 ungefär. Sedan började kroppen så sakta säga ifrån, han hade t.ex. gamla förslitningsskador i bakknäna, fick ett par lätta senskador från bus i hagen o.s.v. som ju tog längre tid att läka p.g.a. åldern. Men han motionerades ändå i sin takt, 1-3 ggr/v, fram till 1 v före han avlivades, 26 år gammal.

Så helt krasst skulle jag väl säga att TS kunde börja leta häst senast när hennes fyller 20. Gärna en åring då som hon kan ställa på en välskött lösdrift så länge.:)

Leta efter häst kan väl vara läge att göra när hästen börjar närma sig slutet?
Spara så mkt pengar du kan så du kan köpa en häst direkt när det är dags.
Antagligen kommer det ju dröja några år till så då bör du ju kunna få ihop några tusenlappar.

Att köpa en häst och slänga iväg på lösdrift som några skrivit tycker jag är ett väldigt konstigt råd. :confused:
Även en ung häst på lösdrift kan kosta mkt pengar (och tid) om den skadar sig.

och lösdrift är inget allternativ då de helt enkelt inte finns nått här nära....

Leta efter häst kan väl vara läge att göra när hästen börjar närma sig slutet?
Spara så mkt pengar du kan så du kan köpa en häst direkt när det är dags.
Antagligen kommer det ju dröja några år till så då bör du ju kunna få ihop några tusenlappar.

Men TS ville ju inte riskera att bli "utan" häst? Vilket man ju i praktiken kan bli om det är så att hästen blir skadad, man håller på och behandlar i 6 mån-1 år, konstaterar att nej, hästen håller inte för träning mera och DÅ börjar leta häst. Då går det ju lätt ett halvår till innan man har en häst hemma.

Förslaget med unghäst och lösdrift kanske många tänker på att föl/unghästar är ganska billiga just nu? Och att råkar man hitta just den "rätta" unghästen, med rätt stam och så, så kanske man vill slå till?:)

Men nu hade ju TS inte tillgång till lösdrift så den möjligheten faller ju bort.

Men en häst är inte så svår att hitta om det är en ung man ska ha.
Är ens häst skadad så är man ju inte "utan" häst heller, utan det är man ju bara om hästen pang bom dör.

Att föl och unghästar är ganska billiga är ju ändå ganska oviktgit i det stora hela, för även om den ena går på lösdrift så kan den som sagt kosta mkt i både tid och pengar och har man inte Det så tycker jag det är dumt.
Har man tiden och pengarna är det klart man kan skaffa sig en häst till däremot.

Vad intressant att läsa diskusisonen ovan - jag befinner mig nämligen i samma situation med en häst som fyllde 18 år i våras. Jag har precis köpt henne (var medryttare på henne tidigare) och tanken är att hon ska få bli pensionär hos mig. Jag rider ca 5 dagar i veckan och det är inga problem att rida vanligt = hon känns inte gammal på något sätt alls.

I min dröm så ska jag ta ett föl efter henne... men eftersom jag inte är van vid unghästar (eller föl heller för den delen) så känns det helt omöjligt att jag ska lyckas uppfostra/rida in mm en unghäst...

Planen är att kunna rida min häst i flera år till. När jag sedan känner att hon inte orkar lika mycket som tidigare så vill jag skaffa en häst till för att ha 'omlott'.
Har pengarna - men frågan är om jag har tiden... (Kanske kan jag göra en deal med någon av er som inte har pengar - men tid ;) )

skicka hit pengarna bara, så fixar jag nog resten :P

har själv oxå funderat på föl på min häst, har inte heller egen kunskap om att rida in osv, men man kommer långt med förnuft, och så finns de ju alltid hjälp runt om

Min "huvudhäst" är 19 år i år, och gck på ridskola i 6 år innan jag köpte henne 2003. Hon är absolut toppform ännu, så jag hoppas på minst tio ridbara år till.

Jag har redan börjat starta upp en unghäst parallellt, då jag inte vill behöva stå med enbart en grundutbildning när Lea väl är pensionerad.
Antagligen blir det ytterligare en unghäst om 4-6 år, så att jag alltid har både ett kallblod och ett varmblod att arbeta med;)

Ekonomiskt har jag tur, familjen äger en medelstor gård med lösdriftsanläggning, så de enda kostnaderna jag har är för underhåll av hagar och stall, samt foder. Inköp av häst blir sällan dyrt, då jag tenderar att köpa rehabiliteringar/problemhästar.

/Migo

Senast ändrad:

Har funderat lite löst på att köpa en föling eller ta en efter mitt sto för att kunna fasa in lite lagom till hennes pensionering. Min är viiserligen bara nio så det är ingen panik men ju mer jag tänker på det så känns det som en dum idé. Det är DYRT att ha häst, bättre att spara på slantarna och köpa DEN DÄR hästen när dagen är kommen för att köpa en häst ist. för ett föl som kostar massor att föda upp och som man inte riktigt vet vad det blir av den eller om man kommer passa ihop.

hur är det med stallarna runt om, när det kommer till service?

Där jag står kan man om man vill köpa in sitt eget hö och spån och ta många pass själv samt moccka.

Blir mkt billigare än vad man tror.

Jag gick från 1500 till 700 i månaden...

Annars är det väl prioriteringar som gäller :)

Gimlan - vilka kloka ord. Det vore ju förfärligt tråkigt om jag (eller någon annan för den delen) satsade tid och pengar på att ta ett föl.... Och att det senare visar sig att vi inte passar ihop. Helt rätt (i alla fall för mig... tror jag... ;)) att spara pengarna och köpa mer 'färdig' häst.

Vinkelina - fniss... tänk att man alldrig kan ha lite lagom av både det ena och det andra. Både tid och pengar alltså. Och så kunskap och erfarenhet dessutom :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Andromedae
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 763
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår