När man bantar en häst

anhe

Trådstartare
Kom på en sak idag. Om man har en otränad häst med lite oönskat hög vikt, sen sätter man igång och tränar den och fördröjer då energiökningen i fodret för att man vill att hästen ska gå ner i vikt. Men min fundering är, bör man i så fall ligga kvar på protein i samma nivå som energin, eller bör man gå upp på proteinet så hästen får i sig i förhållande till träningsdos, och då acceptera en obalans i foderstaten?

Sv: När man bantar en häst

hästen ska ha minst 6g protein per MJ. ska man bara rida hästen lätt så borde man inte behöva höja fodret något. men ska man börja träna hästen hårdare så är det bra att höja fodermängden. se till att hästen har sitt proteinbehov tillgodoset. så den kan bygga muskler. så den orkar arbeta.

Sv: När man bantar en häst

Jo, jag vet det, det var en hypotetisk fråga. Vill man att hästen ska gå ner i vikt kan man ju inte fortsätta ge den för mycket energi, det måste ju bli lite minus på inkomster och utgifter avseende energin för att det ska till någon viktminskning. Men just för att hästen inte ska tappa i muskelmassa så undrar jag om man ska frångå den mer normala foderbalansen genom att ge protein efter träningsdos, trots att man håller energin snålt.?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 747
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon... 2
Svar
23
· Visningar
2 152
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 099
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka