Vill och vill, då måste du känna någon på kyrkogården osv för att kringgå reglernaJag vet flera som vill ha med sin katts aska - bla jag - men jag tänker att om jag blir kremerad spelar det inte någon roll.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill och vill, då måste du känna någon på kyrkogården osv för att kringgå reglernaJag vet flera som vill ha med sin katts aska - bla jag - men jag tänker att om jag blir kremerad spelar det inte någon roll.
Vill och vill, då måste du känna någon på kyrkogården osv för att kringgå reglerna![]()
Det fetade. Tyvärr måste man bli begravd/spridd på svenska kyrkans begravningsplatser om man inte får tillstånd att sprida askan någon annanstans. Även om man inte är med i svenska kyrkan betalar man begravningsavgift och den går just till kyrkogårdar.Mina närmaste vet vad jag vill. Jag vill inte ha nån grav och om möjlighet finns, spridas i skärgården någonstans. Annars får det bli en minneslund. Eller är det soptippen om man inte är med i Svenska kyrkan?
Mina katter är det noga bestämt för och det är 2 olika uppfödare som (om dom kan) tar ansvar för omplacering om mina anhöriga inte vill ha. Resten struntar jag i. Jag är också med i donationsregistret, så förhoppningsvis är det inte så mycket kvar att strö ut om det blir så.
Kastad? Man brukar annars använda ordet strö askan eller att askan blir spridd. Man kastar knappast askan efter en människa.Man får ansöka hos länsstyrelsen för att bli kastad i skogen / havet.
MenAtt lägga ner aska i kistan/gravplatsen från djur är inte godkänt. Du får lägga minnessaker, typ kort osv inför kremering men inte djur/aska mm.
Nu valde jag ordet kastad då inlägget innan handlade om soptippenKastad? Man brukar annars använda ordet strö askan eller att askan blir spridd. Man kastar knappast askan efter en människa.
Nej.Meninte ens om det är en urna?
Nej.
Och att lura i en urna i kistan syns ju för de som ska spika igen locket....
En önskedröm sen längeDå får det bli gravbål a la Star Wars i trädgården på landet![]()
Det fetade. Tyvärr måste man bli begravd/spridd på svenska kyrkans begravningsplatser om man inte får tillstånd att sprida askan någon annanstans. Även om man inte är med i svenska kyrkan betalar man begravningsavgift och den går just till kyrkogårdar.
Om man är hjärndöd så är man död och de slår av alla livsuppehållande apparater.Är med i donationsregistret (även talat om det för familjen), har talat om för både mamma och make att råkar jag ut för en olycka och blir hjärndöd men "levande" så får dom ta kål på mig, typ kväva mig med en kudde eller nått
Medellivslängden i Sverige är omkring 80 år.Det är inte ovanligt att föräldrar dör i 60års åldern. Alla som går i kyrkan på söndagar brukar bli väldigt varse alla som börjar trilla av då....
Okej jag skrev nog felOm man är hjärndöd så är man död och de slår av alla livsuppehållande apparater.
Hmm ok. Inte för att provocera men det är ju mord.Okej jag skrev nog feljag menade om jag blir förlamad och som ett kolli utan att kunna röra mig, kommunicera eller göra annat än blinka typ, då får dom ta och kväva mig istället.
Och jag har sagt till min mamma och man att händer nått sånt vill jag inte leva längre, för vad är det för liv att vara instängd i sin kropp, inte vara kapabel att göra ett jota annat än att stirra rakt fram? Dom säger detsamma. Hur min familj skulle lösa mig från det icke-livet, ja det är en annan fråga, men leva som en grönsak vill jag inte och inte heller vill jag att min familj ska vara tvungen att ta hand om mig. Kan tyckas provocerande eller galet, men så känner jag. Jag är för aktiv dödshjälp.Hmm ok. Inte för att provocera men det är ju mord.
Och jag har sagt till min mamma och man att händer nått sånt vill jag inte leva längre, för vad är det för liv att vara instängd i sin kropp, inte vara kapabel att göra ett jota annat än att stirra rakt fram? Dom säger detsamma. Hur min familj skulle lösa mig från det icke-livet, ja det är en annan fråga, men leva som en grönsak vill jag inte och inte heller vill jag att min familj ska vara tvungen att ta hand om mig. Kan tyckas provocerande eller galet, men så känner jag. Jag är för aktiv dödshjälp.
1. Må så vara, jag vill ändå inte bli omhändertagen.I Sverige idag:
1. Din familj "blir inte tvungen att ta hand om dig". Tar hand om dig om du "lever som en grönsak" gör samhället.
2. Aktiv dödshjälp är inte tillåtet enligt rådande lagstiftning.
I Sverige idag:
1. Din familj "blir inte tvungen att ta hand om dig". Tar hand om dig om du "lever som en grönsak" gör samhället.
2. Aktiv dödshjälp är inte tillåtet enligt rådande lagstiftning.