Sv: När måste man vara på tävlingsplatsen?
Det kan variera från tävling till tävling.
Läs i meddelande till ryttare.
Står det inget där (eller i propositionen) så gäller:
- för dressyr att startanmälan skall göras på plats senast 30 min före klassens början.
-för hoppning att du är automatiskt startanmäld till de klasser du är anmäld. Avanmälan skall göras på plats senast 30 min före klassens början.
Det vanligaste i dressyren är startanmälan dagen innan (eller ibland två dagar innan), även om det blir fler och fler arrangörer som nu istället har av-anmälan senast någon dag innan tävlingen.
Det vanligaste i hoppningen är av-anmälan senast 30 min före klassens början.
I dressyr ska man inte behöva starta tidigare än man rimligen har kunnat beräkna när startlistan fastställts (dvs efter startanmälningstiden alternativt avanmälningstiden gått ut). Blir det senare strykningar så ska arrangören göra en paus. I lätta klasser brukar domaren hinna med ca 8 ekipage i timmen. Några få domare hinner med 10 i timmen i de kortaste klasserna, t.ex. LB:1.
I hoppning finns ingen liknande regel, antagligen för att man ändå ska vara där innan klassen för att gå banan. Att en del ryttare väljer att inte gå banan och därför kommer senare har de inte räknat med.