När måste man vara på tävlingsplatsen?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Okeanos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 434
O

Okeanos

Ja, när ska man vara och startanmäla sig? Är det skillnad på lokal och regional tävling?

MVH
Okeanos

Sv: När måste man vara på tävlingsplatsen?

Nu för tiden är man startanmäld i och med sin anmälan. Så du startanmäler dig inte, men du måste ju gå till sekretariatet o visa dina o hästens papper.

Hur länge innan din start du vill komma dit beror ju helt på dig själv. Hur länge du vill rida fram, om du kanske ska brodda o såna saker.
På regional tävling är det ju dessutom veterinär besiktning o då måste du ju vara där lite tidigare så du hinner med det;)

Tack för svaret. :bow: Jag är dock fortfarande lite osäker när jag måste vara på plats (dottern tävlar dressyr med sin ponny) eftersom hon inte har fast starttid, och andra kanske avanmäler sig...

MVH
Okeanos

Räkna 6 minuter per ekipage. Så brukar man vara graderad mot styrkningar. Jag brukar vara på tävlingen ca 1 timme innan start.

Finemang! Då prövar vi detta. Tack.:bow:

Det kan variera från tävling till tävling.
Läs i meddelande till ryttare.

Står det inget där (eller i propositionen) så gäller:
- för dressyr att startanmälan skall göras på plats senast 30 min före klassens början.
-för hoppning att du är automatiskt startanmäld till de klasser du är anmäld. Avanmälan skall göras på plats senast 30 min före klassens början.

Det vanligaste i dressyren är startanmälan dagen innan (eller ibland två dagar innan), även om det blir fler och fler arrangörer som nu istället har av-anmälan senast någon dag innan tävlingen.

Det vanligaste i hoppningen är av-anmälan senast 30 min före klassens början.

I dressyr ska man inte behöva starta tidigare än man rimligen har kunnat beräkna när startlistan fastställts (dvs efter startanmälningstiden alternativt avanmälningstiden gått ut). Blir det senare strykningar så ska arrangören göra en paus. I lätta klasser brukar domaren hinna med ca 8 ekipage i timmen. Några få domare hinner med 10 i timmen i de kortaste klasserna, t.ex. LB:1.

I hoppning finns ingen liknande regel, antagligen för att man ändå ska vara där innan klassen för att gå banan. Att en del ryttare väljer att inte gå banan och därför kommer senare har de inte räknat med.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 696
Senast: Murray
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 458
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka