När ok äta färskt hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 120
S

Sveipur

Hur lång tid ska det ha gått från höskörd innan det går att fodra hästarna med höet? Har för mig att jag hört 5-6 veckor någon gång.

Har aldrig hamnat i denna sits förut då jag inte brukar börja med det nya höet förrän oktober.

Sv: När ok äta färskt hö?

Samma dag.

Dvs du behöver inte vänta med att fodra, det är spannmål det gller, som gärna ska lagras först. (Eller iaf skulle förr, troligen är dagens spannmålssorter bättre)

Precis vad jag tänkte, man har ju oftast hästarna på gräs så färskt hö är ju inte som gräs.
MEn som sagt jag använder ny havre med måtta o blandar upp ett tag med den gamla för säkerhets skull.

Oj, är det verkligen så? Jätteskönt i såfall.

Det florerar ju så många "sanningar" i hästvärlden.

Samma dag.

Dvs du behöver inte vänta med att fodra, det är spannmål det gller, som gärna ska lagras först. (Eller iaf skulle förr, troligen är dagens spannmålssorter bättre)

Om man gör ensilagebalar av det så bör man ju vänta tills ensileringen är klar, såvitt jag förstått. Och det tar väl ungefär den tid du skrev ovan.
Men är det vanligt torrt hö är det bara att fodra och se glad ut!

Jag har hört att detta handlar om risk för förgiftning av ranunkelväxter (i princip smörblommor i detta fall). Ranunkelväxter är giftiga i stora mängder och hästarna undviker att äta dem färska eftersom de smakar äckligt (bittert?). Problemet är att den obehagliga smaken försvinner ca 30 minuter efter att växten plockats men att giftet inte försvinner helt förrens efter 3? månaders lagring.
Min slutsats blir att om man har en gammal vall med mycket smörblommor i så bör höt lagras men en nylagd vall i princip utan smörblommor går att fodra med direkt.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 407
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 692
Senast: Görel
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 791
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka