Sv: när okej för häst att gå oskodd?
vilka hästar klarar sig oskodda och vilka inte?
om en häst skos och sen blir barfota igen, blir han ovan då?
på vilka underlag och hur mycket ?
hur märks det att hovar är ömma ?
1. man kunde argumentera att alla hästar kan klara sig oskodda om dom får rätt forutsättningar. Men som TinyWiny säger, ibland är det inte bra eller praktiskt på grund av felaktiga benställningar eller andra anledningar. Och många hästägare kan inte ge hästen rätt forutsättningar. Och sen är det många som inte vill att hästen ska behöva vara öm även under en kortare tid, ser det helt enkelt som inte värt det.
2. Det är lite individuellt och berör på hur lång tid dom skoddes, och hur korrekt hoven är. Jag känner flera som tar av skorna på vintern och sätter på på sommaren, eller visa versa, utan problem. Men å andra sidan, min häst var barfot formodligen hela livet tills lite över ett år sen då han skoddes. Jag tog av skorna nyligen, och han var rätt öm, men under året han skoddes hann han få höga trakter, trånga trakter, och allmänt trånga hovar på grund av ooptimalt skoning- skoning "gömde" problemen som hade uppstått, men när han blev barfot blev det alltför tydligt.
3. när skorna tas av så är det lite individuellt hur ömma dom är, vissa ömmar på allt, vissa bara på grus. Dom som ömmar på allt brukar sluta ömma på mjuka underlag rätt snabbt. Hästen vänjer sig med de underlag som dom vistas på mest, så för att få en barfot häst att funka på så många underlag som möjligt, ska dom stå på spån/halm/torv så lite som möjligt, och helst spendera så mycket tid i en kuperad hage som möjligt, med alla underlag som man vill att hästen ska fungera på. Om dom bara står på mjuk gräs/spån 23 timmar om dynget, blir det väldigt svårt att få dom att vara oömma på grus under ridning.
Under tiden som hästens fötter vänjer sig, och så länge man ska rida på något underlag hästen ömmar på, kan man rida med barfota boots.