när okej för häst att gå oskodd?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anonym78
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 492
A

anonym78

vilka hästar klarar sig oskodda och vilka inte?
om en häst skos och sen blir barfota igen, blir han ovan då?
på vilka underlag och hur mycket ?
hur märks det att hovar är ömma ?

Sv: när okej för häst att gå oskodd?

Hästar som är oömma på det underlag de går/rids/körs på och som inte sliter hovarna för mycket kan gå barfota.
En häst som ömmar kan man se på genom att vissa blir riktigt halta medans andra blir tassiga, åter andra tar inte ut stegen fullt eller försöker välja att gå på gräs så mycket de kan. En oöm häst kan utan problem gå på det underlag man ber den om utan att ändra sitt rörelse mönster.
En häst som varit skodd är givetvis ovan men ovan och öm är inte samma sak. Vill man sko av en häst så får man se till att underlaget är sådant att hästen inte ömmar.
En häst som hela tiden går och har ont av underlaget får spänningar i kroppen som kan leda till muskelproblem och överansträngning av leder och ligament.
En häst med felaktig benställning kan behöva skor eftersom den behöver korrigeras med hjälp av skoningen även om den är oöm på alla underlag och inte sliter ned hoven.

Allt är individuellt!

Jag vet hästar som tränas skodda och tävlas barfota och vise versa
Jag vet hästar som går med skor på vintern och barfota på sommaren och vise versa

Min egen häst gick oskodd i många år, sedan skodd enbart fram för att till sist bli oskodd igen. Sedan skoddes han runt om i ett års tid. När skorna drogs av (sommar) så blev han så öm att jag var tvungen att sko igen. Han haltade på alla fyra i hagen till och med...

Nu har han gått oskodd på mjuk mark/snö i ett års tid, jag hoppas han kan fortsätta gå oskodd nu resten av livet :)

Så det är väldigt individuellt alltså!

Min travare kunde förut inte ens tappa en sko utan att halta.. nu har han varit konvalescent några veckor och gått barfota utan problem, jag har även börjat skritta igång barfota utan problem. Han kommer få på sig skor när jag ökar på träningen men jag tycker det är intressant hur det kan förändras.

1. man kunde argumentera att alla hästar kan klara sig oskodda om dom får rätt forutsättningar. Men som TinyWiny säger, ibland är det inte bra eller praktiskt på grund av felaktiga benställningar eller andra anledningar. Och många hästägare kan inte ge hästen rätt forutsättningar. Och sen är det många som inte vill att hästen ska behöva vara öm även under en kortare tid, ser det helt enkelt som inte värt det.

2. Det är lite individuellt och berör på hur lång tid dom skoddes, och hur korrekt hoven är. Jag känner flera som tar av skorna på vintern och sätter på på sommaren, eller visa versa, utan problem. Men å andra sidan, min häst var barfot formodligen hela livet tills lite över ett år sen då han skoddes. Jag tog av skorna nyligen, och han var rätt öm, men under året han skoddes hann han få höga trakter, trånga trakter, och allmänt trånga hovar på grund av ooptimalt skoning- skoning "gömde" problemen som hade uppstått, men när han blev barfot blev det alltför tydligt.

3. när skorna tas av så är det lite individuellt hur ömma dom är, vissa ömmar på allt, vissa bara på grus. Dom som ömmar på allt brukar sluta ömma på mjuka underlag rätt snabbt. Hästen vänjer sig med de underlag som dom vistas på mest, så för att få en barfot häst att funka på så många underlag som möjligt, ska dom stå på spån/halm/torv så lite som möjligt, och helst spendera så mycket tid i en kuperad hage som möjligt, med alla underlag som man vill att hästen ska fungera på. Om dom bara står på mjuk gräs/spån 23 timmar om dynget, blir det väldigt svårt att få dom att vara oömma på grus under ridning.
Under tiden som hästens fötter vänjer sig, och så länge man ska rida på något underlag hästen ömmar på, kan man rida med barfota boots.

Man ser på hästen om den är öm, den rör sig helt enkelt försiktigt, eller t.o.m haltar.
Mitt halvblodssto är barfota just nu. Hon har varit skodd under vintern, men inför sommaren tog jag av bakskorna vilket hon klarar sig bra med. Sen fick hon en tappsko första dagen på betet och då valde jag att plocka av den sista skon också. Jag rider inget, så det fungerar. Till hösten skor jag runt om igen.

Högst individuellt! Jag har haft hästar som gått samma träning, vissa har varit skodda andra har varit oskodda. De jag har nu är oskodda och tränas på alla underlag.
Det beror lite på hur hästen är byggd och vilken kvalitet den har på hovarna. Hur länge den har varit skodd o.s.v. Av egen erfarenhet har vissa klarat att skos av trots många år med skor medan andra har blivit väldigt ömma och fått skos på igen för att klara av att jobba.
I Småland hade mina nuvarande hästar svårt att fixa barfotagång men här i Västernorrland går det fint. Vägarna har inte så grovt grus och skogarna är inte så steniga. Mycket sandvägar att tillgå så här är dom oskodda.
Hästen haltar, snubblar till och är ovilliga att gå framåt. Försöker leta sig av stigen och gå vid sidan. Något man måste vara lyhörd för.

...för saken skull vill jag tillägga att jag använder en vanlig hovslagare för mina hästars hovvård.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
626
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka