När prova ut sadel?

Corax

Trådstartare
När tycker ni det är idé att prova ut sadel på en häst?
Min häst är två år nu (3 till nästa år)och hennes brorsa köpte jag sadel till när han var 4 (och oinriden). Den har han kunnat ha hela sitt liv men jag har varit tvungen att ställa om bommen (och självklart stoppa om den)ett par gånger.
Funderar på att åka in (eller ta ut)till sadelutprovare redan nästa vår.

Sv: När prova ut sadel?

Jag tycker att det är viktigt att sadeln är bekväm för hästen vid inridning oxå. Satsa på en med ställbar bom om någon passar.

De kanske inte jobbar direkt med sadel när de är så unga som en äldre häst gör och de växer o kommer att ändra sig mkt, men jag tycker ändå att det är viktigt men en sadel som ligger bra....

Ja det tycker jag också speciellt eftersom hon verkar vara känslig i ryggen.. Men frågan är om mans länger pengarna i sjön s.a.s.
Jag tyckte min valack var bred (har vid+)men unghästen är redan bredare och därför har jag ingen sadel som passar henne. :crazy: Vad kommer det månne att bli av henne?!?

Jag har än så länge hennes mammas sadlar på henne, de passar jättebra nu. Sedan har jag en sadel kvar från min förra häst som jag sparat utifall att hon kan ha den om ett tag när hon blir bredare. Funkar inte den då säljer jag den och köper en annan begagnad som passar henne, sedan får man väl byta lite då o då medan de växer.
En helt ny är det tveksamt om jag kommer ha råd med under de närmsta åren så det gör iofs inget. Men hur som helst kommer jag inte köpa en ny sadel förrän hon är någorlunda klar. (om ens då)

sitter med samma funderingar själv... men den sadelutprovare jag varit i kontakt med säger att han provat ut mycket sadlar till både egna och andras 2-3-åringar och att de skall passa även i framtiden... naturligtvis låter han mycket seriös och övertygande, men i mina öron låter det för bra för att vara sant :confused: .

däremot håller jag med honom om att man skall ha en riktigt bra sadel från början, så hästen tycker det är skönt och roligt att bli riden och kan utveckla sina muskler och rörelser optimalt. det lutar åt att han får komma för en rådgivning så får vi se om sambon kan tänka sig att sponsra lite :angel: .

Kanske en bomlös tills hon har breddat sig klart och växt klart :D

Du kan ha en sadel vilken som helst i början när ni bara ska sniffa o prova o skramla o så. Sen får du nog lugnt räkna med att inte kunna köpa en sadel o ha den sen. De ändrar sig så mkt... Du kan skaffa/låna en "inridningssadel" - som passar hästen när du använder den; men som kanske inte är "drömsadeln", eller så. Sen när hästen musklat o växt efter nåt år eller två; så kan du "byta upp" dig. Sadeln måste absolut passa hästen - det är inget att snåla på; då får du bara bakläxa... men den behöver ju inte vara dyr o perfekt i början. (Kan ju få sig en smäll eller två också, hrmm..) Lycka till. Roligt med unghästar!

Jag har liknande funderingar.
Jag vet inte vad jag skall hitta till min gubbe.
Han kan ju ha mammas sadel. Lite tråkigt att sätta på en fin sadel om han skulle rulla med den.
Blir så ful då.
Tänkte jag skulle hitta en billig sadel .

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka