När raser förbjuds?

Gabbi

Trådstartare
Som i Danmark, vad händer med hundarna? Får de som redan finns i landet dispens livet ut, men inga nya får införskaffas, eller ska alla bort direkt? Det kan ju inte vara det lättaste? Ett fåtal kanske kan omplaceras utomlands, vad är alternativet? Massavlivningar?

Sv: När raser förbjuds?

Norge har jo forbudt fem raser samt ulvehybrider. I forskriften heter det:

"§ 3. Overgangsregler

Hunder som omfattes av § 1 annet ledd og tsjekkoslovakisk ulvehund kan beholdes dersom de var lovlig avlet, innført eller holdt før forskriften her ble vedtatt. Hund som kan beholdes kan også tilbakeføres til landet etter utenlandsreiser.

Det gjelder følgende vilkår for å kunne beholde disse hundene:
a) hundene kan ikke brukes i avl, selges eller omplasseres,
b) hundene skal bære identitetsmerke som knytter hunden til et registreringsbevis som opplyser om eierens navn og adresse og viser at hunden er avlet, innført eller holdt før forskriften her ble vedtatt.

Blir ett av vilkårene overtrådt eller en slik hund angriper mennesker, gjelder ikke lenger § 3 for denne hunden.
"
Forskrift om hunder fra lovdata.no.

Altså fikk man beholde hunder som var skaffet/avlet på lovlig vis før forskriften trådte i kraft, med visse begrensninger. Det er jo litt voldsomt å kreve at eierne avliver dyr som plutselig ikke er lov å ha lenger, når de var lovlige da de ble anskaffet. Danmark har ganske sikkert lignende regler, vil jeg tro.

Jag läste någonstans (kommer nu inte ihåg var) att de hundar som redan finns ska få vara kvar, men blir belagda med strikt koppel - och munkorgstvång.

KL

Hur ska dom göra med blandraser? Ska man fortfarande få ha exempelvis en X/Schäfer?

Innefattas dom i följande?
"Dersom det er tvil om et dyr er en farlig hund etter § 1 kan politi og tollmyndigheter kreve at hundeholderen dokumenterer dens rase eller type."

I den norske forskriften står det vel at alle blandingsforhold med de nevnte raser anses som farlige og er dermed forbudt. X/Schäfer er dermed forbudt om den ikke ble født eller importert før forskriften trådte i kraft.

Hvordan de tenkte at dette skulle håndheves, vet jeg ikke.

Jo, det vet jag. Bevisbördan läggs på hundägaren som ska kunna visa papper på vilka föräldrarna (och dess raser) är. Det räcker alltså inte att säga att det är boxer/schäfer ist. för amstaff/schäfer.

Hvordan de tenkte at dette skulle håndheves, vet jeg ikke.

Precis min tanke... Dock tror jag inte att problemet blir laglydige familjen Svensson som egentligen hade velat ha en Dogo, men nu får nöja sig med en Engelsk Mastiff. Utan snarare någon som rent generellt skiter i lagar etc.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 385
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Wenniz
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 556
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 975
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V