När ska man söka vård?

Milosari

Trådstartare
Jag misstänker att jag har lite B-vitaminbrist. Tappar hår i sådana mängder att det faktiskt känns att håret har blivit tunnare, och har sedan några veckor en lite öm och svidande tunga. Kan säkert vara många saker som ger besvär och B-vitaminbrist ska tydligen vara en. Det känns inte omöjligt eftersom jag inte äter kött och knappt fisk och mejeriprodukter längre.

Så ska jag prova att köpa vitaminer receptfritt och ge det en månads tid? Eller ska man inte ta tillskott utan konstaterad brist?
 
Jag vet inte hur du har det där du bor men här hos mig i motsvarande situation hade det varit enkelt att ringa den egna vårdcentralen och helt enkelt fråga dem där i telefon vad de tycker och där fått ett professionellt svar. Troligen hade följden då blivit att en remiss skrivits till labbet och efter labbsvaret hade man då gått vidare beroende på vad det visat. Mycket brist, läkarbesök inbokat och liten brist, en tur till apoteket.

B12 är väl extra besvärligt att få i sig om man inte äter kött?
 
B12 brist konstateras med ett enkelt blodprov (sagt av mig som är spruträdd) vid brist behöver man riktiga tabletter och dom är billigare på recept.

Dobbbis som äter B12 sen flera år tillbaka.
 
Jag misstänker att jag har lite B-vitaminbrist. Tappar hår i sådana mängder att det faktiskt känns att håret har blivit tunnare, och har sedan några veckor en lite öm och svidande tunga. Kan säkert vara många saker som ger besvär och B-vitaminbrist ska tydligen vara en. Det känns inte omöjligt eftersom jag inte äter kött och knappt fisk och mejeriprodukter längre.

Så ska jag prova att köpa vitaminer receptfritt och ge det en månads tid? Eller ska man inte ta tillskott utan konstaterad brist?
Jag tar en "hutt" Lixir dagligen.
Tappar hår så in i helvete rent utsagt. I mitt fall är det definitivt stress/krisutlöst men jag vet inte vad jag kan göra för det annat än att försöka varva ner.

Prova B-vitaminer du, det finns inget farligt i det.
Annars kan du be din VC om hjälp för att se om det ligger något annat bakom det...
 
Ja jag tänkte att om det inte hjälper med receptfria b-vitaminer så får man kanske kolla upp det. Det är ungefär en halv dags kö att komma fram per telefon till min VC så jag drar mig lite för att ringa dit.
 
Jag hade rejäl brist på B12. Det fick jag visserligen trots att jag tog tillskott så jag behövde injektioner istället, men de ville ta prov efter ett par månader för att se att det gått upp. Jag skulle alltså kontaktat vårdcentralen. Har du brist behöver du ju rejäl dos, såna tabletter med massa olika b-vitaminer innehåller ofta för lite av en del så det är ju bra att veta vad du har brist på. Är det B12 lär du få tabletter på 1000 mcg, dessa finns förstås receptfritt och är billiga men du kan ju t.ex. ha brist på folsyra också.
 
Jag tar en "hutt" Lixir dagligen.
Tappar hår så in i helvete rent utsagt. I mitt fall är det definitivt stress/krisutlöst men jag vet inte vad jag kan göra för det annat än att försöka varva ner.

Prova B-vitaminer du, det finns inget farligt i det.
Annars kan du be din VC om hjälp för att se om det ligger något annat bakom det...

Jag tappar också hår som en galning, har blivit så extremt tunnhårig från att alltid ha haft supertjockt hår, avskyr det! För mig är det också stress/ångest som utlöst det. Vad är Lixir och hjälper det dig?
 
Jag misstänker att jag har lite B-vitaminbrist. Tappar hår i sådana mängder att det faktiskt känns att håret har blivit tunnare, och har sedan några veckor en lite öm och svidande tunga. Kan säkert vara många saker som ger besvär och B-vitaminbrist ska tydligen vara en. Det känns inte omöjligt eftersom jag inte äter kött och knappt fisk och mejeriprodukter längre.

Så ska jag prova att köpa vitaminer receptfritt och ge det en månads tid? Eller ska man inte ta tillskott utan konstaterad brist?
Tycker inte att det skadar att ta prover först, du kan ju lika gärna ha järnbrist osv. och lika bra att ha koll på utgångsläget lite mer exakt :)
 
Jag misstänker att jag har lite B-vitaminbrist. Tappar hår i sådana mängder att det faktiskt känns att håret har blivit tunnare, och har sedan några veckor en lite öm och svidande tunga. Kan säkert vara många saker som ger besvär och B-vitaminbrist ska tydligen vara en. Det känns inte omöjligt eftersom jag inte äter kött och knappt fisk och mejeriprodukter längre.

Så ska jag prova att köpa vitaminer receptfritt och ge det en månads tid? Eller ska man inte ta tillskott utan konstaterad brist?

Tycker du borde kontakta din VC o se om du kan få lämna prov för ex b-vitamin, järn etc. MEN, samtidigt bör du äta tillskott av b-vitamin (ffa B12) om du inte äter varken kött eller mejerier :) Typ "mitt val vegetarian" eller liknande. Detta räcker ju dock inte om du faktiskt har en brist!
 
Mitt val vegetarian är hemsk. Blir dålig i magen och får böldliknande outbreaks efter någon dag bara så det skulle jag inte rekommendera. Flytande vitamintillskott är mer lättillgängliga för kroppen att ta upp. Jag tror jag läst någonstans att kroppen kan ta upp max 75% av en tablett under normal förhållanden.

Prova mivitotal, superlätt att inmundiga i ett glas med juice då det finns i flytande form. De har för övrigt olika typer men har kört med deras kvinnoformula då den har extra järn och b-vitamin och håret och huden är det första jag ser skillnad på.
En liten varning, börja försiktigt med teskedsdosering i ett glas juice.
Det kan bli lite igångsättande effekt om man hoppar på en hel matsked första veckan 😰🤪💩
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Monimaker
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 413
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
3 976
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp