När törs man börja med böjda spår egentligen?

alazzi

Trådstartare
Det är ju givetvis omöjligt att råda men jag undrar hur andra har gjort. Jag kan ju inte sitta och trava på raka spår i all evighet, även om det givetvis är bra att undvika böjda spår så mycket som möjligt innan Leo är igång. Nu rider jag enbart trav på rakt spår, saktar av innan hörnet och sen trav igen.

Undrar hur mycket trav på rakt spår jag ska vara uppe i innan jag kan våga mig på att även trava på böjt spår, vid hörnpassering?

Det enda som jag har hittat på nätet inom ämnet skriver inget om böjt spår utan bara 5 minuters trav. Sen öka med 5 minuter varannan vecka och efter ca 6 månader börja med galopp i 5 minuter och öka med 5 minuter varannan vecka.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000530/...ström3.pdf

Skadan skedde i slutet på april. Det senaste ultraljudet gjordes 16 juli och då syntes nästan ingen förändring.. Vid den senaste veterinärkollen i slutet på augusti gjordes inget ultraljud utan veterinären tryckte bara så hårt han kunde på senan och då reagerade Leo fortfarande lite på trycket. Men då sa veterinären att vi kan börja att lägga in galopp också. Ingen mer koll av veterinär behövs tyckte vår veterinär.

Sv: När törs man börja med böjda spår egentligen?

Ett utmärkt sätt att verkligen få till övergångar- där han bromsar med bak o sätter igång med aktivitet= låg bakärra- vid varje hörn- stärker honom.

Rid ut mer. där är det mer mjuka kurvor.

Jodå, självklart vill jag rida ute på denna häst. Men idag vräker regnet ner så uterittsalternativet känns minst sagt inte lockande;)

Red 2 ggr 2 minuter i trav på rakt spår ute idag. Inget regn;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom... 9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 819
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 020
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 776
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023