Näringsinnehåll i gräs?

Lotus

Trådstartare
Jag undrar hur mycket näring ni räknar med att era hästar får i sig av att äta gräs, och hur mycket av respektive foder ni tar bort isåfall? Jag tänker mig att en timme gräsätande borde motsvara en viss mängd av det vanliga fodret, men tycker det är svårt att gissa hur mycket jag ska ta bort av strå och kraftfoder.

Någon som har något tips?

Sv: Näringsinnehåll i gräs?

Så petig brukar inte jag vara. Jag brukar ha samma foderstat nästan ända tills det är dags att gå på bete dygnet runt. Vanligtvis brukar hästarna själva börja rata en del av sitt foder, så halveringen sker naturligt.

Jag räknar att de äter 1,7 kg gräs per timme.
Värdena per kilo gräs jag räknar på:
Juni-juli: 2,1 MJ, 24 g smb rp
Aug-Sept: 2,2 MJ, 33 g smb rp

Höst: 2 MJ, 11 g smb rp
Vår: 2,3 MJ, 31 g smb rp

Dessa gångar jag sedan med 1,7 och får fram hur mycket de får i sig på en timme.
Det är givetvis bara grova uppskattningar och skiljer mellan olika hagar och marker och år. Men det är lite så där på en höft.

Jag räknar inte på sommaren. Det blir för mycket gissning. Om hullet är bra så räknar jag med att de även får i sig tillräckligt med protein och strå. Ger tillskott av mineraler (mest för selenet) och salt.

Om det behöver tillskottsfodras, vilket inte är ovanligt för fullblodet under torkan i juli, så ger jag något kraftfoder, ofta betfor och havre blandat. Det behöver vara något som går fort för henne att äta upp eftersom hon inte riktigt har ro att äta om hon ska stå inne själv flera timmar.

Det är i stort sett omöjligt att veta och därför ingen ide att lägga ner tid på att räkna ut det. Jag har lärt mig att se lite på de två stora hästarna. De kan tappa ngt mot slutet av betet dvs en bit in på hösten. Då får de lite extra.

Ponnyerna står nu inne på nätterna men när de gick på bete dygnet runt klarade de sig alldeles utmärkt och lite till på gräset hela betestiden.

Jag tycker det är jättesvårt att räkna med gräs. Min häst har en tendens att bli lite rund på bete och så ser man inte att proteinet behöver kompletteras förrän hela överlinjen har rasat. Men samtidigt så bär det emot att stödfodra en rund häst, även om det bara är med lusern...

Just nu går min häst i en rätt hårt betad hage och får extra hö (för tuggbehovet) och extra lusern (dåligt protein i höet).

TS: Sorry för trådlån. Har inga bra tips tyvärr.:p

Det verkar som om vi gör rätt olika.

Min häst går på gräs dagtid men rids och står på stall nattetid. Normalt får han tillskottsfoder i form av soja eftersom proteinvärdet är lågt i silaget, men det vågar jag inte ge alls nu när han går på gräs, även om det inte verkar vara särkskilt kraftigt i år.

Tjock om magen tycker jag inte är hela världen, men det är kraft- och tillskotten jag tycker är svårast att hantera. Eftersom jag rider tycker jag det känns hårt att ta bort allt kraftfoder, men är å andra sidan livrädd för fång som man ju dirkuterat om det är protein eller kolhydrater det kommer ifrån om jag förstått rätt?

Mest en intressant diskussion tycker jag, eftersom vi gör så olika. I år är det som sagt inget stort problem för mig då betet verkar magert.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 077
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Katti
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka