Närt får en löptik vara med?

Berin

Trådstartare
Vid vilka aktiviteter och tävlingar får en löpande tik vara med?

Jag blev förvånad när jag kom till träningen i måndags och sa att jag byter hund för den ordinarie har börjat löpa. Tränaren svarade direkt; gör inget. Det handlar om ledarskap. Du får t o m tävla en löptik i IPO.

Hur är det med de andra grenarna och MH? Får löptikarna vara med då?

Sv: Närt får en löptik vara med?

Jag vet inte hur det är med andra grenar, men bruks och lydnad får man inte ha med löptikar. På våran klubb är dom t.o.m så anti-löp-tik att man inte får vistas på planen med en löptik två veckor innan tävling;) Men det är ju dom det. Det känns ganska förlegat och försvinner allt mer.

På den klubben där jag är delmedlem får löptikar träna hur mycket dom vill och får vara med på kurser och klubben är också av åsikten att det är upp till hanhundsägaren att ha pli på sin hund.

För egen del, med en okastrerad avelshane, så föredrar jag att vara medlem i klubben där löptikar inte är välkomna. Men det är ju mest av bekvämlighet:D
Sist det hände att vi tränade samtidigt som en löptik stannade han mitt uppe på a-hindret för att ta sej en ordentlig nos utan att matte kunde få tag på honom:crazy::rofl:

Inte på MH. Det var därför det blev diskussioner nyligen när en användare hävdade att hennes hane hade störts av en löpande tik som gick före på MH:t.

Så som det är nu får man inte tävla med löptikar i agility i Sverige men det får man i andra länder tex Danmark och på det regelrevideringsmöte mitt distrikt höll var det övervägande positivt för att tillåta löptikar på tävling i Sverige framtiden.

Jag var med på en uppvisning i helgen när min tik var i höglöp och ingen av hanhundarna reagerade på banan, oftast är de så fokuserade på agilityn att de inte har tid att lukta (sen finns det såklart undantag från det)

I vallning tävlar alla hundar i lottad ordning oavsett löp.
En hanhund som bryr sig mer om löpdoft än om fåren är en oduglig vallhund.

De senaste BK jag tränat på tillåter löptikar, ibland på en annan plan. Att löptikar inte får vara med på unghundskurser tycker jag är OK, att utesluta dem från högre kurser är bara idioti.

Har aldrig haft någon kastrerad hane o har aldrig haft några problem, periodvis har jag även haft okastrerade tikar utan problem (samtidigt).

Nuvarande vovven är importerad med avel i sikte, tycker bara det är bra att han på nattis umgås med löptikar, då vänjer dom sig o blir inte hysteriska, en hane som är van med löptikar anser jag blir en bättre avelshane, de struntar i tiken så länge det inte är "rätt tidpunkt".

mvh

Jag håller helt med. Nu har jag ju (tyvärr) två kastrerade hanhundar så det är svårt att föregå med gott exempel, men även när jag stått där med dumkåt hane i koppel så har jag haft den åsikten.

Det är inte tikägararna som ska lida för att v inte har styr på våra hanar! Dessutom kan det vara något att fundera över avelsmässigt. Ska man verkligen avla på en hane som blir komplett oduglig bara för att den är inom 100 meters håll av en löptik?!

Jag vet inte hur det är med andra grenar, men bruks och lydnad får man inte ha med löptikar. På våran klubb är dom t.o.m så anti-löp-tik att man inte får vistas på planen med en löptik två veckor innan tävling;) Men det är ju dom det. Det känns ganska förlegat och försvinner allt mer.

På den klubben där jag är delmedlem får löptikar träna hur mycket dom vill och får vara med på kurser och klubben är också av åsikten att det är upp till hanhundsägaren att ha pli på sin hund.

För egen del, med en okastrerad avelshane, så föredrar jag att vara medlem i klubben där löptikar inte är välkomna. Men det är ju mest av bekvämlighet:D
Sist det hände att vi tränade samtidigt som en löptik stannade han mitt uppe på a-hindret för att ta sej en ordentlig nos utan att matte kunde få tag på honom:crazy::rofl:

Och jag med okastrerad hane föredrar att träna på klubb där löptikar är tillåtna.
När jag kommer på tävling kan jag ju inte veta om det helt nyligen har varit en löptik där.

Det stämmer att man får tävla IPO med löptik. Denne startar då sist, mest för att vara schysst mot hanhundarna vid platsliggningen.

På min klubb är löptikar välkomna så länge de inte befinner sig mitt på planen där kurserna brukar hållas. När vi tränar så är även löptikar med, men de får gå ut sist. Enligt mig är det bara bra för hanhundarna måste lära sig att kunna jobba ändå.

När jag tävlade med min hane, lydnad, så låg han brevid en hund i höglöp. Det gick bra iaf.

(Fast jag vet att löptikar inte får tävla lydnad)

Senast ändrad:

Jag har sett så otroligt många gånger på mina hundkurser hur detta med löptik bara går över styr!

Många som har hanhund blir helt enkelt lata och gömmer sig bakom" min hane blir knäpp av löptikar" De försöker inte ens ta tag i problemet, Herregud vad tror folk? klart hunden kommer spela allan och göra som den vill om man låter den!

Det ÄR en tränings sak, på lydnadsplanen ska man jobba PUNKT. man ska inte leka, nosa, pinka eller stoja man ska Jobba och det ska vara inrutat, speciellt om man har kommit upp en bit. Det värsta jag vet är när en hanhundsägare i lyd 2 spenderar entt helt kurstifälle över att klaga på löptikar.

Löptikar ska få vara med överallt enlig mig, men de kan gärna få gå sist i ett startfält det har jag ingenting emot.

På kurser är det för mej absurt att sätta löptikar åt sidan, hanhundar och ägare får lära sig lsa situationen helt enkelt

Personligen har jag bara ett ställe där jag inte vill ha med löptikar och det är i unghundsgrupper. Man har fullt upp med sitt hormoniella hanhundsmonster som det är så man behöver inte fler störmoment. I övrigt tycker jag att de gott kan vara med.

Det var en löptik med på en av de inofficiella utställningarna jag var på nu under sommaren. Min skrutt-Fjant blåste upp sig och blev dubbelt så stor för här skulle det impas på brudar :D Han uppförde sig ovanligt bra i ringen och jäklar vilket steg han fick till när vi skulle visa rörelse. Blev BIG2a :rofl:

Faktiskt så blev jag förvånad över att "ungtupparna" på kursen inte brydde sig om min löpande tik. När det sen visade sig att vår tränare också kom med en löptik så stod det helt klart att det är nog så att hanhundsägarna måste få sina hundar att på planen kopplar man bort könsdriften.

Om det är så att man anmält sig till kurs eller tävling där löptik inte är välkommen brukar man då få någon kompensation för att man t ex missar träningstillfällen eller att man har en tävlingsplats till godo? Det är inte lätt att veta när tiken har tänkt att löpa när det handlar om en unghund så det är svårt att planera.

Hur är det med de andra tävlingsgrenarna? Som t ex spår och sök?

(Tänker på parallellen med trav- och galopplopp. Tänk om hingstarna skulle försöka uppvakta ston när de kom ut på banan. Vilken kalabalik det skulle bli! :eek:)

På vår klubb är tikar inte välkomna när dom löper. Lite tråkigt vid just träning och kurser, om min tik skulle börja löpa nu så kan jag missa 3 tillfällen av 7 vilket är väldigt tråkigt när man har betalt och vill utbilda sin hund.

Om tiken löper på tävlingsdagen och du kan styrka detta så får du anmälningsavgiften tillbaka. Det gäller alla grenar inom det svenska brukset.

Vad gäller kurser så är det upp till den enskilda klubben att bestämma.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 371
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 809
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 368
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka