Nattbelysning....

F

frid

Hej allihopa!
Nu kommer jag till en fråga som jag länge undrat. Har ni nattbelysning på i stallet?
Jag har läst det i någon bok att det är bra att ha ledljus till hästarna på natten.
Jag har aldrig tidigare under mina 25 år haft det i något stall, men nu när jag har byggt ett eget stall så har vi satt in en "nattbelysning" med ett mjukt, härligt, "soft" ljus i mitten av stallet så att det lyser lite i varje box.:love:
Vad tycker ni, tycker ni att hästar ska ha "nattlampa" eller är det onödigt lyx?:D

Sv: Nattbelysning....

Vi har en nattlampa i stallet, tycker det är bra bara den inte är för stark.

Det är helt onödigt med nattbelysning, eftersom hästar ser mycket bra i mörker.
Vi håller just nu på att bygga stall och kommer inte att ha någon nattbelysning.

Immer

Vi har nattlampa i stallet vi står i nu. I "hemmastallet" finns det gatlyktor utanför, så det blir lite ledljus ändå. I sommarstallet finns inget ljus alls på natten.

Och nej, så mycket flyttar inte min häst. Det har bara varit lite strul med stallplats i år. ;)

Enligt forskning som presenterats i Ridsport har hästar behov av ett antal timmar mörker varje natt. Därför avråds nattbelysning. Jag har mao inte det till mina hästar och fodrar jag tidigt på morgonen så släcker jag igen efter mig. När man kommer ut i stallet för att släppa ut ligger oftast hästarna ner och har sovit lite extra på morgonkvisten!

I mitt förra stall hade vi nattlampa till23.00. I det nuvarande har innehästarna nattlampa, utehästarna har månen och stadens ljus.

Intressant det där med forskningen ang att de behöver ett visst antal timmar mörker per natt... Jag undrar varför? De ligger ju även dagtid sover ibland. Min lampa är så svag så att jag inte alls oroar mig för att det ska vara för ljust, det är bara ett ledljus med ett mjukt, lite åt det oranga hållets sken.:D

På naturbruksgymnasiet där jag gick hade de en ganska stark lampa utanför stallet som lyste in till hästarna. Ett av stona brunstade hela tiden, hela hösten och hela vintern. Tillslut kom de på att det kanske var lampan som rubbade hennes brunstcykel, att det var ljust på natten fick hennes kropp att tro att det var sommar. De släckte lampan på natten och vad jag kommer ihåg så blev hennes brustcykel normal igen.

jag har ingen nattlampan... men när jag släcker för kvällen så tänds en glödlampa i stallet som lyser en halv timme så de har lite hö-ätar belysning...

Det var intressant! Det kan jag absolut tänka mig att det var så..
Får väl se om min hingst blir hingstigare (skämt):D

Har oxå nattlampa och har haft det sen vi byggde stallet.

Är svagt ljus och våran ena häst som ser dåligt skulle aldrig klara sig utan den.

Har aldrig märkt något negativt i samband med den.

Är det någon som har läst den artikeln i Ridsport ang nattbelysningen? Skulle vara intressant och veta lite vad det stogi den??

Nej, nej, ingen nattbelysning åt hästarna annat än i undantagsfall då någon häst är sjuk och behöver extra tillsyn, eller vid fölvakning. Annars skall det vara natt även i stallet anser jag.
Jag läste också artikeln i Ridsport och håller med om att hästarna inte behöver något ljus i stallet på natten.
När jag kommer till stallet på morgonen för att fodra så tänder jag först en lampa, så jag hittar hökassarna. Strax innan jag skall börja med utsläppet så tänder jag upp lysrören i taket.

Vi brukar tända natte lampan ca. 2 veckor innan första fölningen, det är så svårt att se vad som händer i bev. kameran annars.

Vi har en liten kvällslampa som tänds när vi går ifrån stallet på em/kväll och släcks när vi nattfodrar. Även jag har haft problem med brunstande sto vintertid, kanske kan bero på att vi förr hade nattlampa... ?:idea:

Vi har aldrig haft nattlampa utan bara haft lysrören i stallet som belysning, detta har faktiskt varit till nackdel vid just fölningar då man varit tvungen att ha "väldigt" ljust om man vill följa fölningen (och de vill man ju). Så nu i det nya stallet kommer det vara en nattlampa utanför fölboxen "mot mitten" av stallgången på så få watt som man kan hitta, dels som ledljus när man kommer på morronen och bara ska fodra kraft och hö så man slipper tända alla lysrör och så är då hästarna vana vid lite "ledljus" vid fölning.
Kommer ha en sån där "liten" armatur med galler för som kostar runt 20-40 kr beroende på inköpsställe (som är godkänd i stall). Och iom att vi dessutom har bjälkar i taket kommer det inte lysa in mkt i boxarna alls.

Kommer ha en sån där "liten" armatur med galler för som kostar runt 20-40 kr beroende på inköpsställe (som är godkänd i stall).

Har du hittat en glödlampsarmatur som är klassad IP56D eller högre? Jag är på jakt efter en sådan, just för att kunna ha en mjuk boxbelysning, men har inte hittat högre än IP44, och det är inte OK i ett stall. Om du har hittat en bra armatur, snälla pm:a mig!

Nej ingen nattbelysning här... Det kommer in lite ljus från ytterbelysningen.. det får räcka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 109
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka