Nattbelysning....

Sv: Nattbelysning....

Har du hittat en glödlampsarmatur som är klassad IP56D eller högre? Jag är på jakt efter en sådan, just för att kunna ha en mjuk boxbelysning, men har inte hittat högre än IP44, och det är inte OK i ett stall. Om du har hittat en bra armatur, snälla pm:a mig!

Du hade rätt ... den är bara IP44 :o ... Det trodde jag inte...
Har ALDRIG hört nån som fått nedslag när de använt såna lampor.
Så vi sätter upp en sån iaf som nattlampa. Och skulle vi få nedslag på den sätter vi upp en glaskupelampa (du vet en sån man alltid hittar i jättegamla kök/badrum, som är i glas som man skruvar av) då den är godkänd i lantbruksmiljö iaf (och kan ha låg watt lampa i).

Jag har stått i flera olika stall både med och utan nattlampa. De senaste 6 åren stod jag i ett litet stall med nattbelysning (svag orange lampa) som alltid var tänd och tyckte väl att det funkade bra.

I höstas flyttade jag till ett stall utan nattbelysning -och vilken skillnad. Hästen slutade boxvandra och åt upp sin mat! Tidigare har i princip alla hästar i stallet med nattlampan varit oroliga på natten och boxarna har sett ut som halvsju på morgonen. Den enda av mina totalt fyra hästar som stått i det stallet och varit lugn på natten var min halvblinda gamla valack som stod med sitt blinda öga mot lampans sken...

Aldrig mer nattlampa säger jag. Det måste ju bli som att stå i skymning/gryning konstant för hästarna. Är det inte vid den tiden på dygnet hästar är som mest vakna och på alerten i det fria? Det är väl då rovdjuren är i farten?

Håller på och bygger stall, och jag kommer INTE att sätta upp en nattlampa. Är övertygad om att hästarna behöver vila i mörker på natten, -liksom det är bevisat att människor behöver.
/Jezz

I stallet där jag hade min första häst hade vi en lampa som var tänd till ca 22.00 på kvällen, så att hästarna skulle ha lite ljus när de åt höet.. Denna lampa var bara svag och "mjuk". Jag tycker dt är rätt bra om dt finns en sån lampa för då är dt ju inte ljust och sen helt plötsligt mörkt :p men jag tycker att hästarna inte behöver ha en lampa hela natten, då jag själv har svårt för att sova om dt inte är mörkt .. och hästarna ser ju ändå bra i mörker så :D

Jag förstår inte vitsen med nattlampa. Vi människor är inte där (oftast inte) på natten och hästarna ser utmärkt ändå.
Sen har jag också läst artikeln i Ridsport ang. nattlampa. Men det är länge sedan den var införd.

Vi satte en sådan rund gammaldags lampa med matt plastkupa och sedan en svag ugnsglödlampa som ger ett mjukt, svagt orange sken. Det blev ett väldigt behagligt svagt sken.:idea:

Nej, jag tycker inte det är onödig lyx. Däremot ser ju hästar väldigt bra i mörker, så länge man inte tänder och släcker för jämnan, då det tar lång tid för en häst att se normalt igen. Även samma sak för oss människor ju :rofl:

men jag kan tycka det är mysigt när de lyser en lampa i stallet på natten, men jag tror inte de dör om du inte har det ;)

tycker det är okej att man har belysning på till sista fodringen vid 22-23, åker jag hemifrån ser jag gärna att det är släckt pga säkerhetsrisken

"jag tycker det är mysigt"... :o

Frågan är väl vad HÄSTARNA tycker ;)

Sedan också säkerhetsaspekten förstås.
/Jezz

Intressant det där med forskningen ang att de behöver ett visst antal timmar mörker per natt... Jag undrar varför? De ligger ju även dagtid sover ibland. Min lampa är så svag så att jag inte alls oroar mig för att det ska vara för ljust, det är bara ett ledljus med ett mjukt, lite åt det oranga hållets sken.:D

I ett senare nummer av Ridsport (nu i höst) så var det en annan forskningsartilkel om hästens sömn. Nog för att hästar kan sova dygnet om, men den viktiga REMsömnen uppmättes mest sena nattimmar/tidiga morgontimmar. Det var mao viktigt med mörker och lugn just denna tid för att hästen ska få sin djupsömn och bli utvilad.
Om du mailar Ridsports redaktion kan de säkert säga vilka nummer denna forskningen varit presenterad!

En annan grej som dom kom fram till med sömnforskningen var att hästarna sov allra bäst i box med mycket halm!

Vi har aldrig haft nattbelysning i de stallen där vi har stått tidigare, nu när vi har eget stall har vi löst det med att lysrörsarmaturen över ingången sitter på timer så den släcks automatiskt 22.00. Detta även för att när vi har gett kvällshöt inte ska springa ut för att släcka, vill nog att killarna har lite belysning när de käkar natthö, iaf till att börja med :-) På natten är det svart:smirk:

Jag har ingen natt belysning i stallet alls,och mina hästar mår bra ändå:smirk: Det enda som skulle få mig att vilja ha en "mys"belysning är på mornarna när jag ska fodra.Dom ser så chokade ut när man bara tänder på alla belysning i hela taket liksom.Dom står där och kisar en bra stund:smirk:

Vi har nattlampa i stallet vi står i nu. I "hemmastallet" finns det gatlyktor utanför, så det blir lite ledljus ändå. I sommarstallet finns inget ljus alls på natten.

Och nej, så mycket flyttar inte min häst. Det har bara varit lite strul med stallplats i år. ;)

Varför stallar man sin häst på sommaren :confused:

Har oxå nattlampa och har haft det sen vi byggde stallet.

Är svagt ljus och våran ena häst som ser dåligt skulle aldrig klara sig utan den.

Har aldrig märkt något negativt i samband med den.

Hur tror du en blind häst klarar sig, dom klarar sig till och med i en hage????

Varför stallar man sin häst på sommaren :confused:

Jag hade gärna gjort det de tider när knotten är en plåga. Shettisen hade säkerligen också uppskattat att få sova inne ibland. Det märks alltid på henne hur mycket piggare hon är när hon får stå inne del av dygnet. Dock har jag inte stall i samband med sommarhagarna, så det fungerar inte. Tyvärr.

Hur tror du en blind häst klarar sig, dom klarar sig till och med i en hage????

HUR bra en blind häst klarar sig är väl diskutabelt? Min första häst blev avlivad som fräsch 24-åring med bara ett fel - ögonen. Hon fick starr och fick sämre och sämre syn. Det påverkade henne så tillvida att hon mådde väldigt dåligt psykiskt. Livskvalitén fanns inte där längre:( .

Till TS: nej, jag har ingen nattbelysning i stallet. Jag gillar inte att ha lampor tända när jag sover/inte är hemma.

Jag har helt mörkt i stallet. Jag har läst någonstans att vid undersökning skulle hästarna varit lugnare när det är mörkt, men jag tror det är en vanesak. Jag har aldrig märkt någon oro vare sig hästar haft nattbelysning eller inte i sitt stall.

Vi har ledljus som är på mellan kvälls o nattfodring (mellan 17 o 21) för att hästarna inte ska bländas för mkt av att vi tänder belysningen. Sedan släcks det för natten.
Undantag för fölning o sjukdom etc...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 484
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?