Nattbelysning....

Sv: Nattbelysning....

I vårt gamla stall så hade vi ingen nattbelysning, utan jag öppna dörren till sadelkammaren o tände där, sen när jag gett dom "natt höet" så släckte jag där.

I de stallet jag är i nu så har vi lampor som lyser i boxarna från att sista man gått därifrån tills "natt höet", då släcker vi helt även där.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

*kl*

Vi har nattlampa. När hästarna stod i vårt stall första natten så släckte vi efter sista fodringen och den ene blev väldigt nervös, han började sparka i väggarna och for runt i boxen :crazy: Så lampa känns lämpligt för oss, även om det bara är en svag.

Vad trevlig att så många svarar på detta inlägg!:bow:
Jag vill bara kommentera ang brandrisken så är det ju inte större risk i ett nybyggt stall, utan loge, d v s inget hö m m inne, än vad det är med en godkänd lampa som man kanske har tänd inomhus på natten som ledljus för barn mfl som kanske ska gå upp på toa på natten:D

Vi har nattlampa, en 15w som sitter i en godkänd armatur. Då kan man t ex kika in i stallet och se att allt är lugn utan att behöva bröta i dörren, samt att inte behöva tända direkt på morgonen.

Förstår förresten inte varför det skulle vara större brandrisk med lampa på natten jämfört med dagen? Möjligtvis upptäcks det tidigare men det gäller ju i så fall bara i stall där det springer folk hela tiden.....

Nej vi har ingen belysning på natten. Fattar inte varför man skulle ha det? På natten är det mörkt och det är helt naturligt ju.

Sen är det säkert lika dant för hästarna som för oss - ögonen vänjer sig vid mörkret till slut och då ser man lite trots allt. :)

ine natt lampa häe heller då de i det vilda knappast hade lampa dock har jag en 8 w lågenergi lampa som tänds vid 4 för mockning osv och som släcks 21.00 vid natt fodringen

*kl*

Vi har nattlampa. När hästarna stod i vårt stall första natten så släckte vi efter sista fodringen och den ene blev väldigt nervös, han började sparka i väggarna och for runt i boxen :crazy: Så lampa känns lämpligt för oss, även om det bara är en svag.

Alla hästar är så olika, man får ju göra det man tycker verka bäst;)

Vi har ett svagt boxljus på som släcks kl 22.00 då de nattfodras sen är det släckt till 6.30. Eller ja det är inte så svagt, det är ljust i boxarna men det är ett ganska mjukt ljus. Så nej de har ingen nattlampa. Tycker det är onödigt, det måste vara jobbigt att det inte är helt mörkt några timmar på dygnet.

vi har släckt. det är en lampa tänd som är i gången tills natthöt är fodrat.
tycker dom borde vakna till ljuset på morgonen men min han är en morgontrött en...

Oj!! Jag har en svagt lysande nattlampa i varje box (där det står hästar). Kanske borde släcka dom då?

När hästarna stod i vårt stall första natten så släckte vi efter sista fodringen och den ene blev väldigt nervös, han började sparka i väggarna och for runt i boxen :crazy:

Stackars häst. Det innebär ju att han inte kan gå på sommarbete dygnet runt heller.

Immer

Har installerat det efter önskemål från hyresgästen och de styrs med timer. Utgår från att det fungerar bra, har inte hört några klagomål ;)

Tycker i alla fall att mina hästar alltid har dragits till ljuset även på kvällar och natt även på sommarkvällarna....:smirk: Min ena hage på det förra stället vi bodde på gränsade på ett ställe till en väg där det fanns en lyktstolpe. Trots att det var längst bort i en större hage stod hästarna alltid där när det blev mörkt. Så i och med detta drar jag slutsatsen att hästarna gärna trivs med lite ledljus även nattetid:D :D :D

Mina såg man öht inte till i somras efter mörkrets inbrott. De gick i en hage på 3 ha, mitt uppe på Hallandsåsen och all belysning de hade var månen och stjärnorna. Men de var inte ledsna för det ;)

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 484
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?