Nattjobbande hundmänniskor

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 968
L

liljekonvall

Ni som har hund och jobbar natt,hur länge sover ni och låter hunden vara utan rastning? Jag jobbar vakennatt och är extremt trött nu för tiden.Anledningen är lite ändrade tider(mer procent) samt att jag har tjänst på två olika ställen(det ena är väldigt stökigt och mycket att göra).

Innan har jag kunnat slummra en liten stund under natten på jobbet och därför inte behövt sova så mycket hemma sen.Hundrastningen har fungerat bra och vi har gått ut var fjärde timme ungefär.Men nu känner jag att jag inte orkar med att sova så lite längre och hunden blir ju tyvärr lidande.Jag brukar rasta hunden(ofta tom långpromenad) under morgonen innan jag sover,men efter fyra timmar är jag mer död än levande när jag gå upp igen och det blir inte mycket aktivering för varken mig eller hund.Går jag och lägger mig igen är det omöjligt att somna om och hela livet känns som i dvala.

Hur gör ni, och har ni några bra knep på lätt aktivering de nätter ni jobbar? Hur löser ni era dagar för hunden?Känns inte riktigt bra att sova bort hundens vakentid även om det bara är några dagar(i snitt 2-3)i veckan.

Sv: Nattjobbande hundmänniskor

Min hund är med på jobbet, jobbar vakennatt. Även om han sover mesta delen av tiden är han trött när vi kommer hem. Vi har 10 minuters gångväg från jobbet och kommer hem ca 7.40. Sista natten/enkelnatt går jag upp vid 13-14 och går kissetur med honom på en gång. Är det emellan två nätter så ber jag antingen min roomie att gå ut med honom vid 12, eller så går jag upp och tar en kisserunda vid den tiden och går och lägger mig igen. Jag sover dåligt på dagen, så jag brukar alltid vakna runt 12. Men han har inga problem att sova till 16 om jag skulle råka sova hela dagen. Dagen blir ju natt, och vi går inte ut var 5e timma på vanliga nätter. Jobbnätter får han gå ut och kissa ett par gånger under natten.

En grej man kan göra är ju att lägga ett spår på morgonen som man kan gå när man vaknat.

Jag jobbar som tidningsbud. Från kl 2-6 ca. Jag har honom med några dagar i veckan och då får han springa över en mil brevid cykeln så han är ganska mör efter det (och inte minst välrastad ;)).

Dom dagar han inte är med så går min fästman med honom när han går upp vid 7. Har han annat att göra eller inte har lust så går jag själv en timme ca när jag kommer hem. Lika bra att ta det på en gång och sedan äta och sova.

Dom dagar jag är helt färdig när jag kommer hem tar jag bara en liten runda, sen slänger jag ut ett 20tal godisar på tomten (ca 1 200 m2 stor) så har han lite huvudbry när jag äter frukost.

När jag jobbade natt gick vi ut en promenad på morgonen sen gick jag och la mig och sov ca 6 timmar, hunden sov också och sen när vi gick upp tog vi tag i dagen. Hon hade inga promblem alls med att sova 8 timmar hos hundvakten, gå ut på promenad och sen sova 6 timmar med matte:D

Sambon sköter morgonrastningen innan han går till jobbet. Sedan sover jag och Akilles tillsammans. Jag går upp om och rastar om han vaknar och vill gå ut men det har inte hänt än så länge. Vi sover ungefär 6 h tillsammans.
Det händer kanske 1-2 ggr i veckan max och därför känner jag inte att han behöver nån kompensationsaktivitet för det. Han aktiveras så bra resten av tiden:)

Mvh

Jag jobbar 12h nattpass och bara nattpass på ett varierande schema. Jag går med hunden när jag kommer hem vid 06:30 och sover fram till 13:30-14. Då brukar han komma och boffa lite och tycka att jag är världens tråkigaste matte som bara sover. Vi brukar gå ut och rasta direkt då men han brukar bara vara intresserad av en kortrunda, vill hellre att det händer något så det brukar bli någon form av aktivering , rollerblades, löprunda, lydnadsträning eller vad tiden nu tillåter vissa dagar blir det bara att jag står och kastar leksaker och han springer runt som en tok och hämtar dem.

Sambo tar kvällsrundorna men jag har ansvaret för hundens aktivering då det är min hund och mitt intresse. Brukar väl försöka planera in vilodagar för hunden när jag har flera pass på raken men det blir ingen kompensationsaktivering. Han sover bort förmiddagarna även när jag är ledig.

Arbetar heltid natt, 32,22 t/v, var 6:e v ledig.
Går ca ½t på kvällen innan Leon lämnas hos nattmatte, där han är från 20.00 till ca 08.00, då går vi ca 1 t o sen hem o äta o dona lite o så, en snabbkiss innan jag somnar ca kl 11-12 o försöker sova till kl 17.
Mens jag sovar så kan hunden gå in o ut till altan/hundgård via hundlucka.
När jag är ledig så blir det mycket mera aktivitet o utevistelse.

mvh

Tack alla för era svar:) Det kanske hör till hundägandet att alltid ha dåligt samvete så fort man tänker lite på sig själv....

Sambon går också ut med vår hund innan han åker till jobbet,men då detta är redan klockan 04.00 på morgonen och hon får bara en snabb rastning på ca 5 min.Därefter kommer jag hem strax efter sju och går då oftast långpromenad på minst en timme.Brukar träna lite vardagslydnad på vägen och ha med någon boll och leker lite.Hem och äter lite och sover kanske 4 timmar innan det är dags för en kortare promenad igen.Det är här jag är dödstrött och känner att hunden legat och sovit med mig och verkligen vill hitta på något kul...

Efter detta är det dags för lite middag,dusch och andra vardagssysslor som får en att piggna till lite, och vid 16.00-17.00 kommer sambon hem och springer/cycklar/åker inlines med henne.Oftast blir det bara en kortare promenad på ca 20-30 min på kvällen till,innan jag far till jobbet och sambon med sina "hemska" tider, är trött och lägger sig.

Tycker ni att det räcker med aktivitet de dagar jag jobbar, för en hund som är blandras med golden,labbe och schäfer i sig? Känner själv att hon får för lite "hjärngympa" men brukar gömma godis och leksaker i lägenheten.Hon får också ben varje dag att aktivera sig med,samt att jag har aktivitetsleksaker som hon dock inte är så intresserad av.....

Det med spår skulle vart en jättebra ide om det inte vore för att det är alldeles för långt till ett ställe där det finns ytor jag kan lägga det på där inga andra hundar/mäniskor går hela tiden.Bor ju i stan ,och alla ställen är välbesökta platser.Ska jag till skogen,vilket jag brukar dra iväg ca två gånger i veckan,får jag ta bilen ca en mil bort.....

Jag jobbar skift på rullande 6 v schema, dag, em/kväll eller natt. Har sovande jour så behöver inte vara vaken hela natten iaf. Nätterna är alltså mitt minsta problem, men dina nätter är jämförbara med mina dagpass.

Om du vänder på tanken, så har ju MÅNGA hundar det sådär några dagar/v, utan problem, så försök inte ha dåligt samvete =)

Men en dagpassdag för mig innebär:

Gå upp 05, släpper ut honom på gården och så får han följa med ner till stallet lite snabbt. Frukost, klapp på huvudet och 06,30 åker jag. Han har sällskap hela dagen då mamma jobbar på distans de dagarna så hon kan passa honom. Men hon jobbar ju, så han får komma ut och rastas på gården var 4:e timme (oftare om han behöver men det gör han inte, så han följer med när hon går och ger hästarna).

Jag kommer hem tidigast 19.30, och har då mockning osv kvar. Så han får vara med i stallet när jag mockar och donar. En BRA dag kastar vi lite boll eller tränar en kort-kortis. En 'vanlig' dag ingen träning.

Sen försöker jag varva ner, äta kvällsmat osv, och sen är det godnatt.

Jag har max 3 dagpass på samma vecka, men visst har jag dåligt samvete för honom, och jo han blir rätt 'dampig' när det är 3 dagar i rad. Men han tycks inte lida av det, han ligger och snarkar på min säng när jag är borta, eller roar sig själv (på mer eller mindre uppskattade sätt)

Så, sov det du behöver du, han dör inte av 2 - 3 dagar/vecka tristess.

Tillägg - du kan ju ge honom märgben, en fryst kong med fyllning, en godisboll, kasta ut frukosten i halva lägenheten/huset eller liknande som blir lite minihjärngympa innan du lägger dig om det känns bättre för dig. Tror inte det är jätteskillnad för hunden dock, tycker de visar ganska bra omd et är okej för dem.

Viktor t ex som kan vara rejält påfrestande ibland, han tycker att 'sova med matte' är en fullgod sysselsättning. Förvånande nog. Men sover jag på dan, ligger han bredvid mig och snarkar. Och ser ganska besviken ut när jag sen går upp. Däremot om jag sitter vid datorn samma tid kan han vara rejält drygt. Så verkar som 'jag får vara nära matte' (ja han sover i sängen) är i hans värld ett 'plus'.

Senast ändrad:

på mitt förra nattjobb var hundarna med mig. nu är dom hos mormor omorfar och sover över de nätter ajg jobbar, dom bor typ granne med mit jobb. på morgonen går vi hem (tar typ 30 minuter) sen somnar vi och sover till 14. domsover då jag sover. jobbar 5 nätter ledig 10. och så håller det på. fungerar jättebra, sen tränas det ju varje dag så dom är nöjda!bara för att man jobabt natt stnnar ju inte världen upp..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 598
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka