Nattningsrutiner

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 489
Sv: Nattningsrutiner

Vi har ett groteskt fult brunt skynke upphängt med buntband i krokar, har ett 3 meters fönster i väst i sovrummet.... Hoppas det funkar bättre med lite mörker, man har ju bättre saker för sig på kvällarna än att natta i en och en halv timme.

IKEA har rullgardiner som inte släpper igenom något ljus och till bra pris också. Vi har dem både i dotterns rum och vårt.

Vår nattningsrutin börjar med kvällsgröt kl 19. Sen brukar Viking (10,5 mån) leka en stund, är det badkväll så badar vi nu. När han börjar se trött ut gör jag iordning välling, dock senast kl 20 ungefär. Vällingen (1,5 dl) suger han i sig på två röda oftast och efter det byter vi till nattblöja och pyjamas, säger gonatt åt den förälder som inte nattar, går in i sovrummet och stänger dörren och drar ner rullgardinen. Lägger ner i sängen och säger natt natt sov gott och sitter sedan på en stol vid sängen. Tyst, ev läser en bok själv. Det behöver inte vara knäpptyst, det gör ingenting om tvn är på i vardagsrummet som är skiljt från sovrummet bara genom en bokhylla, men den som lägger ska vara tyst. Han brukar fara runt lite i sängen, ställer han sig upp läggs han lugnt ner igen och inom 5-15 minuter somnar han. Sover sedan oftast till 4-5, ammar och sover vidare till 6-7.

Idag var första inskolningsdagen.
Isak somnade på 5 min när vi kom hem.

Var jättetrött vid sju, blev lite rädd för åskan men somnade faktiskt väldigt fort.
halv åtta sov han som en stock

Vad bra att det går bättre!

KL

My är ju bara ett halvår lite drygt, så det kanske inte räknas, men såhär gör vi

My äter en portion gröt vid 18:30-19 tiden. Om hon ska bada så badas hon efter det, annars blir det bara lite allmän tvätt efter grötkladd. Blöja byts och pyjamas sätts på. Hon får sedan gå lite i gåstolen tills jag ser att hon börjar bli trött och då sätter vi oss i soffan och myser lite (utan TV). Pratar och gosar och erbjuder sedan välling. Hon förstår dock inte hur hon ska suga på varesig pipmugg eller flaska, så det blir inte att hon får i sig så mycket.

Efter det går jag in i sovrummet med henne och lägger henne i sängen (vår säng, vi samsover). Ammar henne liggandes och ger sedan nappen. Sen ligger jag bredvid henne och buffar lite i rumpan och säger "sccchhhhhh". Eventuellt har jag sjungit vargasången en gång innan också. Hon brukar somna snabbt och utan gråt.

Om min man lägger henne så bär han omkring på henne efter att hon ammats, tills hon somnar. Brukar gå väldigt fort. Hon vill dock inte somna om han ligger bredvid henne i sängen.

//julia

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 906
Senast: Seaside
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 108
Senast: Dunet
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag... 2
Svar
24
· Visningar
677
Senast: KesoNeso
·
Relationer Sitter och försöker välja musik till en begravning. Och antingen är musiken märklig eller uttjatad eller så är texterna märkliga. En av... 2
Svar
27
· Visningar
919
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka