Natural Horsemanship/ Natural "dogmanship" (?)

Sammet

Trådstartare
Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

Är det någon här som kan hjälpa mig med lite frågor ang. motsvarigheten till Natural Horsemanship, fast på hund?


En kompis har en hund "knuten" (dvs inte hennes) till sig. Den är väldigt instabil. Jag ser det som att den saknar självförtroende och är väldigt opålitlig, (Vilket min kompis håller med om men som sagt, hon har ingen bestämmelserätt över hunden). Den är lite över 2 år, hanne, och boss i familjen som äger den. Den styr och ställer och den har tagit rollen som ledarhunden.

Om detta varit en hund med bra själförtroende som varit säker i denna roll så hade väll saken varit annan men denna hund är en omplaceringshund och har inte alls haft det så bra tidigare. Uppfödaren har tränat motsvarigheten till Natural horsemanship på den och den blev jättebra. Så fick dessa då ta den på foder och sen har det gått utför. Min kompis kan ex. gå med den upp och ner för trappor utan problem men familjen som har den måste bära den nerför ochg förut även uppför även om detta blivit bättre tack vare min kompis.

Nu till frågorna.

Hur pass likt är det mellan horsemanship och "dogmanship" (eller vad det heter)?

Ex. om en häst attackerar mig, så vill jag först och främst försvara mig tills dess att jag är utom fara, och sedan flytta på hästen för att visa att det är jag som är ledaren, snabbt beskrivet.

Ex. om hästen biter mig, först ser jag till att få bort munnen/tänderna/huvudet från mig så den inte kommer åt att bita och sedan flyttar jag undan hela hästen för att visa att jag har dominansen.

(eftersom jag beskriver deta väldigt kortfattat kan det låta hårt, vill ni ha en mer ingående beskrivning av NH kan ni hitta den på NH forumet med förklaringar om varför, hur, när mm).


Min kompis tränade hunden i går och ville då att den skulle sitta. Den ignorerade henne genom att vända bort huvudet och inte lyssna. Hon sa då till igen. När inget hände satte hon en hand på baken för att visa tydligare, den högg då efter hennes hand (tänderna rispade lätt skinnet på henne) och vägrade sitta.

Hunden blev inte skrämd av detta på något sätt och den kände sig inte hotat, den markerade bara att den var högre i rang än henne.

Vad är dte rätta att göra i en sådan situation. Ska man dra paralleler till NH så skulle jag ha först värjt mig så han inte kunde bita mig, därefter flyttat på honom genom att ta hans plats och sedan bett honom sitta igen på samma sätt! Rätt eller fel?

Har gått naturbruksskola och där fick vi lära oss att man i sådana lägen skulle vända ner hunden på rygg och ta struptag men detta känns som att det är en väldigt hård tillsägelse, att den visst kan användas men inte då hunden bara markerat på detta sätt utan i ett läge där den skulle ha huggit mig i handen så jag började blöda...rätt/fel?

Jag använder något som kallas faser, om jag ex. ska rygga en häst så ber jag den först göra det med något som kallas focus, jag tänker att hästen ska rygga och visar det med min blick, fas ett, lyssnar den inte på det "viftar" jag i luften med ett finger, fas två, lyssnar den fortfarande inte knackar jag på repet med fingret, fas tre, lyssnar den inte på det skakar jag repet lätt, fas fyra, och sedan ökar jag skakningarna (här ökar faserna i takt med skakningarna).

Att vända en hund ner på rygg och ta struptag känns som fas 10 för mig, väldigt hårt alltså!


Detta är givetvis inte allt hunden gör, men det var ett ex. och jag tar tacksamt emot förslag på hur man ska göra. Nu vet jag dock av erfarenhet att det är svårt/omöjligt att ge lektioner över nätet men någon som kan ge tips iallafall?

Kan någon föreslå någon bra tränare av denna typ av hantering i Luleåområdet? (pm´a)
 
Re: Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

*bara lite reflektioner från min sida*

"Hur pass likt är det mellan horsemanship och "dogmanship" (eller vad det heter)?"
=Jag håller varken på med det ena eller det andra vad jag vet ,däremot rider jag klassisk dressyr ,sysslar med team (bland annat) och har varit på X antal kurser hos IMMI-instruktörer i min stad .
Jag ser det som att det finns dom som läser ridsport och tycker det är en jättebra tidning ,och det finns dom (jag) som läser Hästfynd och tycker det är en bra tidning -jag har numera inte så mycket att göra med dom som läser Ridsport lika lite som jag är med dom från brukshundsklubben längre (fast ja är me i SHU fortfarande) .
Riktiga riktlinjer för hur man gör saker och varför är väl lite upp till en själv ,och "omvändningar" försöker jag mej inte på längre (även fast många hästar & hundar nog skulle tycka det vore skönt) Man åker bara på skit själv !


"Min kompis tränade hunden i går och ville då att den skulle sitta. Den ignorerade henne genom att vända bort huvudet och inte lyssna. Hon sa då till igen. När inget hände satte hon en hand på baken för att visa tydligare, den högg då efter hennes hand (tänderna rispade lätt skinnet på henne) och vägrade sitta.

Hunden blev inte skrämd av detta på något sätt och den kände sig inte hotat, den markerade bara att den var högre i rang än henne"
= Jag är inte riktigt hundra på att hunden bara ville påvisa hur hög rang den har ,även en rädd hund kan bitas och se "arg" ut !

"Vad är dte rätta att göra i en sådan situation. Ska man dra paralleler till NH så skulle jag ha först värjt mig så han inte kunde bita mig, därefter flyttat på honom genom att ta hans plats och sedan bett honom sitta igen på samma sätt! Rätt eller fel?"
= Du kan ju prövat ,men hästar och hundar visar inte underkastelse/ranghöghet ( :smirk:) på samma sätt ,att ta hundens plats skulle jag inte gjort ,men jag har inte tänkt så ,möjligt att det skulle fungera men jag ser inte hur (en häst och en hund är två mkt olika djurslag) .

"Har gått naturbruksskola och där fick vi lära oss att man i sådana lägen skulle vända ner hunden på rygg och ta struptag men detta känns som att det är en väldigt hård tillsägelse, att den visst kan användas men inte då hunden bara markerat på detta sätt utan i ett läge där den skulle ha huggit mig i handen så jag började blöda...rätt/fel?"
= Alfarullningar heter det visst...för länge sen när jag hade hund (som var liten) var det ungefär så man skulle göra ...men jag kan säja så här att i den storlek på hund jag rör mej nu skulle jag aldrig sätta mej själv i den situationen ,en hund på 35 kilo och uppåt kan skada mej väldigt svårt om jag ens skulle försöka (om jag nu skulle få för mej det).
Förövrigt så skaffar jag hellre en instruktör först om det uppstår ett problem som jag inte kan lösa ,hellre det än att chansa (det finns duktiga problemhundsutredare nuförtin) .

"Jag använder något som kallas faser, om jag ex. ska rygga en häst så ber jag den först göra det med något som kallas focus, jag tänker att hästen ska rygga och visar det med min blick, fas ett, lyssnar den inte på det "viftar" jag i luften med ett finger, fas två, lyssnar den fortfarande inte knackar jag på repet med fingret, fas tre, lyssnar den inte på det skakar jag repet lätt, fas fyra, och sedan ökar jag skakningarna (här ökar faserna i takt med skakningarna)."
=Jag gör inte så ,men sånt kan ju vara olika ,men att dutta på har aldrig vart nån större hit (rider f.ö Nordsvensk) jag begär på en gång "flytta" -allting man gör förutsätter ju att djuret förstår vad man menar ,om (hästen) då inte flyttar utan uppenbar anledning får man be igen och lite tydligare .

"Att vända en hund ner på rygg och ta struptag känns som fas 10 för mig, väldigt hårt alltså!" = + att hunden är jävligt utsatt ,och en rädd och osäker hund gör man bara mer skrajsen om man ska hålla på så !

Sök Immi på google och se om du hittar nån i närheten ,jag bor i sundsvall där det finns två tjejer som startat "hunden i centrum"....men uppåt vet ja int !
 
Re: Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

Tack för ditt svar. Vill bara förtydliga att det inte fanns något i situationen som gjorde att hunden kunde bli rädd när min kompis la sin hand på den. Hon var inte elak eller hotfull. Därav läser jag av den att den inte var rädd. :)
 
Re: Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

Vi har tagit över en gammal hund som är 11 år och visar tendenser på aggressivitet då han inte får sin vilja igenom. Vi har haft han nu i 3 dagar och det har visat sig att han har ont i kroppen och öroninflammation. Han har också varit väldigt skällig, men det har jag tolkat som att han är uttråkad. Jag håller på att jobba bort aggressiviteten på han eftersom det beror på misstro mot människan. Han har också varit elak mot andra hundar och han är väldigt dålig på att läsa hundarnas kroppsspråk. Han har fått börja träffa andra hundar och det går bara bättre och bättre.
Han har morrat och visat tänderna mot mig och gjort utfall, men jag har mer visat han att det inte är ok. Jag har lappat till han med handen över nosen för och tagit tag i halsbandet för att markera, eftersom jag inte vill riskera att bli biten. Vi gör framsteg i alla fall trots detta. Igår visade han tänderna igen och då talade jag bara om för han med lugn röst att han blir så ful då han gör så, och han slutade upp med det. Beröm fick han efter det. Det är väldigt viktigt med timing och att man berömmer hunden i rätt ögonblick. En aggressiv hund är oftast en osäker hund och en sån hund ska ha en lugn men auktoritär ledare. Jag har i alla fall sett en förbättring på 3 dagar. Jag fick rådet att prova och se och blir det ingen bättring på 4 veckor så tar vi bort han.
 
Re: Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

Detta är intressant samtalsämne...

Häromdagen så träffade jag en tjej( obs seriös tjej) som har 2 st varghybrider...hon tog ut den äldre tiken..som förövrigt är OTROLIGT vacker..och jag la märke till hur underlägsen hon var mot matte...ett helt naturligt beteende för en varg ..att huka för den ranghöga...Våra avlade hundar har tappat både det ena och det andra i "naturligt" beteende och man behöver oftast inte vara i närheten av tukt o förmaning som det görs i det vilda...MEN ...har man en hund som försöker ta över så är det ofta att man får ta till tuffare metoder...de vilda hundarna är allt annat än trevliga mot uppstickare...så GRYMMA kan vi knappast bli mot våra husdjur.

jag skulle ta en sån hund på utmattning, utan att hetsa upp mig så skulle den få vika ner tillslut..OK..att den haft en taskig uppväxt, men har den blivit så störd och vägrar att underkasta sig så är ju frågan om det inte är mest schysst att ta bort den.
 
Re: Natural Horsemanship/ Natural \"dogmanship\" (?)

Håller med om att den egentligen borde tas bort men den funkade jättebra hos uppfödaren. Så det är frågan om okunnighet från de nya "ägarna" (fodervärdar.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 690
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp