G
Gisburne
Börjar fundera på om min ena vovve har en naturlig fallenhet för att sniffa sig till mögel. Vid två tillfällen nyligen har han sniffat fram mögel i en halmbal och en rundbal med hö. Han blir superintresserad av balarna, sniffar, kör in näsan i dem, lyssnar inte när jag ber honom gå därifrån (första gången såg det ut som att han skulle till att lyfte benet och pinka på den...) och så vidare.
Det är ju onekligen en väldigt praktisk egenskap om det är så att han kan sniffa sig till mögel "åt mig", så att jag på förhand vet vilka balar som ska slängas.
Men jag kan ju inte bevisa att det är just möglet han varit intresserad av, det kan ju vara rena tillfälligheter också. 
Hur tränar man en hund att markera var det finns mögel? Hur lär man dem att urskilja olika dofter och markera just på möglet?
Det är ju onekligen en väldigt praktisk egenskap om det är så att han kan sniffa sig till mögel "åt mig", så att jag på förhand vet vilka balar som ska slängas.
Hur tränar man en hund att markera var det finns mögel? Hur lär man dem att urskilja olika dofter och markera just på möglet?