Naturlig mögelhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 844
G

Gisburne

Börjar fundera på om min ena vovve har en naturlig fallenhet för att sniffa sig till mögel. Vid två tillfällen nyligen har han sniffat fram mögel i en halmbal och en rundbal med hö. Han blir superintresserad av balarna, sniffar, kör in näsan i dem, lyssnar inte när jag ber honom gå därifrån (första gången såg det ut som att han skulle till att lyfte benet och pinka på den...) och så vidare.

Det är ju onekligen en väldigt praktisk egenskap om det är så att han kan sniffa sig till mögel "åt mig", så att jag på förhand vet vilka balar som ska slängas. :) Men jag kan ju inte bevisa att det är just möglet han varit intresserad av, det kan ju vara rena tillfälligheter också. :grin:

Hur tränar man en hund att markera var det finns mögel? Hur lär man dem att urskilja olika dofter och markera just på möglet?

Sv: Naturlig mögelhund?

Man tränar baklänges sas. på samma sätt om man ska lära hunden söka kantareller.

Att hitta möglet är en baggis för hunden, det är inget du behöver lära den, vad den däremot behöver lära sig är att mögel betyder "sitt", eller "skall" eller vad du väljer som markering för möglet.

Så om vi tar det utrymme där ni har höet, så måste du få din hund att sätta sig där i närheten av höet, utan att den fått kommandot "sitt". Klicker och tålamod är oumbärligt.
Efter ett tag om du klickat in eller berömt hunden när den spontant sätter sig vid höet, det är detta som måste få ta tid, så har du en möglig bit hö som du visar och klickar samtidigt som hunden sitter.

Sen är det lätt.

Hoppas du förstod

Sv: Naturlig mögelhund?

Mmm, okej. Har inte gått någon kantarellkurs än, men det har varit på tapeten ett tag. Den här vovven är en stjärna att köra blodspår med nämligen, han är helt grym, fattar direkt. (Och springer så fort att min kondis och linans längd inte räcker.) Han är också en typisk vara-till-lags-hund. Tittar alltid efter vad jag vill och hur han kan uppnå det. (Till skillnad från min andra hund som bara är till lags om man ber om det med ord, övrig tid är sköt-dig-själv-tid.)

Ska pröva dina tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka