Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle anta att den bryts ned snabbare än vanlig plast. Så om den skulle råka hamna i naturen eller så, så skulle den åtminstone försvinna till slut. Medan vanlig plast kan vara kvar i typ hundra år om inte merHur fungerar det när den ändå ska sorteras som plast? Är det bättre för miljön eller är det bara fina ord?
Läste nyligen om ett test där de lagt dem i olika miljö (nedgrävd i jorden, i havsvatten etc)
Det var olika för olika plaster och beroende på vilken miljö de hamnar i. En påse kunde ligga flera år och fortfarande hålla för att lastas full när de grävde upp den. Förstod som att det var ett ord som kunde betyda väldigt olika saker i praktiken (att den teoretiskt kan brytas ner i någon biologisk miljö, ospecificerat vilken och på vilken tid) Kontentan var att det är lika viktigt att den plasten inte hamnar i naturen som annan plast. Men om den ändå gör det av misstag så kan det (kanske) bli lite bättre. Och att beteckningen inte ska förväxlas med t.ex. komposterbar som är tydligare om vad för nedbrytning som ska kunna ske.
Spärrad artikel och jag har inte tillgång till pappersversionen som jag läste. https://www.nyteknik.se/premium/bio...tfarande-hel-efter-tre-ar-i-havsmiljo-6956758 Kanske går att googla fram någon annan källa. Var ev. en norsk undersökning, men inte säker på att det är ett korrekt minne.
Hm. Hur kan de då kalla den nedbrytbar?Läste nyligen om ett test där de lagt dem i olika miljö (nedgrävd i jorden, i havsvatten etc)
Det var olika för olika plaster och beroende på vilken miljö de hamnar i. En påse kunde ligga flera år och fortfarande hålla för att lastas full när de grävde upp den. Förstod som att det var ett ord som kunde betyda väldigt olika saker i praktiken (att den teoretiskt kan brytas ner i någon biologisk miljö, ospecificerat vilken och på vilken tid) Kontentan var att det är lika viktigt att den plasten inte hamnar i naturen som annan plast. Men om den ändå gör det av misstag så kan det (kanske) bli lite bättre. Och att beteckningen inte ska förväxlas med t.ex. komposterbar som är tydligare om vad för nedbrytning som ska kunna ske.
Spärrad artikel och jag har inte tillgång till pappersversionen som jag läste. https://www.nyteknik.se/premium/bio...tfarande-hel-efter-tre-ar-i-havsmiljo-6956758 Kanske går att googla fram någon annan källa. Var ev. en norsk undersökning, men inte säker på att det är ett korrekt minne.
Hm. Hur kan de då kalla den nedbrytbar?![]()
Vad jag förstått är den nedbrytbar under mer industriell kompostering/nedbrytningsprocess. Exakt vad det innebär har jag inte riktigt koll på dock. Naturen eller en vanlig varmkompost lär det ju inte vara i alla fall.
Hamnar denna typen av plast i återvinningen så kan det nog också ställa till problem.
Men bättre än vanlig plast då antar jag, alltid något.