Milosari

Trådstartare
nu har jag gjort det!. fan! jagb tränar på att ha min labbe lös, men eftersom jag vet att han inte är särskilt lydig o´ch jag bor inte så att vi enkelt kan åka till skogen och träna, så har jag jag haft vårt bostadsområde och cykel- och ridstigarna runt omkring att träna på. det har gått jättebra tills nu. klockan ett på natten tänkte jag att vi säkert var ensamma och han var lös. vi var 20 meter från vår ytterdörr när jag hör massa konstiga ljud, labben tittar på mig men jag får inte tag i honom förän han springer och kollar läget. och vilka skrik jag hör! det visar sig vara tibetanska spaniels, som enligt ägaen skriker mycket, men de låter som de är döende! trots att han blir ganska lugn vägrar de hälsa och jag bara känner hur mycket jag har förstört :cry:
 
Hur gammal är din vovve? Jag har ett tips till dig i alla fall. Finns det någon fotbollsplan eller äng eller dyl som ni kan vara på? Ta då med dig vovven och en spårlina. Sätt vovven framför dig och ha spårlinan i halsbandet på vovven och håll i linan själv. Säg till vovven att stanna och gå först i väg från han och sen sätter du dig på huk BORTVÄND från vovven och ropa på han. Springer han åt nått annat håll drar du tag i linan och ropar NEJ!!! Sen när han kommer till dig, beröm han mycket mycket då, du ska vara den roligaste han vet och vill inget annat än komma till dig. När du tränat på detta ett tag kan du försöka sätta ner han och springa från han, men han ska sitta kvar. Be gärna någon om hjälp att hålla i han då, men var noga med att den som hjälper dig håller i din vovve ända tills du ropar på han, så han inte får springa iväh innan. Du ska vara den absoluta favvisen och han skulle inte vilja tänka tanken på att springa från dig. Sen om detta går bra. Sätt då ner han och ta av han kopplet och gå från han och ropa in han när han förhoppningsvis kommer så berömmer du han FÖRST och sen sätter du på kopplet. Lycka till!!!! /Stina
 
han är 4 år... grejen är det att han kommer nästan jämt direkt när jag kallar. men jag VET att han tycker att andra hundar är roligare än mig, andra människor bryr han sig inte så mycket om. det jag egentligen skulle behöva veta är hur jag kan göra mig mest intressant av allt och alla.
 
Oj då han var så gammal!! :crazy: Eller ja gammal och gammal. Ja det kan ju bli lite knepigare. Har du haft han från att han var valp eller har du taigt över han? Har han någon favvis leksak/godis eller dyl som han kompensera dom andra vovvarna? Har han nån hundkompis han får leka med? :confused:
 
haha om du nu trodde det så kommer han inte för att vara snäll, han vet nämligen att jag har hela fickan full med frolic...
 
jag har haft honom sen han var bebis (första gången jag såg honom var han bara ett par timmar gammal. skitful var han, såg ut som en liten råtta :D). han har sin knut, sin tennisboll, lite andra halvintressanta leksaker och en schäfer.

kompisen är min andra hund, och någon gång händer det att han får leka med grannens taxar eller en goldentik.
 
Ja du, att göra sig intressant beror ju lite på vovven oxå, alla sätt är bra utom de dåliga.... :p Men för att jag ska bli intresant för dom vovvarna jag dresserat så har jag iblnd fått stå och hoppa och vifta och fåna till mig rejält och pratat med en väldigt hög ton på rösten, alltså inte skrika men ett högt tonläge. Då har dom tittat på mig som jag varit ett fån och kommit till mig för att busa, då vann jag över vovven. Men folk runt om en kan ju fundera vad man håller på med.... :bump: :bow:
 
Okej... Vad gör ni mer? Tränar ni mycket lydnad t.ex.? Jag vet att du säkert sagt det 100 ggr precis vad ni gör...

Vad jag ät ute efter är att man kan lyckas "hjärntvätta" hundarna lite med mycket "lydnadsplans-lydnads-träning" så att de till slut inte kan låta bli att reagera på ens komandon...
 
tro mig när jag säger att jag provat det mesta :crazy: men den 29:e börjar vår kurs :bump: (jag har inte alls jättehöga förväntningar på att han ska vara en lydnadsstjärna efteråt :angel:)
 
det får väl bli nåt sånt :devil:. jag vet att jag tränar alldeles för lite lydnad, men jag vill ju inte heller lära in fel saker. lite fot, sitt, ligg, stanna osv gör vi automatiskt, och någon dominansaktig träning när jag kastar bollen, han ligger kvar och så måste han komam till mig innanbhan får hämta bollen, även om bollen är närmare. det brukar han tycka är roligt.
 
Okej. Min äldre hund gick genom en stor förvandling när vi började att nöta på lydnadsklasserna. Jag tränade 5-7 ggr per vecka, ibland flera gånger per dag. Men jag tränade oftast bara 3-5 minuter. Oftast bara några övningar när vi var ute och gick. Sen en större genomkörare nån gång i veckan. Efter att vi gått igång den positiva träningen och att hon förstod att hon tjänade något att lyssna på mig. att jag kunde vara trevlig och positiv så vände i princip allting. Visst låter det enkelt :d Men så var det! Jag har defenitivt inte perfekt lydnad på henne. Men tillräckligt för att kunna gå på olika slags prov, hon apporterar och kan vara lös under normala omständigheter.

Sen när jag släpper efter och inte tränar så mycket mer, så blir hon olydigare :eek: Så det gäller att hålla igång!!

Vad är det för linjer bakom din jycke??
 
ingen aning. han är ett oregistrerat "misstag". avel och sånt brydde jag mig inte om, eller hade inte vett att bry mig om. så jag har fått lära mig den hårda vägen. nästa vovve håller jag redan på att planera, ALLT ska vara superplanerat nästa gång. i de få papper jag har står det jaktlabrador, men han är på tok för stor och tung för att det ska stämma. jag tippar på att han är en blandning av de båda typerna.
 
aha... Skulle ju vara roligt att kolla lite på samarbetsförmånga och sånna saker. Jisses vad mycket man kan få gratis... Min yngre är ju total spontanapportör. Det är bara SÅ häftigt!! Sen kan jag ju genom fel träning så klart förstöra det, men gisses när hon var liten vad det var läckert att se!! Hon är läcker nu med och apporterar lika glatt än också *skryyyt*
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 986
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp