Håller nästan med.... min häst musklade upp sig från smal till extra vid bomvidd!!
Eller, köp en sadel som är lite för stor nu och lägg en tjock fårskinnspad under, så kan du plocka bort den eftersom han musklar upp sig.
 
ehh..nej det var tydligen det värsta man kunde göra var att strunta att rida (enligt vet) men tydligen är det så att jag ska köpa en "för vid sadel att lägga på honom och sen köra med padd så den inte trycker. fråga: Hur ska hästen kunna muskla om sig helt genom endast promenader? ok hästen kommer att tappa i stort sett alla muskler (inte alla men en hel del. den jag har hema nu blir den nog den är ca 1-2 vidder för vid så den blir tydligen bra när han jobbat upp sig lite där. men vet är inte säker på att hans hålor ens bror på sadeln inte fallit dig att han kanske är byggd på detta vis!? tråkigt men desvärre kan det nog vara sant.
 
En häst tappar musklerna om den ställs på boxvila och inte får röra på sig, men den tappar absolut inte musklerna av att gå i en stor hage (kuperad ett plus), ut och gå 30 - 60 min eller tömmköras, som aktivitet. Hur skulle man annars kunna muskla upp unghästar :confused:. Tömmkörning är absolut kanon för hästar med dåligt musklade hästryggar.

Jag tycker du också ska ta ut en equiteraput som går igenom hästen och då kommer du även antagligen få ovanstående råd också ;).
 
var hos sadelmakaren igår och passade då på att fråga henne om hans rygg om det var så för att han hade gått med för smal sadel eller om det var för att han var byggd sån. och det var som jag trodde han är byggd sån det har inget med sadeln att göra. föresten är det väl väldigt dummt av dig att ge råd om en hästs rygg vars du aldrig sett iverkligheten! eller??
 
Hm..jag oxå, jag fick 10500 för min Parissadel och Jaguaren
kostade 18.500, så det blev till att låna...
Men jag tänkte som så: jaha, antingen så lägger jag ner
ridandet (kan inte rida på en häst med ryggont), eller så
köper jag en sadel som PASSAR, oavsett vad det kostar...
:smirk:
 
Mitt absoluta favorittips för såna här tillfällen: rid barbacka. Kombinera med promenader, tömkörning och körning (om hästen är inkörd vill säga). Ge det nån månad och se när hästen musklar sig. Sedan när "hålorna" är mindre så kan man satsa på en sadel.

Köper du en sadel nu så får du antagligen byta inoom nån månad till en större och så börjar det om igen. Man sparar pengar på barbacka-konceptet.

En massör el equiterapeut kan nog oxå vara bra att anlita.
 
ok för sista gången: han är BYGGD sån det har ingent med sadeln att göra hur många gånger ska jag behöva förklara det!!!!
 
Jag tar regelbundet ut eqputerapeut och sadelutprovaren till min häst (2 ggr/år) pga att det är en unghäst och att alltså växer. Jag har även varit på kurs i Ridsportförbundets regi där Kicki Näslund föreläste (hon som skrivit boken "Sadlar").

Det som både equiterapeut och sadelutprovaren har gemensamt är att de hela tiden påtalar vikten av att inte ha för smal sadel för då förtvinar musklerna runt manken och de s.k "hålorna" bildas.

Dessutom kan jag själv se skillnad på hästarna i stallet där de har varit noga med att ta ut equiterapeut, låtit hästarna vila från ridning ett tag och sedan provat ut sadlar. Halsar, manke och ryggarna har musklat på sig rejält och dessutom rör sig hästarna helt annorlunda.

Tittar man på hästar som har dessa hålor så kan man även se att de har dåliga ryggmuskler och oftast ett dåligt musklat kors.

Klart jag har för mig att hästar är skapta på olika sätt och att manken ser olika ut på olika hästar. Men en sak är jag helt övertygad om. Dessa hålor är INTE hästen skapt med. Det SKA nämligen vara "muskelkuddar" runt manken. Tyvärr är det så otroligt vanligt med dessa hålor på, framför allt, ridhästar. Så man kan luras att tro att hästar ska se ut så. Däremot kan hästar ha olika mycket markerad manke. Min häst har t ex en hög kraftig, ganska lång manke. Dock är hon välmusklar runt omkring manken. Man känner att det är muskelvävnad kring själva benet som manken är uppbyggd av. Man ser också skillnad när hon är i kraftiga växtperioder, för då växer själva benet och hon blir tunn kring manken - då blir det tömmkörning ett tag eftersom sadeln ligger kasst. Efter 3-4 veckor så brukar hon komma ur sin växtperiod och muskelmassan har hunnit i fatt.

De råd jag gav dig är bra för alla ridhästar. Även de som inte har uppenbara problem med ryggen, t o m friska hästryggar mår väldigt bra utav att ibland få vila ryggen och arbetas för hand.

Jag menar, vad har du att förlora om du skippar ridningen i några månader? Din häst kommer inte att tappa några muskler om du t ex tömmkör, löshoppar eller tar en promenad. Om hästens hålor på köpet försvinner gör väl inget. Det kostar ju inget att prova, eller hur? Då har du ju i alla fall försökt. Framför allt tycker jag att du ska börja med att ta ut en equiterapeut. Det skadar aldrig. Oftast sitter hästarna fast någonstans. Min häst satt fast i halsen, något som hon antaligt åsamkat sig när hon rullat sig och skulla resa sig. En annan gång hade hon blivit sparkad i hagen så hennes revben fått sig en omgång. En annan häst i stallet har fått föl och var efter det helt sned i bäckenet. Förra veckan var equiterapeuten ute och behandlade en annan häst i stallet. Hästen hade blivit lite jobbig att rida, ville inte svänga till höger. Den var helt fastlåst i hela höger sida, förmodligen hade den rullat sig i boxen och fastnad.

Jag menar alltså att hästar hittar på så mycket saker själva som gör att de behöver hjälp av en equiterapeut. Kolla där du bor om det inte är någon som anlitat en sådan så att du har möjlighet att ta referenser.

Lycka till
 
ok vi tar det igen jag har varit i kontakt med både den ena och den andra med denna (jävla) sadel grejen och han är byggd sådan! du vet inte hur dessa "hålor" ser ut eller hur?? nej för du har aldrig sett min häst. jag blir så arg när jag ser att människor överallt här på buke utalar sig om sådant de absolut inte vet någonting om!!! tänk om jag svara tax så här på en häst som har en knöl eller linande: JA då vet jag han har nog cancer! det är ju fan samma sak jag har aldrig sett den här knölen men ändå utalar jag mig! nej fy f*n. tänk innan du sätter fingrarna på tangent bordet och skriver svar på nått du är helt ovetande om.
 
men varför blir du så upprörd :confused:
Folk försöker ju bara att hjälpa till, och du har ju själv valt att lägga ut tråden,,
 
Jag förstår inte heller varför du blir så himla upprörd!! Jag har aldrig påstått att jag vet hur din häst ser ut. Utan jag pratar om hålorna i allmänhet, om vilka jag har skaffat mig en hel del kunskap.

Om du inte vill ta till dig de råd du får, ja det är upp till dig.

Och hur vet du att han är skapt med hålorna?? Har du haft hästen sedan den var föl?? Är det du som ridit in honom och då inte varit observant på att lägga på en tillräckligt vid sadel allt eftersom hästen musklat upp sig??

Lägger man ut en tråd på Buke och ber om tips och råd, då får man väl vara glad om man får några tips och råd. För det är ju precis vad det är. Tips och Råd!!

Vad det gäller "hålor" kring manken så vidhåller jag fortfarande att så ska det INTE se ut. Jag har varit på alldels för många föreläsningar och pratat för mycket med equiterapeuter, sadelprovare och tränare för att inte vidhålla att det är förtvinade muskler.

Vilka har du varit kontakt med?? Kollar man runt på hästar så är det ju ett väldigt vanligt fenomen att ridhästar har hålor vid manken. Alltså - så vanligt att man tror att hästen är skapt så.

Det är upp till dig om du vill testa råden om att skippa ridningen ett tag. Jag frågar fortfarande - vad har du att förlora???

Vad är det värsta som kan hända?? Förutom att du kanske får lite annan motion är ridning, men är det så himla farligt???
 
Bli inte arg nu, för jag menar bara väl.
Är din sadelmakare svenskdiplomerad? dvs medlem i Sadelmakarnas BranschOrganisation?
Det är följande:
Lars Sundin, Katrineholm, 0150-107 60
Bengt Jällgård, Stockholm, 08-84 92 58
Kicki Näslund, Örsundsbro, 0171-46 06 90
Sonja Påhlsson, Nälden, 0640-431 47
Thomas Blomkvist, Kalmar, 0480-660 78
Mats Gunnarsson, Krylbo, 0226-662 69
Birgit Köster, Falun, 023-393 33
Barbro Lindström, Järbo, 0290-704 40
Ankristin Nygren, Umeå, 090-772 755
Kicki Nordin, Sala, 0171-46 06 90
Ulf Romö, Sundsvall, 060-61 12 87
Rebecka Karlsdotter, Göteborg, 031-12 19 03
Niklas Larsson, Svenljunga, 0325-123 85
Ann-Marie Green, Hällingsjö, 0301-407 07

Det är en garanti för att sadelmakaren verkligen har kunskaper om hur man utpassar en sadel efter en häst och dessa samarbetar ofta med veterinärer. Tyvärr finns det även folk som menar väl, men faktiskt inte har tillräckliga kunskaper för att kunna ge dig den hjälp du behöver.

Anledningen till att folk tipsar dig om att skippa ridningen ett tag är att det faktiskt fungerar!
Min kära häst hade en för smal bom på sin gamla sadel. Det upptäckes i våras (jag kunde noll om sadlar :() och därefter red jag inte i sadel på 4 månader. De 2 första månaderna skrittade jag barbacka 2 dgr i veckan, promenderade med henne 1 tim 2 dgr i veckan och tömkörde i skritt 2 dgr i veckan, en ren vilodag. Shit hon kommer tappa allt tänkte jag och visst tappade hon en en hel del muskler, men inte på ryggen.

När jag efter 4 månader tog ut en av ovan nämnda sadelutprovare så gick han igenom ryggen NOGA och tyckte den såg jättefin ut! Hon hade haft "gropar" bredvid manken men allt hade jämnats ut under dessa 4 månader. Han tyckte att hon var väldigt fin i musklerna, även om hon ju kommer sätta lite mer när hon kommer igång igen, och dessutom ömmade hon inte någonstans! Jag fick varmt beröm för att jag ridit utan sadel så länge och han sa att det egentligen är det absolut bästa om man haft en för smal sadel, musklerna behöver ett "andrum" för att återhämta sig.

Nu är det ju inte säkert att du måste rida utan sadel så länge som 4 månader, men säkert ett par iaf. Men att köpa en för stor sadel och köra med padd så länge låter knas i mina öron?

Så snälla, om du är nyfiken på din hästs bästa, ring upp någon av dem på listan (jag rekommenderar herrn överst på listan varmt!) och bara diskutera din häst. Fråga dem om en häst verkligen kan vara byggd så som din sadelmakare säger är naturligt för din häst, bättre att fråga en gång för mycket ju :)

Önskar dig stort lycka till! Berätta gärna hur allt går :bow:
 
ok kanske över reagerade lite. men jag tycker fortfarande inte att man ska skriva komentarer om sådant man inte vet något om och speciellt inte när jag försöker skriva/säga att så inte är fallet..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
834
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
807
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 030
Senast: Aifos
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 442
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp