NEJ nu behöver jag tips och råd!SADLAR!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 853
Sv: NEJ nu behöver jag tips och råd!SADLAR!!

jasså, jag missuppfattande, trodde att den första bilden var en sadel du skulle prova. såg nu att det var den som följde med. tyckter dock den skulle passa bäst! men inte vet jag...

jasså, jag missuppfattande, trodde att den första bilden var en sadel du skulle prova. såg nu att det var den som följde med. tyckter dock den skulle passa bäst! men inte vet jag...

hmm hur ser du då?? En sadel ska ligga an hela vägen ;) När jag rider i den så gungar den framåt - bakåt och klappar mig i rumpan varje gång jag rider lätt...DEN ligger sämst av alla sadlar...

det är ju så att sadlarna glider frram redan då jag drar gjorden sen åker den fram ännu mer då jag rider

nix inte pfiff...funderar på globus, passier,zaldi och stubben och pfiff...

Har du provar rida med svängd gjord? Min häst har sadelläger längre bak än sadelgjordsläget och svängd gjord var lösningen för oss.

nej det är ju det...har ingen inom 20 mils avstånd...närmasdte hästaffär ;(

Nu ska jag beställa hem paddar och sadelgjordar...så jag har allt till nästa gång jag får hem sadlar...Har hört att förre ägaren provat röösli, county....
är ju lite trist när jag måste skicka tillbaka alla sadlarna.Nåt annat jag kan behöva tror ni ...;)
för jag bor i urskogen och det är inte bara att åka och hämta...
Var hittar man bra repgjordar...och såg att det fanns olika breda ...olika många strängar..vilken är bäst..eller kanske 2 st 7 strängade ;)) hahaha
snart har jag så mycket grejer så jag kan öppna butik själv ;)
...och vad är bäst så lång eller så kort gjord som möjligt när man har detta problem?

Senast ändrad av en moderator:

jag har 14strängad och antiglidpadd och inga problem:) med den tjocka magen

funderar kanske på en ST dressage bomlös sadel kan va nåt tills vidare...

Känner du ingen som har en svängd gjord då så du kan låna och prova? Det kan vara det som behövs.

nix inte där jag bor...20 mil bort är närmsta affär...

har beställt hem allt jag behöver ;)

pratade med en utprovare igår...det verkar vara så att han är en sån som knuffar fram alla sadlar......detta med hans aktivitet i baken och hans olika sadelgjordläge i förhållande till sadelläge...;(...Så nu verkar det som att hitta den sadel som ligger bäst och så med gjordar specialpaddning mm hmmmm få till det...

Ibland så måste man kanske nöja sig med det, tyvärr.
Svanskappa?

ska först prova byta till annan gjord och paddar....sen hitta sadel som passar...OM inget annat går så får man väl leta svanskappa som går att fästa på sadeln...jag har bara svanskappor som man har när man kör ;)

finns det någon sadel med rundbossor som inte är sååå svängd..tips på märken...Har fotat honom under longering...sekvensfotning...blev lite förvånad...känns och ser ut som om han blir högre baktill...svårt att förklara...
Provred en K2 igår samma visa där...gled fram...hemsk att rida i...väntar på svängd gjord fortfarande...

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm, *gissar hejvilt*

Wellingtonsadeln som du har blir den väääldigt tippig på hästen? (fram och bakvalv - gunga)

Det ser ut som om den skulle vara för VID för hästen och tippa därför (framvalvet är mycket lägre än bakvalvet).

Om det skulle kunna stämma så testa att padda upp sadeln men BARA fram. Dvs ge hästen lite "extra muskler" vid manken mha en/två dubbelvikta benpadar (beroende på tjocklek, och hur mycket som fattas för att få sadeln i balans) eller dyl. om du inte har tillgång till pad som höjer fram.

Är sadlarna för raka för hästen under rörelse och hästen har stor aktion så knuffas ju sadeln fram än mer. Hur ser avtrycken ut av tex Albionsadeln?

tycker avtrycken på albion ser bra ut...vet du jag börjar bli snurrig...;) Ska lägga ut nån bild när han longeras...så får ni se ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 696
Senast: ylvalill
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 201
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det... 2
Svar
28
· Visningar
5 041
Senast: Nea_
·
Utrustning https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG Försöker med en tråd med bild. Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag...
Svar
9
· Visningar
1 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka