Bukefalos 28 år!

Nerverkad till tusen !!!!!

Miss Noora

Trådstartare
Min sköthäst (som jag i och försig rider 6 d i veckan då ägaren inte har tid att rida men vill inte sälja honom) har jätte korta hovar och då menar jag mega korta, ser stympad ut och nu när han gått med sina skor i ca 4v är dom jätte slitna fram vid tårna men inte annars.
Detta kan väl inte vara bra???
Gör biotin att hovarna växer snabbare eller är de mest till för hovkvaliten?

Jag har försökt tala med ägaren att byta hovis men han tycker inte att det är något fel på den han har.

Tacksam för råd.
 
Sv: Nerverkad till tusen !!!!!

En frisk hov är ofta kompaktare än många tror. En så kallad "vid" hov kan i många fall vara kraftigt utfluten och med en ohälsosam lamellrand. Det är omöjligt att säga om det är något fel på din hästs hovar eller inte, men vet att många har påpekat min hästs hovar; och min häst fungerar ypperligt på sina "små" hovar. Har du möjlighet att lägga in bilder?

Här har du en sida med bilder på lite olika hovar - de flesta är vad jag skulle kalla "kompakta och friska", men de har även visat upp exempel på hur man stjälper hästen genom felaktig hovvård: http://www.wholehorsetrim.com/Natural.htm
(att de är barfota påverkar inget - samma hovform gäller även med skor på eftersom det är den naturliga vinkeln och en frisk hov man vill ha (även med skor på vill de flesta ha en frisk hov.))
 
Sv: Nerverkad till tusen !!!!!

Det som oroar mig med hans korta hovar är att de tog mig 3v efter att hovis skott att få honom oöm och sedan allas reaktioner runt om att de ser ut som om han är verkad så hårt att hans hovar ser ut som bockhovar...

Tack för alla bra råd, skönt att få ventilera detta, tacksam för fler tips...
 
Sv: Nerverkad till tusen !!!!!

Det som oroar mig med hans korta hovar är att de tog mig 3v efter att hovis skott att få honom oöm och sedan allas reaktioner runt om att de ser ut som om han är verkad så hårt att hans hovar ser ut som bockhovar...

Men då KAN det ju inte vara rätt. Så ska det inte vara!
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en valack som länge verkade växa ur sina skor för fort, speciellt på vänster fram. Hovslagaren jag hade då sa inget om det...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Pathmaker
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 200
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp