Bukefalos 28 år!

Nervös nybörjare

RebeccaJoli

Trådstartare
ja, så var det äntligen dags för min debut på fälttävlansbanorna. Tog ft-kort för 2 år sedan och har tränat flitigt med olika hästar, men saker och ting (hältor på mig och häst m.m) har satt käppar i hjulet. Men nu är det äntligen dags!

Vi ska rida CR på Gärds H90 då alltså, och jag har lite frågor... Har läst andra n00b-trådar men itne ritkigt fått svar på allt, har skrivit trådar här innan oxå men det har dykt upp nya frågetecken:p

1. Klassen är lokal. Är det vet-bes även i den här klassen eller gäller det bara regional?

2. Medical Card. Alltså, var får man veta sin blodgrupp och när man blev vaccinerad för stelkramp senast? Vårdcentralen? Har de uppgifter på sånt? Vad räknas som Allvarligare skada? Hopaps ingen kommer behöva läsa mitt MC för under "Har du tidigare haft hjärnskakning" blir svaret, "ja, slog huvudet i en stridsvagnskanon..." :p

Tror bara det va det jag undrar för tillfället!
Tacksam för svar:)
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös nybörjare

På fälttävlan är det alltid veterinär besiktning! Den ska ske innan hoppningen på endagars tävlingar, för att slippa stressa kna det vara bra att göra den även innan dressyren.

Stelkramp får man i skolan, är det i 6:an sista gången har jag för mig?
Jag har inte skrivit i min blodgrupp, eftersom jag inte vet. Tror inte man måste fylla i det heller de kan ju alltid ge "neutralt" blod om det skulle vara så. Är väl bara en fördel om det vet specifik blodgrupp, gissar jag:D

Jag vet inte heller exakt vad de räknar som allvarligare skador, men har man haft hjärnskakning kan det nog var bra att skriva kanske. Eller om man har någon sjukdom, kanske har brutit något tidigare eller kanske bara har en njure eller liknande... Jag får nog se mig själv som rätt frisk då jag inte har varit med om några större incidenter:angel:

Hellre skriva med något om du är osäker men lite kortfattat, så det är enkelt att ögna igenom!

Kanske inte blev så mycket klokare:p Lycka till med tävlandet!
 
Sv: Nervös nybörjare

Nu har jag gjort en lista påallt jag behöver ha med mig, har jag missat något??

Dressyrträns
Hopp/terrängträns
Dressyrsadel +gjord + schabrak
Hoppsadel + gjord + schabrak
Förbygel
Stor + liten nummerlapp
Benskydd (hoppning + terräng)
Tejp
Boots
Broddar
Borstar
Vet-väska
Hink + svamp
Kylgel
Foder

Putsmedel
Pengar
Pass
Ryttarbok
Med-card
Hjälm
Kavaj
Vita ridbyxor
Säkerhetsväst
Ombyte
Chaps + skor
 
Sv: Nervös nybörjare

Jag brukar ha med extra schabrak, andra ridbyxor + bekväm tröja till terrängen. Inte kul om det tex regnar eller tvärtom om häst + ryttare blir assvettiga under dressyr/hopp och sedan behöva gå i/ta på blöta grejer till terrängen.

Spö/sporrar om du brukar ha det, handskar och ev andra terrängtyglar om du brukar ha det.

Heja heja :D
 
Sv: Nervös nybörjare

Spö och handskar ska med, det andra har jag redan planerat in :) Tusen tack för tipset!!
 
Sv: Nervös nybörjare

Jag har egentligen inget vettigt att komma med eftersom jag är ännu mer nybörjare än du, jag vill bara ösnka lycka till :)
 
Sv: Nervös nybörjare

Haha tack!!

Det gick kanonbra igår!! Fick ett stopp i terrängen, hade vi inte fått det hade vi blivit tvåa:D Kan ju inte annatän vara nöjd med en sån debut! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp