Lunch på skolutflykt (utbruten från Plattan i Stockholm- säkert eller osäkert?)

Hur får skolan ihop det när skolan ska vara gratis?
Fråga inte mig. Har alltid både varit så i förskola och skola så har inte ifrågasatt. Bor i ett väldigt välbärgat område så gissar att få har problem med kostnaden (inte jag heller..) mer att man måste komma ihåg, planera och ta med :)
 
Hur får skolan ihop det när skolan ska vara gratis?

Det där är ett problem. Och har varit det länge. Så var det när jag gick i skolan också (jag är 33år) - matsäck skulle tas med hemifrån varenda gång vi skulle iväg på något (ett par enstaka gånger i typ mellanstadiet blev vi tillsagda att ta med pengar istället - lunch på McDonalds som inte betalades av skolan). Och det kunde bli en hel del utflykter under ett läsår.
 
Jag vet inget om plattan i Stockholm, men har svårt att tänka att det är något ställe att oroa sig för när man är med skolan. Skulle kanske kunna jämföras med Möllevångstorget i Malmö och det skulle jag inte heller oroa mig för. Man ser droghandeln där också om man tittar, men de sköter ju sig själv och andra gör ju sitt runt dem utan att ens reflektera om att de är där typ. Har själv rört mig på Möllevångstorget tidig morgon och kvällstid såväl som mitt på dagen och aldrig känt någon personlig oro just eftersom man inte blir inblandad om man inte vill ens.
 
Fråga inte mig. Har alltid både varit så i förskola och skola så har inte ifrågasatt. Bor i ett väldigt välbärgat område så gissar att få har problem med kostnaden (inte jag heller..) mer att man måste komma ihåg, planera och ta med :)
Fast lag är lag. Sedan spelar inte området någon roll.

Här har marsäck varit typ fika. Vid friluftsdag har skolan fixat med mat.
 
Det där är ett problem. Och har varit det länge. Så var det när jag gick i skolan också (jag är 33år) - matsäck skulle tas med hemifrån varenda gång vi skulle iväg på något (ett par enstaka gånger i typ mellanstadiet blev vi tillsagda att ta med pengar istället - lunch på McDonalds som inte betalades av skolan). Och det kunde bli en hel del utflykter under ett läsår.
Den lagen kom till 2011 så gällde inte gör 33 år sedan.
 
Fast lag är lag. Sedan spelar inte området någon roll.

Här har marsäck varit typ fika. Vid friluftsdag har skolan fixat med mat.
När mina barn var små fick man välja om man ville ha med mat från skolan på utflykter eller ta med själv. Jag valde alltid att få med från skolan. Visst kunde jag skicka med dem något själv, men valde att supporta idén att ta från skolan och se till att andra barn som inte hade råd att få med hemifrån inte var ensamma om att få mat från skolan. Minns själv hur det var, stor skillnad på rikebarnsmaten och den jag fick med mig på utflykterna och kompisarna tittade alltid.

Bättre skolan följer lagen i mina ögon och slutar med tramset att utsätta barn för sånt här.
 
När mina barn var små fick man välja om man ville ha med mat från skolan på utflykter eller ta med själv. Jag valde alltid att få med från skolan. Visst kunde jag skicka med dem något själv, men valde att supporta idén att ta från skolan och se till att andra barn som inte hade råd att få med hemifrån inte var ensamma om att få mat från skolan. Minns själv hur det var, stor skillnad på rikebarnsmaten och den jag fick med mig på utflykterna och kompisarna tittade alltid.

Bättre skolan följer lagen i mina ögon och slutar med tramset att utsätta barn för sånt här.
Så viktigt! Jag önskar alla tänkte som du! Vi har alla ett ansvar att se till att det inte (ännu mer) glider åt ökade klasskillnader i skolan.
 
Den lagen kom till 2011 så gällde inte gör 33 år sedan.

Jag gick inte i skolan för 33år sen - jag föddes då, skrev min ålder som referens. Däremot tog jag studenten 2010. Redan när jag gick i skolan var det ett problem att skolan de facto kostade pengar, trots att den skulle vara gratis. Det sas att skolan inte skulle kosta pengar för föräldrarna, men det var gott om "dolda" avgifter. Gissningsvis kom lagen till just för att det faktiskt var ett problem att en del elever inte kunde vara med på aktiviteter - det blir ju en hel del extra pengar som inte alla har. Men jag vet från flera håll att det fortfarande är ett problem, eftersom det inte följs.

Sak samma, jag släpper sidospåret i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Så viktigt! Jag önskar alla tänkte som du! Vi har alla ett ansvar att se till att det inte (ännu mer) glider åt ökade klasskillnader i skolan.
Jag håller med! Tänkte på det när barnen berättade vad deras klasskompisar hade med sig på utflykter och även när det skulle vara frukt med till skolan. Föräldrar måste också tänka på vad de skickar med barnen. Min äldsta son älskar morötter så istället för tex äpple eller banan osv så ville han ha med morötter till fruktstunden. Han blev utmobbad klasskompisarna som hade med sig risifrutti, juice, kakor, kex osv. De ansåg att han var fattig som inte hade med sig riktigt mellanmål. Han tog aldrig med sig varken frukt eller någon form av mellanmål mer igen, aldrig. Han gick hungrig till lunch. Det är sorgligt, för jag tror nog hans morötter var nyttigare än kompisens risifrutti och juice eller andra kompisens kakor eller kex.
 
Jag håller med! Tänkte på det när barnen berättade vad deras klasskompisar hade med sig på utflykter och även när det skulle vara frukt med till skolan. Föräldrar måste också tänka på vad de skickar med barnen. Min äldsta son älskar morötter så istället för tex äpple eller banan osv så ville han ha med morötter till fruktstunden. Han blev utmobbad klasskompisarna som hade med sig risifrutti, juice, kakor, kex osv. De ansåg att han var fattig som inte hade med sig riktigt mellanmål. Han tog aldrig med sig varken frukt eller någon form av mellanmål mer igen, aldrig. Han gick hungrig till lunch. Det är sorgligt, för jag tror nog hans morötter var nyttigare än kompisens risifrutti och juice eller andra kompisens kakor eller kex.
Jag vet ett barn som i hela mellanstadiet blivit sjuk på skolavslutningen. Jag gissar att det är för att föräldrarna inte har råd att köpa avslutningskläder. Har sagt att man kan få bidrag från en avslutningfond och att jag kan hjälpa till med ansökan (fast det finns ingen fond utan det är jag). Men det är ju det där med att inte visa att man är fattig :heart :cry:
 
På skolan där jag jobbar ordnar vi alltid med pastasallad vid utflykter, eleverna får ta med någon form utav burk, bestick och dryck. Vi förespråkar vattenflaska.
Hos oss hålls det hårt i att skolan ska vara kostnadsfri och att ingen ska stanna hemma från utflykter pga matsäck.

Däremot är det ett problem att föräldrar ger sina barn pengar till pizza/kebab VARJE DAG i skolan - för att de ”inte tycker om skolmat”. Men det är en helt annan diskussion.

På min sons skola är det väldigt tydligt skrivet (och påminns några gånger per termin) att fruktstunden är just fruktstund. Frukt eller smörgås. Inga kakor, bullar eller snacks.
De ser också alltid till att det finns några frukter att välja på för de barn som glömt eller ”glömt”.
 
Vi har haft problem med utflyktsluncherna tidigare då nån smartskalle någonstans bestämt att en stadig lunch för en elev är:

2 små ostmackor
1 banan
1 2dl festis

Oavsett storlek på elev. Inte mycket att leva på om man som tonåring tex ska orientera hela dagen.

I dagsläget hjälper köket till och vi får några olika alternativ att välja på. (Senaste friluftsdagen som iof spenderades runt skolan så grillade köket på utsidan. Mycket populärt och trevligt tilltag!)
 
Hur får skolan ihop det när skolan ska vara gratis?
När mitt äldsta barn gick i kommunal skola var instruktionen ta med matlåda och bestick har jag för mig. Då gick de till matsalen och hämtade typ pannkakor eller nåt innan de pep iväg.

Nu går de i fristående. Instruktionen är ungefär såhär: man får ta med egen matsäck om man vill men om det behövs kan man lämna namnad matlåda till skolköket x dagar innan utflykt så fixar de. Jag har använt både skolkökets och egen matlåda åt dem. Barnen tycker att det är lite kul att själva göra i ordning en sallad eller nåt till utflykterna, även om jag egentligen tycker att det är lite dumt. När vi föräldrar har för mycket i huvudet behöver vi dock lämna över till skolan, annars är risken överhängande att det glöms.
 
På min sons skola är det väldigt tydligt skrivet (och påminns några gånger per termin) att fruktstunden är just fruktstund. Frukt eller smörgås. Inga kakor, bullar eller snacks.
De ser också alltid till att det finns några frukter att välja på för de barn som glömt eller ”glömt”.
i kommunen har de sockerpolicy så de får inte ha med risifrutti eller liknande. Kakor var godkänt vid utflykter eller när de firade inför lov. Nu går barnet i högstadiet det är fortfarande sockerpolicy de får inte ha andra flaskor med sig än genomskinligt. Men ungarna tävlar typ om att köpa mest godis.
 
Jag gick inte i skolan för 33år sen - jag föddes då, skrev min ålder som referens. Däremot tog jag studenten 2010. Redan när jag gick i skolan var det ett problem att skolan de facto kostade pengar, trots att den skulle vara gratis. Det sas att skolan inte skulle kosta pengar för föräldrarna, men det var gott om "dolda" avgifter. Gissningsvis kom lagen till just för att det faktiskt var ett problem att en del elever inte kunde vara med på aktiviteter - det blir ju en hel del extra pengar som inte alla har. Men jag vet från flera håll att det fortfarande är ett problem, eftersom det inte följs.

Sak samma, jag släpper sidospåret i den här tråden.
Ja de där dolda utgifterna kunde vara helt galna. Jag är ungefär lika gammal som dig. I mellanstadiet (dvs tidigt 00) skrapade vår klass ihop 50:-/månad per elev till klasskassan. Det var mycket pengar då. Jag minns att det förekom att vissa elever "glömt" varje dag under ganska många dagar och sedan fick gå till banken och sätta in själva. Frågan är dock huruvida det faktiskt glömts på riktigt då det sällan var de som alltid hade fina kläder som glömt. Vi fick en sjujävla klassresa men det lär ha varit tight.

En annan intressant grej var de där bössorna som var "frivilligt" att skänka pengar till och det är rimligt att skänka 10:- hette det. Bris, barncancerfonden osv. Trots att det var "frivilligt" prickades man av på en lista när man gett pengar. Hade man inte gett pengar fick man frågan inför fullklass om man inte skulle ge en liten tia ändå. Väldigt spännande. Jag som är uppvuxen med föräldrar som hade det lite ont om slantar att hiva ut på det sättet. Vi bodde bra i hus men med en pappa som var cancersjuk några vändor och föräldrarna hade väl inte de finaste jobben direkt så det fick hållas igen på vissa delar och just skänka pengar var verkligen en helt onödig utgift i deras plånböcker. Det förekom vid något enstaka tillfälle att mamma fick gå till soc för att få hjälp att betala medicinerna så det blev ju en stor påverkan. Föräldrarna svor ofta åt de där förbannade bössorna. Ja förutom när det var barncancerfonden då, då öppnade pappa plånboken om det fanns utrymme och kunde ge mer än den "obligatoriska" tian ❤️

Jag kan väl säga att jag uppskattar förändringen med gratis skolgång för de här utgifterna var inte rättvisa. Jag bodde alltså inte i rikemanssamhälle eller nåt sånt utan ett.. vad kan man kalla det.. mix-samhälle. Alltifrån de med bra ekonomiska förutsättningar till fattiga. Även om jag inte helt förstod det då var ju de eleverna man tyckte var lite konstiga sådana som på olika sätt antagligen hade det lite extra knepigt hemma på ett eller flera sätt. De bodde också i samma område (småorternas motsvarighet till miljonprogramområde) nästan allihopa.
 
Ja de där dolda utgifterna kunde vara helt galna. Jag är ungefär lika gammal som dig. I mellanstadiet (dvs tidigt 00) skrapade vår klass ihop 50:-/månad per elev till klasskassan. Det var mycket pengar då. Jag minns att det förekom att vissa elever "glömt" varje dag under ganska många dagar och sedan fick gå till banken och sätta in själva. Frågan är dock huruvida det faktiskt glömts på riktigt då det sällan var de som alltid hade fina kläder som glömt. Vi fick en sjujävla klassresa men det lär ha varit tight.
Samma erfarenhet här, det skulle samlas in från varje elev varje termin. De barn vars föräldrar glömt eller ”glömt” att skicka med pengarna ropades upp inför hela klassen med en fin pik att ”påminna mamma/pappa att betala.”. Ofta var det 200kr/elev och termin. Min mamma, som var ensam med tre barn och dessutom långtidssjukskriven, hade det jäkligt tufft med de där hundralapparna. Sjukt jobbigt minne faktiskt…
På högstadiet togs beslut att vi skulle sälja fika och polkagrisar för att bekosta klassresan istället.
 
Samma erfarenhet här, det skulle samlas in från varje elev varje termin. De barn vars föräldrar glömt eller ”glömt” att skicka med pengarna ropades upp inför hela klassen med en fin pik att ”påminna mamma/pappa att betala.”. Ofta var det 200kr/elev och termin. Min mamma, som var ensam med tre barn och dessutom långtidssjukskriven, hade det jäkligt tufft med de där hundralapparna. Sjukt jobbigt minne faktiskt…
Sådant gör mig rasande! Hur jävla omedveten får skolpersonal vara?!
 

Liknande trådar

Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 298
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 923
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
39 297
Senast: Bellami4
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 521
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp