Nervös valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare molly50
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 6 847
Sv: Nervös valp

Inför nolltolerans också tycker jag. Mycket viktigt just nu!
Nolltolerans, vaka valpen HELA tiden, han får INTE kissa eller bajsa ute.

Så svårt ska det väl inte vara att få en valp att göra sina behov utomhus?

Det gör vi också. Men det är ju faktiskt inte alltid man hinner med ändå. Olyckan kan ju vara framme på 5 röda sekunder om man vänder ryggen åt.
Så det är inte så lätt alla gånger. :(

Senast ändrad av en moderator:

Nu när det börjar bli lite varmare kanske ni kan försöka vara ute med hunden en hel dag? Då måste ju hunden kissa/bajsa ute.

Kan du tänka dig att åka till Falun? Jag har precis börjat valpkurs hos Marie Larsson, hon är jättebra! Hon har också privatkurser, vet inte om hon skulle kunna hjälpa dig, men det skadar ju inte att fråga. Skriv ett PM till mig om du vill ha hennes telefonnummer!

Tack så mycket för tipset!
Jodå,det kommer vi att vara. Vi kommer ju att börja vårstäda i trädgården nu och då får han ju vara med ute länge om dagarna.

Jag har ju en bit att åka till Falun,men det kan det faktiskt vara värt om jag kan få hjälp med problemet.
Skriver ett PM till dig.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för tipset!
Jodå,det kommer vi att vara. Vi kommer ju att börja vårstäda i trädgården nu och då får han ju vara med ute länge om dagarna.

Jag har ju en bit att åka till Falun,men det kan det faktiskt vara värt om jag kan få hjälp med problemet.
Skriver ett PM till dig.

Har skrivit ett mail till dig nu. Lycka till med allt :)

Tips 1: Har ni provat lägga hans bajs/kiss på ett ställe utomhus och låta det ligga så kanske han fattar att där är hans toalett?

Tips 2: Varje gång han gör sina behov kan ni säga ett ord/ljud (som ENBART används till det) och när han lärt sig koppla ihop det ljudet med att kissa/bajsa så använder ni det ordet/ljudet utomhus för att "be" honom göra sina behov. Det kanske är bäst om en och samma person gör denna "träning".

Tips 1: Har ni provat lägga hans bajs/kiss på ett ställe utomhus och låta det ligga så kanske han fattar att där är hans toalett?

Tips 2: Varje gång han gör sina behov kan ni säga ett ord/ljud (som ENBART används till det) och när han lärt sig koppla ihop det ljudet med att kissa/bajsa så använder ni det ordet/ljudet utomhus för att "be" honom göra sina behov. Det kanske är bäst om en och samma person gör denna "träning".

Nej,det här har vi inte provat. Men det är defintivt värt ett försök. Tack för tipset! :)

Nu har vovvisen börjat att kissa och bajsa ute. :)
Vi hägnade in en bit av tomten så han kunde springa lös ute och då började han också göra ifrån sig ute. :)
Än händer lite olyckor inne,men det kommer nog att bli bättre. :)

Även den sociala biten är mycket bättre nu! :)

Vad bra! Då är det bara att jobba på!

Jag hade en valp hemma för en tid sedan som inte ville bajsa ute (kissade gjorde hon ute utan problem). Tillslut blev jag så desperat så jag skaffade en bur som valpen fick vara i när den var inne och jag visste att det började bli dags att göra ifrån sig (hundar vill ogärna kissa i sin bädd).
Tex på kvällen gick jag ut med valpen och bajsade hon inte då så fick hon åka direkt in i buren när hon kom in. Efter en liten stund provade jag att rasta igen osv tills hon gjorde ifrån sig ute. Jag behövde bara hålla på ett par dagar innan hon fattade galoppen och sedan var det inga problem. Nu verkar ju ditt problem ha löst sig ändå men om situationen skulle förvärras så kanske det vore värt att prova?

Absolut! Vi har en transportbur som vi egentligen bara använder till bilturer,men det kan ju vara värt att prova med den i det här avseendet också,om det skulle bli sämre igen. :)
Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: __sofia__
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 422
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
840
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka