Nervsnittad - vanligt förr?

evis

Trådstartare
Medryttarhästen är nervsnittad i ena frambenet. Detta ska ha gjorts pga att hon har hovbroskförbening. Nu var detta rätt många år sedan, åtminstone mer än 8 år (hästen är 26). (det är ungefär så mycket info jag fått)
Hur vanligt var det egentligen med nervsnittning? Görs det än idag?
Vad görs under nervsnittningen egentligen?

Jag tycker ju att nervsnittningen borde ställa till mer eller mindre stora problem - är det så? Helt känsel-lös är hon ju absolut inte, det var ävl heller inte meningen. Inget bekymmer med "motoriken" där heller, ja inte mer än att det är svårt att säga vad som beror på vad.

Någon fler som har eller har träffat häst/ar som blivit nervsnittade? Varför och när?

Vill ha en massa info helt enkelt!

Sv: Nervsnittad - vanligt förr?

Det var otroligt vanligt förr, man bör ha en plåt sula på hästen då den kan trampa in en spik utan att känna det. det tappar helt känslen ner i benet.
Idag är det förbjudet av djurskyddsskäl.

Sv: Nervsnittad - vanligt förr?

Hade för många år sdan en foderhäst som blev nervsnittad efter fång. Det märktes ingen skillnad alls på honom varken vid hoppning eller dressyr. För säkerhets skull hoppade vi inte några högre klasser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 693
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka