Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Att punkt bränna en häst betyder att man med ett spetsigt verktyg bränner hästen.. samma effekt som att blistra fast mer effektivt. Används ofta för behandling av t.ex harhas.
så lustigt(?), jag var med om just detta idag på kliniken , en annan patient fick brännas. Det luktade ungefär som när man grillar räkor. Tydligen använder man ett varmt järn och bedövar hästen först förstås innan man låter järnet bränna lite på köttet. anledningen är att man vill irritera vävnaderna runt ett speciefikt ställe så att kroppens eget försvar skickar dit de mest effektiva medhjälparna i kampen mot det onda.I USA fryser man istället. Jag tror att man kan använda det för att bränna bort svallkött också???
Nervsnittning är en sista utväg vid strålbenshälta. Man kapar då nerverna som går till den bakre delen av hoven, risk för allvarliga biverkningar eftersom hästen inte kan känna om något hänt med eller i hoven. Det har tex hänt att nervsnittade hästar tappat hela eller delar av hovkapseln eller slitit av djupa böjsenan, vidare kan hästen få ändå ondare pga neurogranulom på de avkapade nervändarna. Operationen är inte olaglig men jag är tveksam till om någon nervsnittar hästar idag.
Nervsnittad häst får ej deltaga i tävling.
PL
peter_lundin - neurogranulom - vad innebär det? Nån sorts kroppens försvar på kapningen?
Min medryttarhäst är nervsnittad (skrev en annan tråd om det) i ena fram pga hovbroskförbening enligt ägaren - dvs inte strålbenshälta. Vet du om det brukat ha använts på hästar med hovbroskförbening med?
Ang slita av hela hovkapseln, på vilket vis har de gjort det?