nervsnittning eller bränning.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emmsi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 7 895
Att punkt bränna en häst betyder att man med ett spetsigt verktyg bränner hästen.. samma effekt som att blistra fast mer effektivt. Används ofta för behandling av t.ex harhas.

så lustigt(?), jag var med om just detta idag på kliniken , en annan patient fick brännas. Det luktade ungefär som när man grillar räkor. Tydligen använder man ett varmt järn och bedövar hästen först förstås innan man låter järnet bränna lite på köttet. anledningen är att man vill irritera vävnaderna runt ett speciefikt ställe så att kroppens eget försvar skickar dit de mest effektiva medhjälparna i kampen mot det onda.I USA fryser man istället. Jag tror att man kan använda det för att bränna bort svallkött också???

är detta ett vanligt "ingrepp" idag? jag har aldrig hört talas om det förren alldeles nyligen nämligen..

ok, nu har jag fått bränning förklarat, men nervsnittning då? är det vad det låter som, i så fall, är det tillåtet? Gammeln, vill du berätta mer?

Nervsnittning är en sista utväg vid strålbenshälta. Man kapar då nerverna som går till den bakre delen av hoven, risk för allvarliga biverkningar eftersom hästen inte kan känna om något hänt med eller i hoven. Det har tex hänt att nervsnittade hästar tappat hela eller delar av hovkapseln eller slitit av djupa böjsenan, vidare kan hästen få ändå ondare pga neurogranulom på de avkapade nervändarna. Operationen är inte olaglig men jag är tveksam till om någon nervsnittar hästar idag.
Nervsnittad häst får ej deltaga i tävling.
PL

Sv: nervsnittning eller bränning.

Ah, hittade den här tråden nu ju!

peter_lundin - neurogranulom - vad innebär det? Nån sorts kroppens försvar på kapningen?
Min medryttarhäst är nervsnittad (skrev en annan tråd om det) i ena fram pga hovbroskförbening enligt ägaren - dvs inte strålbenshälta. Vet du om det brukat ha använts på hästar med hovbroskförbening med?
Ang slita av hela hovkapseln, på vilket vis har de gjort det?

Jag trodde det var totalt förbjudet nuförtiden. Men där ser man.

Hälsning Maja

Se där, jag vet i alla fall en häst som tävlat i distans nervsnittad.

Liknande trådar

Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 086
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 310
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka