Det här med muskelskador...

Bukefalos 30 år!

Min har som sagt också trauma i knät, bla menisken. Har veterinären snackat om stillastående rehab-övningar något, eller är det för tidigt? Jag märker otroligt stor skillnad på min, även när hon varit halt och behandlat har det varit bra att aktivera de stabiliserande små musklerna
För tidigt sjulle jag tro. Han är ju ca 2 grader halt och just behandlad enl ovan. Tror man vill vänta lite då?

För tidigt sjulle jag tro. Han är ju ca 2 grader halt och just behandlad enl ovan. Tror man vill vänta lite då?
Min har nog inte varit så halt från enbart knät så vet inte, mycket möjligt att det är för tidigt. Men ett tips är att checka med veterinär (eller om de samarbetar med någon fysio) på återbesöket. Hoppas det går snabbt framåt!

Min har nog inte varit så halt från enbart knät så vet inte, mycket möjligt att det är för tidigt. Men ett tips är att checka med veterinär (eller om de samarbetar med någon fysio) på återbesöket. Hoppas det går snabbt framåt!
Från min mycket begränsade erfarenhet vill man inte provocera för mycket när man just gjort stötvåg, men tänker att jag får fråga sådant längre fram. Det är 2-3 stötvåg kvar med ca 2v mellanrum.

Från min mycket begränsade erfarenhet vill man inte provocera för mycket när man just gjort stötvåg, men tänker att jag får fråga sådant längre fram. Det är 2-3 stötvåg kvar med ca 2v mellanrum.
Säkert olika från skada till skada. Min fick stötvåg vid gaffelbandsfästet (3 eller 4 gånger med 2 veckors intervall) samma bakben som vi ofta har knäproblem och då var veterinären noga med att jag skulle fortsätta med knäövningarna fast de såklart påverkade resten av benet. Det var mest ett tips om ni inte tänkt på det men behandlande veterinären vet ju såklart bäst ☺️

Bara det börjar läka finns det hopp. Det som är lite oroväckande är möjligen att det inte självmant ser ut att ha börjat läka av vilan hittills.
Men nu har vi gjort vad som går för att få igång läkning och får ta det därifrån.
Jag håller alla tummar och tår hag har för god läkning.

Nr 4 här har Eikar en reva i.
Det är inte av men tydlig skada.
Det har ju uppenbart inte velat starta läkningen själv på tiden som gått.
Därför har vi idag injicerat PRP (förklaring kommer nedan) samt påbörjat en serie stötvågsbehandlingar.
Inga ytterligare skador har hittats. Hätan släcktes ej heller helt av bedövning precis vid det ligamentet men iaf tydligt bättre.
Han får gå i lite större hage ibland (intill Y) och gå upp till 2*20 min promenader.
Jag kommer nog ha honom i sjukhage när jag är borta och någon av "fyrkanterna" när jag är hemma och kan ha koll.
Så det blir vänta och se hur han svarar på behandlingar.

PRP (Platelet Rich Plasma) används främst vid sen- och ligamentskador och tillverkas av hästens eget blod. Man urskiljer blodplättarna ur blodet och det tar ca 15 minuter. Blodplättarna har egenskaper som ökar tillväxt och påverkar inflammation.
Ni som har erfarenhet av hästar med liknamde skador som den ovan.
Har ni fått några rekommendationer om skoning?

Veterinären tyckte när jag frågade helst oskott men då hans hovar har en historik av att kunna bli sköra oskodda så enades vi att aluminium var bra (så lätt sko som möjligt helt enkelt).

Hovis funderade däremot på om någon ringsko av aluminium kunde underlätta något sedan, och givetvis ska jag fråga veterinär sen, men det skadar väl inte att höra sig för efter även era erfarenheter sä att jag vet om kag borde fråga om något mer.

Min med fula ligament- och meniskskador i knäet var normalskodd och det som sas så var att skorna inte kan hjälpa så högt. Han skulle också helst vara oskodd men klarade inte det.

Min med fula ligament- och meniskskador i knäet var normalskodd och det som sas så var att skorna inte kan hjälpa så högt. Han skulle också helst vara oskodd men klarade inte det.
Då låter det ju rimligt med vanliga aluminiumskor.
Då det råkade vara skoning idag och hovis hade så fick han det redan idag.
Gick det vägen med din häst och knäskadorna eller var skadorna för omfattande?

Vad stor skillnad det var i vikt ändå när man jämförde järn och alusko.
Visste ju att aluminium är lätt, men när ägat ser skorna ville man ändå tro att de är tyngre.

Då låter det ju rimligt med vanliga aluminiumskor.
Då det råkade vara skoning idag och hovis hade så fick han det redan idag.
Gick det vägen med din häst och knäskadorna eller var skadorna för omfattande?

Vad stor skillnad det var i vikt ändå när man jämförde järn och alusko.
Visste ju att aluminium är lätt, men när ägat ser skorna ville man ändå tro att de är tyngre.
Nej det gick inte. Men det var stora skador och man kunde när han stod rakt upp och ner flytta på patella med fingrarna. Extremt ostabil.
Skadorna började faktiskt läka osv, men tyvärr hade han lika ont ändå.

Ni som har erfarenhet av hästar med liknamde skador som den ovan.
Har ni fått några rekommendationer om skoning?

Veterinären tyckte när jag frågade helst oskott men då hans hovar har en historik av att kunna bli sköra oskodda så enades vi att aluminium var bra (så lätt sko som möjligt helt enkelt).

Hovis funderade däremot på om någon ringsko av aluminium kunde underlätta något sedan, och givetvis ska jag fråga veterinär sen, men det skadar väl inte att höra sig för efter även era erfarenheter sä att jag vet om kag borde fråga om något mer.
Har en period haft normal skoning men extremt noga med korrekta vinklar och att tål inte sticker iväg. Har nu 3D-sulor med kil bak (och 3D-sulor utan kil fram) för att avlasta knä/ländrygg

Så var vi på återbesök för nästa stötvågsbehandling igår.
Börjar med att säga att han inte var sämre, utan rätt oförändrat vilket egentligen bara är att vänta såhär kort inpå.

Däremot hade jag en av mina värsta dagar med honom nånsin..
Det var ganska stökig stämning i stallet på kliniken och så kan det ju vara med upprörda hästar.

Besöket var, ja inte katastrof men ingen toppenupplevelse av olika skäl. Men behandlingen blev ju gjord och Eikar skötte sig bra

Inga mer skador eller något mer än en avtrampad sko som hovslagaren slog på.
Han var snäll och bra där inne, möjligen lite obekväm under stötvågen, och det gjordes inte lika bra gentemot honom som första gången. Önskade så att jag haft någon med mig som kunnat hålla honom så jag kunde styra upp lite...

Sen blåvägrade han att gå in och åka hem. För mig känns det nästintill helt från ingenstans. Visst har han väl kunnat kinka lite ibland, men kunnat övertalas att gå in inom 5 min.
Han parkerade och slingrade sig på ett sätt som inte är likt honom.

Ändå så stod han ännu bättre dit igår än förra gången så att han skulle vara mer rädd för att åka känns konstigt.
Han stod bra hem också. Jag väntade tills han var vaken innan jag körde.

Det slutade med lite sedering och en assistent som kunde baxa in honom för att komma därifrån. Med facit i hand så borde säkert det gjorts betydligt tidigare men det är inte lätt att inse det.
Det finns ju alltid saker man kunnat göra annorlunda.

30/5 ska vi iväg igen. Troligen är jag ensam att lasta då med, även här hemma.
Jag ska såklart börja träna idag och får träna varje dag, men jag hoppas det var en tillfällig låsning igår.

Förhoppningsvis får jag till lastningen ensam utan problem till dess.
Annars får jag se om det går att hitta någon ambulerande som har stötvåg...

Börjar med att säga att han inte var sämre, utan rätt oförändrat vilket egentligen bara är att vänta såhär kort inpå.

Det var ganska stökig stämning i stallet på kliniken och så kan det ju vara med upprörda hästar.

Besöket var, ja inte katastrof men ingen toppenupplevelse av olika skäl. Men behandlingen blev ju gjord och Eikar skötte sig bra

Han var snäll och bra där inne, möjligen lite obekväm under stötvågen, och det gjordes inte lika bra gentemot honom som första gången. Önskade så att jag haft någon med mig som kunnat hålla honom så jag kunde styra upp lite...

Sen blåvägrade han att gå in och åka hem. För mig känns det nästintill helt från ingenstans. Visst har han väl kunnat kinka lite ibland, men kunnat övertalas att gå in inom 5 min.

Ändå så stod han ännu bättre dit igår än förra gången så att han skulle vara mer rädd för att åka känns konstigt.

Det slutade med lite sedering och en assistent som kunde baxa in honom för att komma därifrån. Med facit i hand så borde säkert det gjorts betydligt tidigare men det är inte lätt att inse det.

Jag ska såklart börja träna idag och får träna varje dag, men jag hoppas det var en tillfällig låsning igår.

Inte för att vara sån, men W krånglade vid lastning de sista gångerna. Jag är ganska säker på att det var för det gjorde svinont att stå och balansera. På ytan åkte hon dock lika bra som alltid. Men hade hon innan stökat och sen slutat stöka t ex kunde det ju också berott på ont.

Hon var mer krånglig på väg hem med. Från superlätt att lasta oavsett.

Så om det fortsätter skulle jag inte avfärda att det kan vara smärta. Det är ju svårt göra något åt, de måste ju till veterinären liksom. Men att ha tålamod och överseende, och just kanske gärna sedera lite om det gör det bättre

Hoppas på fortsatt positiva besked!

Inte för att vara sån, men W krånglade vid lastning de sista gångerna. Jag är ganska säker på att det var för det gjorde svinont att stå och balansera. På ytan åkte hon dock lika bra som alltid. Men hade hon innan stökat och sen slutat stöka t ex kunde det ju också berott på ont.

Så om det fortsätter skulle jag inte avfärda att det kan vara smärta. Det är ju svårt göra något åt, de måste ju till veterinären liksom. Men att ha tålamod och överseende, och just kanske gärna sedera lite om det gör det bättre

2 timmars lugnt lockande och han gick på idag och fick stå där och äta.
8 dagar kvar att öva på och ge positiva associationer. Och vill han inte därifrån får de sedera snabbare näata gång.

Om det var stökigt på kliniken kan det ju vara det som gjorde att lastningen blev svår. Ibland blir det för mycket för dem, och de blir trötta i hjärnan, orkar inte ta in mer. Hoppas att det blir en bättre upplevelse nästa besök. ❤️

Om det var stökigt på kliniken kan det ju vara det som gjorde att lastningen blev svår. Ibland blir det för mycket för dem, och de blir trötta i hjärnan, orkar inte ta in mer. Hoppas att det blir en bättre upplevelse nästa besök. ❤️
Jo, men den är svår även hemma nu sett rill hur det var igår. Så något mer är det ju.
Något obehag. Inte helt otroligt i och med att klinikbesök är jobbigt för dem.

Smärta har han ju, så det är väl inget jag slagit ifrån.
Men precis efter stötvåg vill man inte ge något antiinflammatoriskt eftersom det motverkar effekten lite vad jag förstår. Om jag inte fattade fel och det bara gällde PRP:n?

Det hela suger ju såklart, och speciellt att jag inte kände att besöket var som väntat alls och lika bra mot honom som sist heller.
Försöker hitta någon som kan följa med nästa gång och hjälpa till att stötta honom och få mig att få ur mig vad han behöver ha annorlunda.
Jag fick inte fram vad jag tänkte och kan inte vara på två ställen samtidigt och till exempel hjälpa dem så han inte vilar på det benet.
På ett sätt får det besöket mig att. ästan vilja byta veterinär, men att blanda in en annan mitt i pågående behandling skulle nog bara komplicera allt.

Inte många som kan en vardag mitt på dagen. Och maken såklart bortrest på jobb som alltid just nu :banghead:.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka