Bukefalos 28 år!

Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

M

midnight Rags

Hanlade först och främst om att lägenhetsföreningar inte vill ha in hyresvärdar som äger en Kamphund. Undrar då vilka hundar de menar med tanke på att de visade Bullterrien som en kamphund, även Pitbull/amstaff mixar. Konstigt.


Bullterrien nu för tiden används inte till kamp.
De som föder upp dessa hundar skulle inte uppskatta att de kallas för Kamphundar.
De har användts till kamp för många år sedan, de hade de till tjurar (därav namnet Bull).

Vart går gränsen mellan seriös avel mellan föredetta kamphundsraser och nutidens kamphundar?

Kam man kalla blandraser mellan ngn av Amstaff, Pitbull, Bullterrier för kamphundar? Såg inte en renrasig Pitull eller Amstaff på det inslaget igår.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

obligatorisk valp-kurs å typ "körkort" på ägaren vore väl det bästa...

jag är så trött på alla ouppfostrade/okontrollerbara löshundar så det finns inte... men det är ÄGARNAS fel, inte hundens...
min häst blev tex "jagad" (skälld på å naggad i haserna) av en liten yorkshier terrier... räknas nog inte in i kamphundskategorin ;)
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ett hundkörkort vore det absolut ultima alt för att få bort oseriösa personer som bara vill ha en penis förlängare.
Eftersom jag själv är ägare till en Pitbull tycker jag att det är fasligt tråkigt att som ägare till en inte kunna göra speciella saker (som att skaffa en ny lägenhet) pga av att så mycket fel personer skaffar dessa hundar.

De begränsar även vi seriösa.

Själv är jag riktigt trött på folk som inte kan skaffa en hund de klarar av och kan uppfostra till en bra individ.
Vem vill ha en aggresiv hund???
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Fast egentligen handlade det inte om kamphundar (det är bara media som framställer det så). Det handlade om att hyresgästerna fick skriva på i hyreskontraktet att det var OK med vräkning om de hade en hund som var aggressiv (exempelvis visade hotfullt beteende, eller hoppade på och bet grannar och andra djur, osv.).

Så egentligen handlade det om att hyresvärdar ville förbjuda aggressiva hundar och det är ju helt OK och förståeligt tycker jag. De hade inte preciserat några hundraser.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Det här inlägget känns bara som ännu ett försök till en diskussion ang hurvida kamphundar är kamphundar eller ej. Vad vill du få ut av det?
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Spela roll om det är blandning mellan Pitbull/amstaff lika mycket kamphund ändå!

Fan vilket skönt bostadsområde slippa dessa kräk. Kunna gå i lugn o ro utan behöva vara orolig. Jag vet exakt hur det har bott i ett ghetto med massor med kamphundar o det är inte så kul när det är Killar/tjejer som har mindervärdeskomplex o noll kunskap om vad dom har i kopplet då kan man hålla sig för skratt när man möter dom.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

håller med om hundkörkort för att få bort oseriösa personer. Men då borde det införas på alla raser. iofs så är pitbullen en krävande ras och behöver en bestämd (men vänlig) ledare och det är otroligt synd att de ofta hamnar i fel händer....
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Har samma inställning som Messy.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Det här inlägget känns bara som ännu ett försök till en diskussion ang hurvida kamphundar är kamphundar eller ej. Vad vill du få ut av det?


Hmm.. Jag ville veta om det var ngn mer som sett detta nyhetsinslag och i så fall om de visste vart de skulle dra gränsen mellan kamphund/kamphundsras
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Spela roll om det är blandning mellan Pitbull/amstaff lika mycket kamphund ändå!

Fan vilket skönt bostadsområde slippa dessa kräk. Kunna gå i lugn o ro utan behöva vara orolig. Jag vet exakt hur det har bott i ett ghetto med massor med kamphundar o det är inte så kul när det är Killar/tjejer som har mindervärdeskomplex o noll kunskap om vad dom har i kopplet då kan man hålla sig för skratt när man möter dom.



Det kanske du tycker ja. Du har du i så fall enbart stött på folk som inte vet vad de har i kopplet. Det spelar ingen roll vad man har för ras i så fall, vet man inte vad man har så är det farligt.
Vilka är det som är kräk? Vi, som är äger dessa hundar eller?
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Fast egentligen handlade det inte om kamphundar (det är bara media som framställer det så). Det handlade om att hyresgästerna fick skriva på i hyreskontraktet att det var OK med vräkning om de hade en hund som var aggressiv (exempelvis visade hotfullt beteende, eller hoppade på och bet grannar och andra djur, osv.).

Så egentligen handlade det om att hyresvärdar ville förbjuda aggressiva hundar och det är ju helt OK och förståeligt tycker jag. De hade inte preciserat några hundraser.



Okej, det var inte så jag uppfattade det. Om det är så som du skriver så håller jag med, helt och fullt! Oavsett vad det är för ras så ska de inte vara aggressiva och då är det helt rätt att kunna vräkas.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Det kanske du tycker ja. Du har du i så fall enbart stött på folk som inte vet vad de har i kopplet. Det spelar ingen roll vad man har för ras i så fall, vet man inte vad man har så är det farligt.
Vilka är det som är kräk? Vi, som är äger dessa hundar eller?

Nej jag har inte enbart stött på dåliga hundar men överlag med dessa hundraser så brister kunskaperna hej vilt bara o titta på denna sida man kan ju fundera ibland om det är förskoleungar som har kamphundar för mer än en 6åring kan dom inte vad det gäller hund.

Nej men de flesta som har mindervärdeskomplex kommer med en kamphund eller tyvärr en rottweiler men en rottweiler reder dom inte så länge för där finns det dominans med i bilden och bli svårare än pitbull o ha i kopplet.

Sen ja både hundarna och ägarna är kräk om de har dålig ordning på dom, vilket är alldeles för vanligt och kunna se mellan fingrarna på det hela.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Urklipp ur gårdagens DN

"För Svenska Bostäder är det inte själva rasen som avgör vad som är en kamphund.

Vi har en definition som finns i djurskyddsförordningen. Det är ingen speciell ras. Enligt definitionen ska en hund uppfylla ett antal kriterier för att kallas för kamphund, säger Malin Quick Oljelund, informationschef på Svenska Bostäder, till TT.

Enligt henne handlar det om exempelvis stor kamplust, att hunden är lättretad och biter och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.

Vi hindrar ingen från att flytta in med en hund oavsett ras. Tycker man att man har kontroll över sin hund ska man få bo hos oss, säger hon.

Om hunden däremot skulle angripa någon kan detta vara skäl för vräkning, enligt henne.

Vet man före man skriver på kontraktet att man har en hund med sådana problem ska man inte skriva på."


På så sätt kan en person med lättretad Golden Retriver med kamplust som visat aggressivt beteende vräkas om den skulle angripa någon.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Nej jag har inte enbart stött på dåliga hundar men överlag med dessa hundraser så brister kunskaperna hej vilt bara o titta på denna sida man kan ju fundera ibland om det är förskoleungar som har kamphundar för mer än en 6åring kan dom inte vad det gäller hund.

Nej men de flesta som har mindervärdeskomplex kommer med en kamphund eller tyvärr en rottweiler men en rottweiler reder dom inte så länge för där finns det dominans med i bilden och bli svårare än pitbull o ha i kopplet.

Sen ja både hundarna och ägarna är kräk om de har dålig ordning på dom, vilket är alldeles för vanligt och kunna se mellan fingrarna på det hela.



Nu tror ju inte jag att det riktigt är som du skriver, att 6 åringar har dessa hundar. Och de som vill väl och har kunskap om denna rasen är också de som får ordentliga hundar som fungerar lika bra i samhället som vilken ras som helst.

Men oavsett vad man har för hundras så är det farligt om man inte har koll på sin hund/hundar. Det har ingen betydelse om det är en Pitbull eller om det är en Golden. Vilken hund som helst kan reagera på ngt.

Sen tycker jag istället att man borde sträva efter att uppfostra hundar till bra individer och ej uppfostra de till aggressiva monster. I princip kan du få vilken hund som helst att bli aggressiv, det som skiljer de flesta raser mot Pitbullen är skadorna.

Jag skulle med största sannolikhet få både min Pitbulltik och Rottishanen att bli aggressiva, men jag vill ha trevliga och schyssta hundar och för att få det krävs uppfostran.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Jisses då sitter jag med två kamphundar här hemma det var mer än jag visste, men tur att Malin Quick Oljelund kunde förmedla det till mig så jag fick veta :rofl:
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Sen har ju olika raser olika förutsättningar o mörda andra levande ting en labbe är tämligen harmlös om jämför dom med en pitbull eller rottweiler.

Sen att alla har bitit men det är ju stor del av kamphundar som är mentala vrak för folk avlar på skit djur. Det finns liten kunskap hos förortsungar om genetik o.s.v.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Jisses då sitter jag med två kamphundar här hemma det var mer än jag visste, men tur att Malin Quick Oljelund kunde förmedla det till mig så jag fick veta :rofl:

Så dina hundar uppfyller kriterierna "lättretad och biter och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse (läs biter) mot människor eller andra hundar"?
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Så dina hundar uppfyller kriterierna "lättretad och biter och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse (läs biter) mot människor eller andra hundar"?

Ja dom är skyddshundar som är tränade och angripa så visst gör dom det. Men för den sakens skull så är dom inte farliga för det.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Tränade att göra det, ja. Men här talar vi benägenhet att bita oprovocerat och utan hundförarens ingripande. Det är stor skillnad.

Möjligt att vi skulle kunna kalla dina hundar för kamphundar då, det är ju en definitionsfråga. Dock skulle det förmodligen inte vara aktuellt att vräka dig eftersom du faktiskt har koll på dina hundar (har jag iallafall fått uppfattningen av ;) ).

En duktig skyddshund är bland det mest fantastiska att se tycker jag (har en kompis som tränar skydd med schäfer och förr rottis, vet i och för sig inte hur aktiv hon är nuförtiden). Men möta samma hundar otränade och med Gurra på tjack i andra änden av kopplet är ingen rolig syn. Det är inget jag skulle vilja ha i mitt trapphus.

Herdehundar (undantaget vit herdehund) är heller inget jag vill ha i mitt trapphus, uppfostrade eller inte.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Förbjuda raser till höger och vänster tror jag inte alls på.
Men att kunna bli vräkt pga av att man har en aggresiv hund tycker jag är helt okej.

Grannen hade en blandnnig tibetansk spaniel / Schäfer..... Den hade jag varit glad om den försvunnit ifrån vårat område.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp