Bukefalos 28 år!

Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ja dom är skyddshundar som är tränade och angripa så visst gör dom det. Men för den sakens skull så är dom inte farliga för det.


En skydds hund måste veta skillnad på arbete och ledighet annars har du inte lyckts så bra med din träning.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Nu kan inte jag mkt om skydd på tävlingsnivå men jag förmodar att man inte vill ha en aggressiv hund på "ledig" tid.

Samma som att man inte har sin utställningshund alltid lika fin och välputsad som på utställningar.

Att skyddshundar ska ha klös är ju en självklarhet men inte ska de vara sådana på deras fritid?

Rätta mig om jag har fel, om berätta gärna i så fall VARFÖR man vill ha en aggressiv hund.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Urklipp ur gårdagens DN

"För Svenska Bostäder är det inte själva rasen som avgör vad som är en kamphund.

Vi har en definition som finns i djurskyddsförordningen. Det är ingen speciell ras. Enligt definitionen ska en hund uppfylla ett antal kriterier för att kallas för kamphund, säger Malin Quick Oljelund, informationschef på Svenska Bostäder, till TT.

Enligt henne handlar det om exempelvis stor kamplust, att hunden är lättretad och biter och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.

Vi hindrar ingen från att flytta in med en hund oavsett ras. Tycker man att man har kontroll över sin hund ska man få bo hos oss, säger hon.

Om hunden däremot skulle angripa någon kan detta vara skäl för vräkning, enligt henne.

Vet man före man skriver på kontraktet att man har en hund med sådana problem ska man inte skriva på."
Kalas med sånna regler! Det är alltså inte hyresvärdarna man vill komma åt utan hyresgästerna! Tyckte inte första inlägget lät riktigt klokt. :crazy: Nu kan äntligen värdarna vräka folk som inte håller koll på sina :devil: missfoster, oavsett ras. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Nu kan inte jag mkt om skydd på tävlingsnivå men jag förmodar att man inte vill ha en aggressiv hund på "ledig" tid.

Samma som att man inte har sin utställningshund alltid lika fin och välputsad som på utställningar.

Att skyddshundar ska ha klös är ju en självklarhet men inte ska de vara sådana på deras fritid?

Rätta mig om jag har fel, om berätta gärna i så fall VARFÖR man vill ha en aggressiv hund.

Tror du det sitter en AV och PÅ knapp på dom eller?

En skyddshund ska aldrig vara aggressiv men ha försvarslust och vilja försvara sin förare och sig själv sen får det ju vara vart som helst så blir man hotad ska hunden agera exakt likadant över allt vare sig det är en gräsplan eller mitt på stan.

Det är det som är så besvärligt med en skyddshund med just försvarslust man måste alltid ha dom under uppsikt och ha ordning på dom i alla väder.

Jag vill ha allvarsamma hundar för jag mår inte dåligt av om de inte funkar med nån annan än mig så är det mitt minsta beskymmer för jag har hundgård så de behöver inte vara med i tid och o tid.

Men nu har jag 2st en vuxen färdigutbildad sen en under utbildning och bägge är väldigt sociala o trevliga men bägge har den allvarsamma sida och ta till om det behövs.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Spela roll om det är blandning mellan Pitbull/amstaff lika mycket kamphund ändå!

Fan vilket skönt bostadsområde slippa dessa kräk. Kunna gå i lugn o ro utan behöva vara orolig. Jag vet exakt hur det har bott i ett ghetto med massor med kamphundar o det är inte så kul när det är Killar/tjejer som har mindervärdeskomplex o noll kunskap om vad dom har i kopplet då kan man hålla sig för skratt när man möter dom.
:bow:

Fanns en hel del amstaff/staff/pitbull-blandisar och även en och annan rottis där jag bodde förut, med korkade ägare i andra änden av kopplet. Sedan jag flyttade träffar vi bara på en massa sävliga Goldens, det är så sköööönt...!

(Dock bodde vi, i HBG, nästan-granne med en amstaff/staff-blandning som tyckte SÅ mycket om min valp och ville ta hand om honom som sin egen. Det var sött, men den hör tyvärr till undantagen.)
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

En skyddshund ska aldrig vara aggressiv men ha försvarslust och vilja försvara sin förare och sig själv sen får det ju vara vart som helst så blir man hotad ska hunden agera exakt likadant över allt vare sig det är en gräsplan eller mitt på stan.

Men det är väl så att en bra skyddshund ska kunna särskilja en hotfull situation från en icke-hotfull dito? Eller uttryckt på annat sätt, finns det inget hot mot föraren eller hunden så ska hunden inte agera.

Eller har jag missförstått? :)
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Spela roll om det är blandning mellan Pitbull/amstaff lika mycket kamphund ändå!

Fan vilket skönt bostadsområde slippa dessa kräk. Kunna gå i lugn o ro utan behöva vara orolig. Jag vet exakt hur det har bott i ett ghetto med massor med kamphundar o det är inte så kul när det är Killar/tjejer som har mindervärdeskomplex o noll kunskap om vad dom har i kopplet då kan man hålla sig för skratt när man möter dom.
:bow: :bow: :bow:

Jag håller med i det du skriver.
Alla kamphundsägare hävdar att deras hund är ingen kamphund och den är såå snäll. Jo visst, kul för er. Ändå läser man ständigt om folk som blivit anfallna av sina egna hundar. 9 gr av 10 är det just kamphundar det handlar om. Så nej, jag håller faktiskt med dem som är för förbud mot kamphundar
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Men det är väl så att en bra skyddshund ska kunna särskilja en hotfull situation från en icke-hotfull dito? Eller uttryckt på annat sätt, finns det inget hot mot föraren eller hunden så ska hunden inte agera.

Eller har jag missförstått? :)

Nej det är helt riktigt men hundar har reptilhjärnor så inte alla gånger dom sorterar ut allt perfekt. Men en oftast skapar det inga problem även med en skarpare hund.

Kan bara några ex man kommer gåendes på stan med hunden, runt hörnet kommer det en Man springades och inte ser dig och din hund, vrålar och hyttar med näven att bussfan nyss åkt utan han. Hur ska hunden veta om det är hot riktat mot han eller bara att han ska få gå hem?

Det finns massa med vardagliga scenarion som kan missuppfattas av en hund som är av modell skarp. det händer sällan men när det väl blir kan det sluta illa.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Jag vill inte ha en... terrier i min trapp jo en westie , en vit!
Helst inte en svart labbe ,gärna en brun:rofl:
:rofl:
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ok, tack för svar!

Jag fortsätter att fråga (av rent intresse): Hur skulle du beskriva skillnaden mellan de bruksraser som vanligen används till skydd och de hundar som ofta klassas som kamphundar (pitbull/amstaff). Skulle du säga att retningströskeln hos de senare är lägre? Eller vad är det som utgör den största skillnaden?

:)
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ok, tack för svar!

Jag fortsätter att fråga (av rent intresse): Hur skulle du beskriva skillnaden mellan de bruksraser som vanligen används till skydd och de hundar som ofta klassas som kamphundar (pitbull/amstaff). Skulle du säga att retningströskeln hos de senare är lägre? Eller vad är det som utgör den största skillnaden?

:)

Jo jag tror oftast retningströskeln är lite lägre finns iof heta mallar ex men oftast schäfrar och rottweiler är lite segare o komma i gång. Men största skillnaden mellan är deras förighet sen flockkänslan är mycket större hos vallarna mot kamphundarna.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Tror du det sitter en AV och PÅ knapp på dom eller?

En skyddshund ska aldrig vara aggressiv men ha försvarslust och vilja försvara sin förare och sig själv sen får det ju vara vart som helst så blir man hotad ska hunden agera exakt likadant över allt vare sig det är en gräsplan eller mitt på stan.

Det är det som är så besvärligt med en skyddshund med just försvarslust man måste alltid ha dom under uppsikt och ha ordning på dom i alla väder.

Jag vill ha allvarsamma hundar för jag mår inte dåligt av om de inte funkar med nån annan än mig så är det mitt minsta beskymmer för jag har hundgård så de behöver inte vara med i tid och o tid.

Men nu har jag 2st en vuxen färdigutbildad sen en under utbildning och bägge är väldigt sociala o trevliga men bägge har den allvarsamma sida och ta till om det behövs.



Ok, men aggressivitet måste ju ändåock finnas där vilande hela tiden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ja men tala då om för mig hur du skulle tala om att nu är vi inte på träning/tävling??? så nu får du inte agera. Jag vet det inte om man inte droga hunden. Det är ju just dessa delar som gör det besvärligt och äga en skyddshunds som har extra temprament och försvarslust.
Skillnad en sällskapshund dom har inte dessa bitar.

Man vill ju uppnå med sin träning att hunden gör lika i alla miljöer det är ju det som är meningen med alla dressyr.

Man ser ju allt för ofta en hund som går jätte fin lydnad på en slätgräsmatta men åker man upp på torget o då funkar inget alls.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ja men tala då om för mig hur du skulle tala om att nu är vi inte på träning/tävling??? så nu får du inte agera. Jag vet det inte om man inte droga hunden. Det är ju just dessa delar som gör det besvärligt och äga en skyddshunds som har extra temprament och försvarslust.
Skillnad en sällskapshund dom har inte dessa bitar.

Man vill ju uppnå med sin träning att hunden gör lika i alla miljöer det är ju det som är meningen med alla dressyr.

Man ser ju allt för ofta en hund som går jätte fin lydnad på en slätgräsmatta men åker man upp på torget o då funkar inget alls.



Som sagt så är jag inte kunnig inom skydd, tycker bara att det är lite osäkert att ha aggressivitet vilande i sina hundar.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Ok, men aggressivitet måste ju ändåock finnas där vilande hela tiden?

Hur får du aggression och kopplas av då???

jag vet inte det heller?

Sen skillnaden är att hunden kanske inte har samma förväntan på stan som på en gräsplan men det är också enda skillanden.
Men kör man hunden åt väktarhunds hållet så man tränar på objekt så blir det också en förväntan bland byggnader.
 
Sv: Ngn som såg nyheterna kl halv 8 igår kväll?

Som sagt så är jag inte kunnig inom skydd, tycker bara att det är lite osäkert att ha aggressivitet vilande i sina hundar.


Men jag säger ju det. "Det är ju just dessa delar som gör det besvärligt och äga en skyddshunds som har extra temprament och försvarslust.
Skillnad en sällskapshund dom har inte dessa bitar."

Sånt man måste ta med i beräkningarna om man ska träna skydd. Är det fullt möjligt o leva mitt liv efter hunden annars får man nog fundera på nån annan gren. Om man får en sån hund som har försvarslust, vilket är inte allt för ofta i dag tragiskt nog löser dom flesta sina situationer med kamplusten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp