NH, behövs inte alltid eller?

L

Lolydodia

Jag vet att många tycker att det är bra med Nh. Och det är det säkert om man har en person som kan utöva det ordentligt.

en jag känner bad en man som höll på med NH, speciellt tömkörning att komma och titta på hennes 8-åriga sto. Detta stoet hade inte blivit riden på 4 år och bara stått i stallet. hon hade blivit longerad men inte riden. hon var ett diplomsto och såldes till min bekanta som avelssto.
Detta stoet var rätt ilsket men gav väldigt fina föl.



han kom och tömkörde henne för att så småningom hjälpa oss att börja rida stoet igen. han sa att stoet inte hade någon broms. han menade att hon inte gick att kontrollera. vi bara jaja...


i alla fall. ägaren hade inte tålamodet så hon satte igång stoet själv. och nu kan vi skritta & trava i paddocken kontrollerat och även ute fast då med sällskap och lina. vi har startat med galoppen, visserligen lite snabb ibland men det har gått bra.

så NH är inte nödvändigt vid alla problem eller? ;)
om han hade fortsatt att hjälpa oss så hade vi antagligen inte ridit dett året i alla fall...




jag vill inte angripa någon med min tråd. det är bara en teori.

så vad tycker ni?? :confused:
 
för mej är NH något jag gör utan att tänka, det är sund och vettig hantering av hästen! jag anser inte att nh bara består av olika övningar som man bara tränar då och då, nej för mej är nh vardagsrutiner, allt från att hämta hästen i hagen till att hoppa 120...

jag tycker absolut att nh behövs därför att det ökar kunskapen om hur hästen egentligen fungerar, och med ökad kunskap följer även ökad förståelse om varför hästen gör som den gör, vilket leder till att vi blir bättre hästmänniskor som kan lösa ev problem smidigare och så att hästen förstår vad vi menar...

så mitt svar är JA NH BEHÖVS!!!! men nh är ju ett så stort område så varje hästmänniska måste nog bilda sig en egen uppfattning om vad som fungerar för just den och dess hästar... troligtvis så använder du redan ett visst mått nh i din vardagshantering av dina hästar, läs och lär mer så ska du se att det är så! :D
 
Jag anser inte att NH behövs.
Jag anser att det går att hantera hästen alldeles utmärkt
ändå (kolla bara in min sondotterns kedjetråd en bit ner).

Visst så får folk hålla på med NH om dom vill, men vad
jag motsäger mig emot är att det har blivit "inne att
hålla på med NH". Precis på samma sätt som det blivit
inne att rida med pessoabett och mexikansk nosgrimma. :smirk:

Helst så ska man vara djurpratare ockå, ha gått på clinic
för en känd NH-tränare (och lärt sig aaallt som finns att
lära sig på den clinicen) och man ska rida sin häst utan
bett, gärna bitless eller side pull, men ännu hellre utan
något alls. Man ska också ha en bomlös sadel för att de
vanliga sadlarna är totalt felskapta för hästen. :crazy:
 
Det var fördomsfullt av dig *pekpinne*

Visst finns det väldigt många som TROR att de håller på med NH idag, och "hakar på tränden"... Men det finns ju väldigt många idag som t.ex. TROR att de håller på med dressyr... :crazy:

NH är ingenting annat än att arbeta med förståelse för hästens natur, behov och instinkter. Visst finns det övningar man kan göra, men de är inte poängen! Precis som det finns dressyr övningar man kan göra, men de är inte viktiga i sig.
En duktig hästmänniska är en med "känsla" för hästar. En som kan tolka dem och veta hur man skall svara för att få det resultat man vill.
I min värl finns det alltså många som håller på med "nh" fast de inte kallar det det. :) Lika många som kallar det "nh" men som gör något helt annat... :(
 
Så sant , så sant.
det finns något som heter sunt förnuft, kunnande och vettig hästhantering. Detta praktiserar jag. Inte tusan funkar mina hästar bättre för att jag kallar det nh!!!!
Tycker hela nh flugan mest verkar ha uppkommit för att lura av stackars lättrogna och nybörjare på pengar.
Nu vet jag att många kommer predika motsattsen, men kan då tillägga att förr sa man att det tog ca 3 generationer för att bli en bra "hästkarl". Jag har betydligt fler generationer än så bakom mig.
(Inte för att jag kan allt, men trots allt en hel del). :devil: :devil:
 
NH är något man får jobba sig till det kommer inte med Posten precis.
Det hela handlar om att få tilliten och respekten till dig som människa just genom att prata på hästene egna språk.

Citat ur Hästfynd:
Men när väl hästen släppte in mig till sig var det nästan obegränsat hur mycket jag kunde be om och hon accepterade. När hon först började lita på mig och gav sig till mig, var det precis som om hon trodde att värden var trygg bara jag var där.

NH är bara ren sund förnuft i mina ögon.OM jag vill att minhäst ska gå åt höger skapar jag ett tryck åt det hållet. Jag håller kvar trycket på samma ställe.Hästen kan då antingen gå mot mitt tryck(vi säger ett pekfinger) så kommer hästen att få pekringrer på sig och ju mer hästen trycker mot mig kommer det skapas mer och mer tryck och obehag.Går hästen därimot bort från mig och mitt pekfinger så kommer trycket att släppa och hästen kommer att få det behagligt och skönt och kommer att hellre vilja stå där borta än nära mig.
Jag kan ju inte staffa häten för den kommer nära mig och försöker komma på vad det jag vill då kommer hästen inte våga prova sig fram längre.

Utan hästen får själv komma underfund med vad det jag vill att h*n ska göra.
Och i vilda flocken går hästarna på tryck av dessa slag.
När en annan häst vill få bort en häst från sig eller från en plats sätter den ett tryck på den hästen den vill få bort och den andra hästen kommer att gå bort tills trycket försvinner..

För mig finns det inget annat sätt att hantera hästar=)
 
Men NH är att hantera hästen på HÄSTENS språk att vi ska lära oss att förstå dom.Om du inte hanterar på hästens språk vilket språk hanterar du då på??
Människans?? ett språk inte hästen förstår sig på .!!
 
Men är det helt overkligt att vissa människor har det medskickat från början :confused:
Det är ju precis som du resonerar, som man blir bara trött på allt......Vaddå Jobba till sig????Tänk om man helt naturligt bara genom att vara...får hästens tillit och förtroende....
 
Sen så brukar en del "NHare" vara ganska bra på att hänvisa
till texter, skrivna av någon annan. :angel:

Men visst finns det duktiga NH människor, men det ska gå
att hantera en häst normalt, utan en massa lekar och trams!

Men ska jag citera något själv, så citerar jag, ja så kommer
jag såklart inte ihåg vad han heter nu bara för det.
Jur som helst För att lyckas med en "problemhäst" ska
du nog lägga ner det största jobbet på dig själv
 
Ja självklart finns det baturbegåvningar som bara är och alla djur bara blir lugna och harmoniska och tilliten ocg respekten finns där efter 2 minuter.
Men sedan finns det dom dom inte har det i sig och får jobba till sig för att kunan förstå hästen hur dom funkerar och så.
Jag tillhör vä den delen som har det lite i mig men inte är det så att jag kan förstå alal djur efter en kort stund.
Utan lite får jag nog jobba för att få respekten och tilliten.
Även om nästan alla djur dras till mig som om jag vore en magnet och dom djuren som sägs vara monster får jag aldrig se som odjur utan dom djuren är som små snälla hundvalpar med mig. Jag bara är.......=) Hur det kommer sig vet jag inte funderar på om det är för jag kanske utstrålar positiv energi hela tiden??
 
Att leka dessa lekar är nog mest för OSS att lära oss att förstå oss på djuren.
Trams att leka dessa "lekar" vet jag inte om jag kan hålla med om.
MEN man kan utöva lekarna på olika sätt bara.
När man longerar så håller man i piskan och du står något framför hästen ALLT säger STOOOOOP för hästen medans piskan som är bakom säger GÅÅÅÅ frammåt. Är det inte bättre att slänga piskan och longerlinan och få hästen att gå dit du vill ENBART på ditt kroppsskråk???
Att inte säga 2 saker samtidigt till hästen att först att gå FRAMMÅT och sedan sammtidigt bakåt är en konst.
Vi gör det omedvetet och kliar oss i huvudet varför hästen börjar att bocka helt plötsligt.
Vi tar ut veterinären för att kolla om hästen är sjuk men att istället sätta sig ner och tänka vad gör JAG för fel???
En häst gör ALDRIG fel den gör bara det du ber den om.
Antingen är du otydlig i dina signaler i vad du vill och hästen missuppfattar vad du vill eller så gör du fel men hästen gör inte fel!!!
NH är ett sätt att hantera hästen...på hästens språk=)
Och att skriva av folk som har såå rätt i det dom skiver har nog inget med att man talar hästens språk eller inte=)
 
Och att hantera hästen normalt???
Är det inte normalt att hantera hästen på HÄSTENS språk??
Att lära sig förstå hur djuren tänker och fungerar och jobba utefter det?
Repgrimma och westensadel är INTE NH=)
NH är sättet du hanerar hästen på inte dess utrustning du har på den=)))
JAg kan tala hästens språk även om hästen har en "vanlig" grimma och grimskaft och en dressyrsadel på sig.
 
och visst håller jag med om det du säger.

För att lyckas med en "problemhäst" ska
du nog lägga ner det största jobbet på dig själv

För det första finns det inga problemhästar i mina ögon dom hästarna är bara felhanterade och är förvirrade och vet inte vad dom ska göra och skriker på HJÄLP genom att just stegra sig och bete sig som dom nu gör.

Om VI människor istället lärde oss hur hästar fungerar och utgår efter detta så kommer "problemhästar" inte att finnas längre.
Sedan finns det hästar med lynnes fel och är ohanterbara för detta fel.MEN det är en missbildad häst som bör avlivas.
 
Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen
när du longerar den, då är du helt fel ute.

En longerpisk är en förlängning av din arm och en
framåtdrivande hjälp, precis som skänkeln.

Att leka dessa lekar är nog mest för OSS att lära oss att förstå oss på djuren.

Det måste bevisa att MH är bättre än NH, eftersom då förstår
man sig redan på hästen och behöver inte lekarna, eftersom
lekarna är till för människorna.
 
Om du har longerat genom att stå framför (??) hästen och samtidigt slå med pisken kan jag förstå att du varit tvungen att byta metod :crazy: Du kanske hade behövt lära dig att longera istället? :angel:
Säg inte att _vi_ gör så. Om du har gjort så, så skriv i "jag"-form. För _jag_ känner inte igen mig i ett ord av vad du skriver.
 
Jag tycker inte att NH är en nödvändighet. För mig är det en möjlighet av flera.

Jag har också hästkarlar i några generationer bakåt, men tyvärr har det inte gett mig något gratis, förutom chansen att ha en ponny redan som barn. När jag jämför den traditionella hästhantering som jag växte upp med med den nyare som växer fram idag BÅDE inom NH och inom dagens "vanliga" hantering så tackar jag och bugar för dagens blandning av nya kunskaper.

Jag har lärt mig massor av NH-clinics som jag inte hade lyckats lista ut själv under 25 års hästägande. Samtidigt har jag lärt mig massor under de 25 åren som inte har något med NH att göra.

Det finns bra NH och det finns dålig NH. Det finns bra hästhantering, det finns dålig hästhantering. Det finns bra hästmänniskor, det finns dåliga hästmänniskor, det finns medelmåttor som gör sitt bästa.
 
jag tror det är så att de flesta håller på med nh utan att veta om det, nh handlar INTE om lekar och trams utan är en helhetssyn på hästens språk och natur som gör kommunikationen lättare!

min morfar(90 år) höll på med hästar i jordbruket förr och i det han berättar ligger mkt nh och han LEKTE INTE med sina ardennerhingstar, däremot kunde han lite 100% på dem så min mamma (då 5 år) kunde hämta två 700 kg`s hingstar i bara pannluggen... det kallar jag naturlig hästhållning... sen får alla kalla sin hantering av hästar vad de vill men jag hoppas att alla även gunvor vill lära sig förstå hästen och på så sätt få en djupare förståelse om VARFÖR hästen reagerar som den gör! jag tror motviljan för just NH bygger på rädslan att inse att man kunde gjort annorlunda med hästen än man gjort! Roligare att ha en trygg häst som litar och förstår en än en som som inte gör det!!!

ju mer jag lär mig om hästen ju mer inser jag hur fel mkt i dagens hantering är... Innan ni kritiserar och fördömmer NH- lär er vad det innebär- man blir ju aldrig fullärd och att inte vilja ta till sig nya saker handlar för mig om feghet och okunskap!!! :devil:
 
För att vara lite tråkig: En strikt definition av termen NH är den typ av hästhantering som Pat Parelli (och hans efterföljare) utövar och lär ut. Det var Parelli som satte namnet Natural Horsemanship på sitt sätt att hantera/träna hästar, vilket kommer från kofösarnas nödvändiga utbildning av sina hästar i hans hemtrakter. Sedan har svenska språket anammat namnet för en hel samling horsemanship, även de som avviker från Parellis sätt.

Härligt med din morfar och hans hästar!

Men jag håller inte med om att motviljan mot NH bygger bara på rädslan som du nämner. Jag tror många har sett hästhantering under namnet NH som de helt enkelt inte gillar eller kan gå med på.

Och jag tror många helt enkelt blir irriterade på dem som vill frälsa hästvärlden med NH och ingenting annat än NH. (Menar inte att just du skulle vilja det) För det finns så mycket annan bra hästhantering, som din morfar! Eller som den norske killen som var i tv med sina skogshästar: han tog dem med sig runt på gården under dagens sysslor, ut i trafiken, de fick gå in i alla lider o lador, det var trångt och bökigt, han startade traktorn medan hästen stod brevid... inte en enda gång nämnde han något namn för sin idé, sina tankar och erfarenheter. Men han fick fina skogshästar som drar stock över vilken terräng som helst, stannar var som helst osv.

Själv tänker jag fortsätta ta till mig det som känns bra för mig i alla olika discipliner och inriktningar. Inom NH finns det både sånt jag gillar och sånt jag känner mig osäker på och inte vill ta till mig. Har faktiskt ännu inte sett nåt jag verkligen ogillar, men har ju förstått att andra sett skräckexempel, så att det finns tar jag med i beräkningarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 778
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 731
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 221
Senast: Maaddeh
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp