Bukefalos 28 år!

NH / Horsemanship

K

kroklista

Hej alla på buke! Skulle jättegärna vilja få klargjort för mig vad exakt är NH och vad exakt är Horsemanship. Är det någon skillnad? Min skalle är full av frågor gällande detta! :confused:

Har kollat vad moderatorn har skrivit i början av forumet men har inte riktigt fått mig några ordentliga svar.

Hade min häst utlämnad på foder ett tag och hon som hade henne har horsemanship som sin "filosofi". Hon gav mig övningar som tydligen hade med horsemanship att göra.
Ex. Att min häst ska gå bakom mig när jag leder henne och att hon ska stanna bakom mig när jag stannar.
Hon följer mig som en hund överallt i grimma och utan.
Och hon som hade min dam på foder sa även att ju bättre ledare deto större sannolikhet har jag att få henne att göra som jag vill.

Stämmer detta? ;)

Tacksam för svar ! :D :bump:
 
Sv: NH / Horsemanship

Vet inte om jag kan svara så där exakt...men lite övergripande ska jag i alla fall försöka så som jag har förstått det hela...:)

Horsemanship är allt man gör med hästen...bra eller dåligt...fortfarande horsemanship...

NH är ett begrepp som Parelli myntat...bla efter att ha skrivit en bok där han beskriver "sin" syn/filosofi vad gäller horsemanship. Sen eftersom så många andra horsemanshiputövare, mer eller mindre seriösa, började använda NH-begreppet som sitt eget så lade Parelli till P:et för att särskilja sitt eget...=PNH.

I sverige har vi börjat använda "horsemanship-benämningen" på allt som har med NH och NH-liknande läror att göra....och det är väl iof inte fel...eftersom horsemanship (=hästmannaskap) är ALLT man gör med hästen...alltså även NH...PNH...mm...men det är egentligen inte ett namn på någon särskild lära..
 
Sv: NH / Horsemanship

Tack för svar :D Det blev lite tydligare nu iallafall! :)
 
Sv: NH / Horsemanship

Beggrepet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.

NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. ;) Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det. ;)
 
Sv: NH / Horsemanship

NH enl mig: lek häst och bli hästens trogne, kloke och starke ledare,, då kommer den snart se dig som en flockmedlem, å då hanterar man hästen naturligt^^
(kortfattat)
 
Sv: NH / Horsemanship

Horsemanship är en samlingsterm för kunskap om hästar och att visa gott omdöme i hantering av hästar. man kan översätta det till god hästhållning. En person med god hästhållning har de kunskaper som krävs för att på bästa sätt ta hand om sina hästar i varje given situation. Kunna förutse och förebygga onödiga olyckor, arbeta effektivt och att vårda både hästar och deras hem, ha rätt kläder på sig (säkerhet igen) och använda rätt redskap för uppgiften (säkerhet igen, men även ergonomi, som är viktigt(!) som många glömmer av hör ihop med detta) och även vilja att dela med sig av sina kunskaper. Detta är horsemanship.

Dock har det blivit 'fråntaget' sitt ursprung och insatt lite överallt där lösa hästar och repgrimmor finns...
 
Sv: NH / Horsemanship

Bra fråga. Verkar som att olika personer ser olika på benämningarna. Det som är självklart för den ena är nh och horsmanship är nått helt annat för nån annan. Tkr det är lite dumt med alla dessa benämningar, nh, creativ-nh, pnh, onaturlig-nh osv osv.... Många pratar om det sunda förnyftet och detta verkar det oxå vara delade meningar om vad som är ett sunt föryft. Det som jag tkr är självklart och sunt, ser kanske nån annan som onödigt, tex ha hästen ute så mkt som möjligt.

Jag vill inte accosieras med Perelli, ändå verkar många tänka på just honom om man pratar nh. Visst han var väl den första som börja prata om just nh i den bemärkelsen och det kan ju vara en orsak till att många drar sig för att vilja säga att de pusslar med nh. Jag är så trött på alla dessa benämningar, då det i mitt tycke inte säger så mkt om hur bra samspelet är mellan människa och häst är. Jag blir även trött på folk som hävdar att pusslar med vissa saker (nh tänker jag på just nu) när de i själva verket gör nått helt annat.
 
Sv: NH / Horsemanship

Vad Horsemanship är, har Fiador svarat på.

Vad NH är exakt, är för stort att svara på här. Översättningen blir närmast: Naturligt Hästmannaskap. Dvs god hästhållning med hjälp av hästens natur, hur den tänker och beter sig med mycket mera. Man tar alltså hänsyn till hästen som varelse och individ, erbjuder den ett "hästriktigt" liv, lägger stor vikt vid kommunikation med den, använder dess språk i möjligaste mån, eftersträvar samarbete med den mm, mm, mm.

Det har av praktiska skäl med tiden växt fram div rutiner och övningar enligt ovan. "Tryck och släpp" är ett exempel på detta. Gemensamt för alla är att man först utbildar människan som sedan ska kunna använda "verktyget".

Tyvärr vill alltför många gena och använda dom utan att först skaffat sig kunskaperna härför. Man ser exempel på "lekar" i en bok eller på video och utsätter så hästen för dom. Utan att man vet varför eller hur. En orsak till många misslyckade exempel på "NH-hantering". :(
M a o, är en NH-kurs något jag rekommenderar för alla som blir intresserad av ämnet.

Först och främst, är Natural Horsemanship en filosofi! :idea:
Alltså ett sätt, baserat på det naturliga, att leva tillsammans med häst.

Självklart är det så, att hästen hellre följer människans signaler om vederbörande är en god ledare. Vad "god ledare" innebär är ett kapitel för sig. ;)

LIA
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 266
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen...
2
Svar
27
· Visningar
4 303
Senast: Yrja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 855
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp