Sv: NH-Med hingstar?
Där ser man. Jag är ju inte "nh-kunnig" (vad det nu är) däremot rätt hästkunnig tror jag

och jag blir lite förvånad ändå. Hingstar är ju väldigt olika. Några av de mest veka hästar jag har träffat var
hingstar. Inga problem alls med att de var dominanta, utom då det fanns brunstiga ston omkring då de kunde bli lite "radarstyrda". Men det handlar mer om att i de lägen bli mer tydlig, man får höja tonläget lite (inte bokstavligt) för att de ska komma ihåg att man finns till och har synpunkter. I det läget kan det nog vara svårt att få den att fokusera på en person i o f s. Men farligt?
Andra har varit verkligt dominanta och där tror jag nh kunde
vara direkt farligt, under vissa omständigheter.
Det har inte enbart haft att göra med om de gått i avel.
En av våra snällaste i stallet, eller vekaste, kunde ändå ta ton i vissa lägen och resa sig mot människor han inte såg som ledare, då gick han som du beskriver rakt emot. Men bara om stona var i hagen intill, ensam var han som ett lamm.
Nu har vi tre, varav i alla fall 2 är otroligt snälla och veka. En är ändå i avel och kan nog krumbukta lite just den här perioden, men med honom tror jag inte det skulle vara några problem, faktiskt. Har väldigt svårt att tro det. Däremot skulle han nog strunta i människan om det fanns flock omkring. Inte attackera eller så, men ignorera.
En vi inte har kvar däremot, den skulle jag säga kunde bli livsfarlig. Honom fick jag lura att tro att jag var starkare än han, och det lyckades rätt bra. Han trodde alltid att jag var Hulken

pga vissa saker jag gjorde för att lura honom. Men jag skulle inte ha gått ut och utmanat honom.
Rent generellt låter det ändå som en drastisk slutsats, som de gav dej. Alla hingstar är inte lika dominanta och stridiga. Men självklart ska du lyssna på det de sa.
Jag skulle nog tro att vissa ston skulle kunna vara nog så svåra.
Men allt sånt där vardagligt som att han inte tränger sej före dej, inte går fram till krubban förrän du låter honom, går undan för dej i boxen,osv, fungerar det ändå?