Bukefalos 28 år!

NH- Tittig

E

Esso

Jag skaffade min Nordis som 1-åring. Från dag nr:1 har vi lärt känna varandra via Nh. Det har varit en fantastisk resa utan höga röster och spö. Det känns som vi funkar bra som "team". Men, i nuläget känner jag att han utvecklat i en osäkerhet som jag inte vet hur jag skall kunna arbeta bort.

Tex: Jag är ute och promenerar, bakom mig har jag Nordisen som är totalt oberörd av alla läskigheter man kan tänka sig. Men, om jag rider el. kör/tömkör så blir han genast väldigt tittig. Osäkerheten kommer när jag förflyttar min position. Men, skulle vi vara hemma i hagen el på vår gård uppstår problemet aldrig. Hur skall jag bemöta honom för att vi skall kunna lösa detta?
 
Sv: NH- Tittig

Hur gammal är han nu och hur länge har du ridit honom ute? När han är tittig - innebär det mest att han går omkring och håller utkik efter faror eller skyggar han undan för saker, stannar, försöker vända hem eller vägrar gå förbi saker också? Finns det stunder under era uteturer när han slappnar av och går lugnt framåt eller är han spänd precis hela tiden? Hur känner du dig när du är ute med honom och han är spänd och tittig?

Det blir ju lite nytt för honom när du byter position förstås vilket kan göra att han till en början känner sig osäker. Mitt hetaste tips när det gäller hästar som är tittiga är att bemöta dem med lugn och balans och föregå med gott exempel så att säga. Inte stanna upp och korrigera hästen eller på annat sätt ägna beteendet onödigt stor uppmärksamhet. Bättre att uppmärksamma och bekräfta det beteendet man vill ha. Har ni någon lugn och stabil fyrbent kompanjon att ta med på dessa turer kan det vara en bra draghjälp i början.
 
Sv: NH- Tittig

Ja vår unghäst är precis likadan, och jag har kommit underfund med att det sker när han inte förstår vad som förväntas av honom samt att han inte fokuserar på det han gör. Det kommer att bli bättre ju mer han kommer in i rollen som ridhäst, vår yngling slutar fåna sig när man ökar tempot och begär arbete av honom. Då kan man släppa en bomb bredvid utan att han rör en min för det, försök att hitta något som din häst måste fokusera sig på även om ni bara skrittar.
 
Sv: NH- Tittig

Idag är han sex år och kan slappna av när vi är ute på egen hand. Ser han ngt i fjärran kan han bli lite trög framåt men då brukar jag låta honom få ta den tid han behöver och det brukar funkar bra. Ibland kan han blåsa upp sig men vill nyfiket närma sig det läskiga för att sedan kasta sig åt sidan och det är det beteendet som är obehagligt om jag kör honom för det kan ju sluta riktigt illa :eek:

Kör/rider vi tillsammans i en flock är han den lugna som inte är rädd för något men skulle vi bara ha med oss en häst kan han mycket väl bli tittig.
 
Sv: NH- Tittig

Ja, det där med tempot är ett bra knep. Jag har testat det tidigare fast med en annan häst och det funkade väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 897
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 485
Senast: Milosari
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 776
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp