problem som dessa uppkommer då människan har tränat hästen att bli ledd, dvs hålla sig bakom, istället för att hästen låter sig ledas, dvs följer efter.
jag antar att det behövs en förklaring till ovanstående.
Måna tränar ledövningar med hästen, dvs lär den att när människa och häst är ute och går så ska hästen inte gå om, utan den ska hela tiden hålla sig bakom. Problmet är att de inte bryr sig om vad hästen egentligen gör där bak, för de har själva ingen uppmärksamhet på hästen. Många dominanta hästar går därför med hotande kroppsspråk, om andra ord så har människan bestämt var hästen ska vara, men det är fortfarande hästen som styr människan. Istället för att dra människan efter sig så har de nu fått positionen att driva människan framför sig. Resultatet blir att de fortfarande ser människan som ranglåg, och ranglåga kan man hoppa in i om man t.ex. blir rädd.
Om man istället går igenom avståndsmomentet först (vilket jag inte går in på nu, men det handlar om att ta hästens plats, få dess uppmärksamhet och respekt) så får man per automatik en häst som följer en pga ens tidigare handlingar. Man har visat hästen att man är trygg, rättvis, men dominant. Hästen ser upp till människan och känner sig motiverad att följa och vara uppmärksam.
I detta läge hamnar hästen automatiskt bakom, det är alltså inget man behöver lära den. Den är antagligen här ledträningarna har upstått, dvs människan har bara uppfattat att hästen "ska" gå bakom, och försöker därigenom få detta resultat på ett annat sätt.
En häst som hanterats "rätt" ska ha sin naturliga plats bakom människan. (människan säger "kom så går vi häråt" och hästen svarar "ok, jag hänger med!") men den ska fortsätta vara lika uppmärksam även då människan vill ha den vid sin sida eller framför sig.
Det första exemplet är dock väldigt vanligt förekommande. Just pga att människor idag tränar NH-övningar, istället för att leva genom filosofin och sätta sig in i helheten.