NH vs säkerhet?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lenis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 145

Lenis

Trådstartare
Min nye pålle är tränad att gå bakom den som leder, enligt NH har jag blivit upplyst. Fine, gillar inte när hästarna steppar på som galningar. Men; den här hästen har sina nerviga dagar när han hoppar jämfotahopp över skrämmande saker som stenar, träd, staket.. :smirk: och då känns det inte lika kul när han går 10cm bakom mig, att leda hästen vid sidan är ju faktiskt en säkerjetsgrej också, jag kan ju pejla honom lite mer då. Vad säger ni som kan sånt här, är det dumt att tänka som jag gör?

Kort inlägg:
Självklart ska du leda honom vid sidan
om det känns bättre!

Träna honom att gå i alla möjliga positioner runt omkring dig. Då kan du välja var du vill ha honom utifrån den situation du är i och ändå känna att du har maximal koll på hästen.

jag har ocks[ funderat mycket p[ det d'r...en NH-bok jag har l'r ut att man ska leda brevid, i h;jd med huvudet p[ h'sten.Men n'r jag har tr'nat f;r tr'nare har han instruerat mig att g[ flera meter(ca tv[) framf;r ist'llet.H'sten f[r inte komma n'rmare 'n ca 70 centimeter, d[ 'r den inne i min "zon" och riskerar att springa ;ver mig.Varf;r man enl tr'naren inte skall leda brevid 'r f;r att h'sten alltid flyr ut [t det h[ll bogen 'r n'r den skyggar= d'r man oftast 'r plaerad n'r man leder.dessutom flyttar dominanta h'star andra h'star o m'nniskar med bogen, knuffar undan dem liksom. Men jag har 'nnu inte best'mt mig f;r hur jag skall g;ra.leder dem 'n s[ l'nge som jag alltid har gjort f;r det mesta, dvs i huvudh;jd. Min tr'nare brukar ocks[ "rida" h'sten fr[n marken som han s'ger, det inneb'r att han g[r i h;jd med sidan p[ h'sten och h[ller i leadropet, och styr d'refter h'sten d'rifr[n. Observera att n'r min tr'nare leder h'sten och g[r framf;r s[ har han alltid ett l[ngt leadrope, inget kort grimskaft.Leadropet 'r ca tre meter och upp[t.

Det viktiga när man har hästen bakom är att hästen VET var du är. Vad jag menar är att hästen ska veta att du är "ett elrep". Om hästen blir skrämd ska den inte hoppa upp i knät på dig, det får kasta sig åt sidorna och ,om situationen kräver det, förbi dig, men aldrig på dig.
Men annars kan du leda hästen då du går vid baken ,eller så kan du ha en 8 meters lina och ha hästen att gå framför dig och självklart kan du ha hästen bredvid dig om det känns bäst.

Min häst går oftast bakom mig, ibland framför och ibland vid sidan. Han vet dock att han inte får springa på mig.

Han går bakom största delen av tiden (dock längre än 10 cm oftast), framför när han väljer det (tex vid läskiga situationer och han vill kolla vad det är så låter jag honom gå fram för att stärka självförtroendet) och vid sidan vid situationer där det krävs. Sådana situationer är tex när vi nu är ute och går på vägen och det kommer en bil (han är inte helt trafikvan än). Då vill jag gå 'mitt på kroppen av honom' för att hindra honom från att hoppa ut mitt i vägen.

Så gå du där det känns tryggt!

Rättelse. NH ÄR SÄKERHET.
Om du vet vad du sysslar med, vet du inte det kan du sätta dig själv i onödig fara. Allting handlar om kontroll. Personligen tycker jag bäst att om att börja leda hästarna framför då jag väldigt enkelt kan påverka båda sidorna samt enkelt hålla hästen på ordentligt avstånd. I början kan jag t.o.m behöva gå baklänges en stund. När hästen väl har lärt sig att lyssna på mina signaler och inte klampa över mig så har positionen mindre betydelse. Jag låter gärna min polle komma upp min vänstra eller högra sida, varför ska han gå där bak? Så länge han inte tränger eller springer iväg. Jag bestämmer tempo, zon och riktning. Allting handlar om kontroll. Känner du att du inte har någon kontroll när du är framför honom så led honom inte så, men då måste jag fråga om du har kontroll när du leder honom vid sidan?
Niklas

problem som dessa uppkommer då människan har tränat hästen att bli ledd, dvs hålla sig bakom, istället för att hästen låter sig ledas, dvs följer efter.

jag antar att det behövs en förklaring till ovanstående.

Måna tränar ledövningar med hästen, dvs lär den att när människa och häst är ute och går så ska hästen inte gå om, utan den ska hela tiden hålla sig bakom. Problmet är att de inte bryr sig om vad hästen egentligen gör där bak, för de har själva ingen uppmärksamhet på hästen. Många dominanta hästar går därför med hotande kroppsspråk, om andra ord så har människan bestämt var hästen ska vara, men det är fortfarande hästen som styr människan. Istället för att dra människan efter sig så har de nu fått positionen att driva människan framför sig. Resultatet blir att de fortfarande ser människan som ranglåg, och ranglåga kan man hoppa in i om man t.ex. blir rädd.

Om man istället går igenom avståndsmomentet först (vilket jag inte går in på nu, men det handlar om att ta hästens plats, få dess uppmärksamhet och respekt) så får man per automatik en häst som följer en pga ens tidigare handlingar. Man har visat hästen att man är trygg, rättvis, men dominant. Hästen ser upp till människan och känner sig motiverad att följa och vara uppmärksam.
I detta läge hamnar hästen automatiskt bakom, det är alltså inget man behöver lära den. Den är antagligen här ledträningarna har upstått, dvs människan har bara uppfattat att hästen "ska" gå bakom, och försöker därigenom få detta resultat på ett annat sätt.

En häst som hanterats "rätt" ska ha sin naturliga plats bakom människan. (människan säger "kom så går vi häråt" och hästen svarar "ok, jag hänger med!") men den ska fortsätta vara lika uppmärksam även då människan vill ha den vid sin sida eller framför sig.

Det första exemplet är dock väldigt vanligt förekommande. Just pga att människor idag tränar NH-övningar, istället för att leva genom filosofin och sätta sig in i helheten.

Tack så mycket för det utförliga svaret! (och ni andra också såklart!) :bow:

Jag har bra kontroll på honom vid sidan också.. grejen är den att han är ny, och en sån häst som gärna försöker klättra uppåt i rangskalan då och då. Han kan mao sköta sig bra flera dagar och vips försöka lite smått (mer en känsla, småsaker han gör..)och se om han inte kan få bestämma. Det tydligaste han gör då är att försöka gå längre fram och bestämma tempot mer.

Nu när jag ändå har er på tråden;
det här är en gammal häst, 19 år (men frisk och pigg som en 4-åring, himla kul :) ) och jag kompromissar rätt mkt med honom. Har gått ifrån "jag måste bestämma allt" till "ok, du vill sluta med det här, då tar vi bara ett varv till där vi jobbar ordentligt, så är det bra sen". Detta gäller de gånger där han liksom "frågar" om det är ok att sluta, alltså inte sätter sig på tvären (fast det brukar han inte göra nångång, men ni kanske förstår vad jag menar..) Hur ser NH:are på detta?

det låter helt sunt och ni verkar ju gå framåt. tänk va tråkigt det skulle va med en mespropp till häst som aldrig vill kolla rangen?!
ha det gott!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka