Ni med BREEEDA hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 7 159
J

Johanna-79

Typ 115 grader och mer, vad har ni för sadel till er häst??

Visa gärna bild på häst + sadel om ni har! :)

Jag har precis köpt en islandshäst och skulle fixa sadel till henne, gjorde en mankmall enligt Thorowgoods instruktioner, det visade sig att hon preciiiis skulle gå att klämma in i en Griffin Cob i xx-vid... :eek: Vilket inte skulle funka ändå eftersom den sadeln kommer att vara för rak för henne, dessutom är hon precis inriden och kommer förmodligen bredda sig ännu mer!! Ve och fasa!!! :crazy:

Så nu undrar jag vad ni andra med "Sälhästar" har för sadlar?

Sv: Ni med BREEEDA hästar

jag ska måttbeställa en childeric. har en nu också men den har blivit för smal.

Jag har en bomlös Barefoot London.

P2240002.jpg

PC020003.jpg

Vet inte om jag räknas eftersom jag aldrig mätt bomvidden! :angel:
Jag har iaf bomlös dressyrsadel på kallisen. Han har gissningsvis kanske 100-110 grader nu och har gått upp sisådär 15 grader? sen jag skaffade honom för ett år sen - rätt stor risk att jag hade fått byta sadel varannan månad eller inte hunnit med att byta sadel så musklerna inte utvecklats!

Jag glömde, min häst varierar sig mellan 115-120 grader bred, breda bogar och ingen manke.

Wintec Wide på en arabdam med riktigt bred rygg.... Mellanjärnet i just nu....

Trivs utmärkt med den sadeln på alla sätt och vis.

Nackdelen (eller fördelen, beroende på vilken häst man har) med wintecsadlarna är att de är ganska svängda i bommen.
Upplever att det inte är så många riktigt breda hästar som har såpass svängd/svankig rygg! :p

Jag har en Bates Caprilli men utbankat järn som just nu är 118 grader. Jag tycker att hon för stunden är något tunn över ryggen...

Jag har också en SG Treeless TwoTone som jag älskar men som jag tyvärr krymt ur.

Vår andra fjord har en Arabian Solstice (här ligger den dock på min fjorda)

*Räcker upp en hand* :angel: Min är supersvängd i ryggen, men jag gillade inte WW (hade en och provade) så det blev bomlöst då.

Jo, barefoot london har jag kikat lite på, den ser trevlig ut! Ger benstöden något bra stöd? Hur är kvaliteten på sadeln?

Jag har precis fått hem en Shortback T, har inte provat den på hästen än men det ska bli spännande! Har hört både bu och bä om denna sadel, den ser väldigt bra ut kan jag säga nu när jag har den hemma men frågan är väl hur den kommer att ligga på hästen och hur den är att rida i. Mankmallen jag gjort passar den på i alla fall. Ska ut till hästen i morgon och prova.

Här är den bild för de som är nyfikna.

y1p6byQQl_FNQQTRTdHPrweaDGmsAvqtl-9hud10dZsSOs8Drky3iFB0b6BU5xs7x6F4ghPG_n7lO8

Senast ändrad av en moderator:

Om du skall trivas i en London bör du inte vara för kort i benen. Sitsen är skön - men rätt så bred (fick ont i höfterna, men nu är jag väldigt kort i benen) och därför blev knästöden inte riktigt där jag gärna skulle ha dom.

Den gled dock lite fram på min häst, inte mycket men har man en häst modell mindre så märker man mer till det än om det är en stor häst.

En skön sadel förövrigt och rätt så prisvärd.

Albion ska ha breda viddar.Min sadelprovare kommer ut i morgon och ska probva en i extra vid.
Har samma problem.Häst som ingen manke och och den lilla manke hon har är superbred samt att ryggen är kort och bred!

För dagen rider jag i hööks bomfria och det funkar..
Eller så rider jag barbacka och mamma mia vilken balans jag fått:D

Du har tre möjligheter när det gäller benstöden, dom är nämligen utbytbara! Du kan ha utan, sen ett par som är lite minder o ett par som är stooora. Placera dom där du vill ha stödet. Kvaliteten tycker jag är jättebra till det priset!:)

Nackdelen (eller fördelen, beroende på vilken häst man har) med wintecsadlarna är att de är ganska svängda i bommen.
Upplever att det inte är så många riktigt breda hästar som har såpass svängd/svankig rygg! :p

Min är rak. Fast jag har iofs i smalaste järnet utav dom tre, och den blir ju mer svängd ju vidare järn man sätter i.

Min är rak. Fast jag har iofs i smalaste järnet utav dom tre, och den blir ju mer svängd ju vidare järn man sätter i.

Jasså?
Jag hade Normal mot vid (alltså tredje smalaste om jag minns rätt) och den var rätt så rejält svängd. Såpass att kusen lyckades muskla om sig på tre månader till att glappa nästan en decimeter baktill! :p Men det var å andra sidan inte wintec wide utan "vanliga" wintec, kanske skiljer på den fronten?

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 978
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 619
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 563
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 476
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka