Ni med BREEEDA hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 7 159
Sv: Ni med BREEEDA hästar

iofs så är min mätt till 114grader...

Men jag har en måttbeställd Jensen Exmoor hopp som passar väldigt bra

Jensen Exmoor

Sen hade jag en Wintec wide som ponnyn tyckte om. Men eftersom jag skaffa den andre så låg wintecen bara och skräpa så jag sålde den..

Fast den där ser rakare ut än den jag hade *oavsett*, trots att du sadlat längre fram! :p Kanske wide-sadlarna är rakare helt enkelt?
Hänger inte riktigt med i resonemanget.

Men om jag skulle sätta i det vidaste järnet som hör till WIDE så kommer ju min också blir mer böjd. Men nu har jag ju det smalaste, därför är den rakare. Hänger du med nu?:D

Jag har en Griffin Endurance XXW. Den är betydligt vidare än Griffin Cob Dressage XXW, och den enda bomsadel (hittills) som passat på min häst. Dock är den väldigt vid att sitta i också.

*lk*

Nu har sadelprovaren varit ut till stallet och de vart en bate care sadel med det vidaste gärnet i.
Vilken skön sadel:love:
Låg som ett smäck på min häst den gled inge:banana: låg kvar där man lade den från början wiii hittat en sadel=)

*lk*

Nu har sadelprovaren varit ut till stallet och de vart en bate care sadel med det vidaste gärnet i.
Vilken skön sadel:love:
Låg som ett smäck på min häst den gled inge:banana: låg kvar där man lade den från början wiii hittat en sadel=)

Hur går det ihop??? :confused: Wintec/bates vita järn som är det bredaste är ungefär 105 grader och en Globus i bomvidd 38 som du sa var för smal för din häst är betydligt bredare än så, ligger den inte någonstans runt 120-125 grader?

då kan hon inte vara särskilt bred. eller så var sadelutprovaren okunnig.^^
den är för smal båda för mitt halvblod och för araben och dom är inte extrem-breda.

Nr 1 det heter CAIR!!!! (ursäkta men jag hatar när det står så)

Sen så undrar jag hur 38 i Globus är försmalt (120 grader) men vita järnet i Bates funkar (105)?

Då kan hon inte vara så väldigt bred. Visa gärna bilder på nya sadeln. Tyvärr så finns det sadelutprovare som är riktiga klåpare...

Jag är lite intresserad av en jensen... Har en lite överbyggd islandshäst på 137 i mkh med 42 cm sadelläge ;) Kan en jensen passa på en sådan? Funderar då mest på en exmoor... men får jag plats i den då? :confused: är bara 158 cm, men jag har en rumpa :angel:

Exmoor är en mkt kort sadel, jag är lång OCH med en stor rumpa och det funkar ändå ;) Hästens sadelläge är 44,5 cm och det får lätt plats en 18" på honom.
Dock är Exmoorsadlarna till för ett rakare sadelläge. Hästen kan ju vara lite överbyggd, men kan inte ha en svängd ryggprofil under arbete om den ska passa bra. Du kan ju alltid prova, annars hade jag nog istället letat efter de andra Jensen modellerna beg med några år på nacken för att prova, de kan man få till ett bra pris och det är riktigt bra sadlar. Sadlarna med rundbossor passar en mer svängd rygg, och det finns även äldre Jensen Amiral också som är rätt svängda trots kilbossor.

Griffin är ca 120 grader i xxw. Endurance i xxw upplevs som mkt bredare än dressyren och allrounden då panelerna börjar längre ner på den. Detta är de äldre varianterna, hur bomvidderna eller passformen är nu med de utbytbara koppjärnen vet jag inte.

Men om jag skulle sätta i det vidaste järnet som hör till WIDE så kommer ju min också blir mer böjd. Men nu har jag ju det smalaste, därför är den rakare. Hänger du med nu?:D

Pratar vi ens om samma sak? :p
Undersidan på sadeln kommer ju vara samma på längden sas även om man ändrar bredden?!

Du som kan detta med sadlar.

Jag har aldrig haft problem med min gamla häst, men min nya är bred och har kort rygg.
Hon är svenskt halvblod.

Jag har en Wintec Cair med röda bommen, fattar inte varför jag fick den för jag har för mig att sadelutprovaren sa att hon var 120 grader, men i alla fall så börjar hon få lite manke nu, men sadeln glider snett. Har bestämt mig för att byta sadel, men undrar i allafall.

Hur kan man förhindra att sadeln glider, eller finns det sadlar som glider mindre?

Det märkliga är att hon kan ha valackens Jeremy Rudge dressyr, och han är svank, lång rygg, men iofs bred.
Den är märkt MW.

Ska mäta mina sadlar och återkomma, det var ju en bra bild här på hur man gjorde.

Jag har en albion till min breda ponny
22327415.jpg

20379965.jpg

Jag har en Wintec Cair med röda bommen, fattar inte varför jag fick den för jag har för mig att sadelutprovaren sa att hon var 120 grader, men i alla fall så börjar hon få lite manke nu, men sadeln glider snett. Har bestämt mig för att byta sadel, men undrar i allafall.

Hur kan man förhindra att sadeln glider, eller finns det sadlar som glider mindre?

Det märkliga är att hon kan ha valackens Jeremy Rudge dressyr, och han är svank, lång rygg, men iofs bred.
Den är märkt MW.
Om hästen är 120 grader bred kan du inte ha en Wintec med rött järn. Möjligtvis en WW kan funka bomviddsmässigt.
Om sadeln glider beror det på att sadeln inte passar, den måste bytas ut. Ibland kan man göra justeringar i stoppningen (vid ullstoppning) eller mha en pad få sadeln att ligga still, men detta gör man endast om sadeln bara är lite för vid/smal/lång osv.
Inte om sadeln är typ 30 grader för smal...

Om hon är 120 grader bred är JR också för smal. Det kan ju alltid skilja lite i bomvidderna mellan exemplar, men så felmärkt kan den inte vara att den är 120 grader istället för ca 95 som den ska vara. Om den är svängd i bommen och hästen har en rak rygg kan det vara det som lurar ögat att den ser ut att ligga bra, då en för böjd sadel kommer tippa fram och kan ligga i balans även om sadeln är alldeles för smal.

Så ja, det bästa är ju om du mäter hästens bomvinkel, för då vet du i vilken ände du ska börja leta sadel i.

Har själv en Morris & Nolan flatback stl 33 till unghästen.Och eftersom jag inte väger över 65kg så kan jag ha ponny sadeln för halva priset BRA!!!:rofl:vet inte vad vad det är i grader men är x-vid ialla fall..:rofl:

http://www.stalleldshestra.nu/
Pröva att mäta genom denna sidan och dess intruktioner :)
115 låter lite väl brett, och testa kostar inget.
Jag hade bomlöst på mitt sto (hon är RIKTIGT bred och platt över ryggen) men den halkade på något sätt framåt och efter en kvart satt den aldrig där den skulle vara.

Nu har jag luskat lite och den sadelinpassaren jag hade här sa att hon var 120 bred och på kvittot står den vita bommen på wintecen, men det var den röda hon satte i.

Korkat med andra ord.

Nu har hon fått lite manke, och minskat i vikt, men likt:devil: så lär hon ju vara riktigt bred.

Har en cliff barnsby x-vid på prov, hoppsadel och det ser ganska bra ut, dock är det ju skitsvårt att riktigt veta.

Den snurrar inte, men glider fram, vilket de sadlar jag provat gör.

Men så är hon för tjock också.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 978
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 619
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 563
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 476
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka