Ni med exemhästar

kolblakkur

Trådstartare
Hur mår era hästar nu?

Jag trodde att det skulle ebba ut nu för min ponnys del, men han har bara blivit värre :cry: Vet inte vad jag ska göra längre...

Sv: Ni med exemhästar

Hur mår era hästar nu?

Jag trodde att det skulle ebba ut nu för min ponnys del, men han har bara blivit värre :cry: Vet inte vad jag ska göra längre...

Just nu är det rena insektsexplosionen. Så det är inget konstigt att det är värre för tillfället. Höstarna brukar vara riktigt besvärliga. Och eksemperioden varar i värsta fall i dessa klimatförändringarnas tider, ända till mitten av December. Det är bara att kämpa på.
Dessutom har eksemhästarna det extra jobbigt på hösten, eftersom de genomlidit ungefär 6 månaders insektsperiod och är ganska nersatta vid det här laget. Den eksemfria perioden är inte så lång. 4 månader om året ungefär, såvida man inte bor i Norrland förstås.

Börjar ge sig här i Mälardalen tycker jag. Jag har börjat plocka av täcket, men måste ibland sätta på det igen pga vädret. Han är lite irriterad men inte så mycket. Tror att det beror på att han fäller nu oxså och med täcket på sig tror jag det kliar av det med. Men jag vet inte. Det är en svår period nu... Det är bara attt kämpa vidare!!

Har köpt 2 omgångar med Probs produkter. Trodde inte jag skulle behöva en tredje gång men som det verkar nu så blir det trots allt det.Han har redan kliat sönder svansen. Hela sommaren eller rättare sagt hela den "normala" perioden har han varit jättefin i päls och svans,man men nu är det värre än någonsin. Men har aldrig lyckats hålla honom så fin som detta året ändå tack vare Prob! Så fortsätt kämpa för det ska jag.

Vi här hemma håller med!

D-ponnyn som har den värsta eksemen av dem, har blivit värre. Det är så himla mycket knott och skit här nu. Helt tjockt i luften.

Vi tvättar honom vartannan dag, och smörjer med olika salvor därefter. Och täcke såklart.

Usch ja, som om vi inte hade nog med alla andra problem med hästarna nu:mad:

min låneponny har oxå exem . i somras använde ja massa olika krämer och sprayer . tycker att det blev märkbart bättre !

använde först helosan sol där det behövs på morgonen vid lunch sprayade jag på sommarspray eller fösta-hjälpenspray (kommer inte ihåg vilken men det står på flaskan)
vid middag smetade jag på en cortison salva som vet. skrev ut och innan natten smatade ja in aloevera gel i hela manen å svansen ... kanske mkt jobb ... men ja tycker det hjälpte mkt och ja använder inte exemtäcke då hagkompisen tycker det är mkt roligt å dra sönder detta (har köp 4 tecken å inget är användbart idag)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka