Ni med helklippata hästar...

Sv: Ni med helklippata hästar...

-20: Blir typ aldrig så kallt men isf skulle han nog ha 150+280 g inne + 370g ute

-10: 280g inne + 370g ute

0 gradigt: 150g inne + 200g ute

plus 3-5 grader: 150g inne + 200g ute

plus 7-10 gradigt: 150g inne + regntäcke

kan tilläggas att det är nästan lite för varmt inne i vårt stall så de behöver inte ha så jättetjocka innetäcken!

Vad använder ni för täcke när det är:

-20: Kan jag inte tänka mig att vi skulle få här, men något dubbelt kanske?

-10: 320 grams

0 gradigt: 320 grams

plus 3-5 grader: 320 grams

plus 7-10 gradigt: fleecefodrat regntäcke

Till att börja med beror det på väderförhållandena i övrigt. vindstilla och sol eller blåsigt och regn/snö??? Bra väder eller pissväder helt enkelt. den verkliga tempen e inte 0 grader om det blåser mycket ut tex.
Så jag håller jag med "Mackan och Centaur" :bow: :bow:

Täcken fördelar jag så här:

Minusgrader:
Termotäcke inne (hon e öm i ryggen så..) + Vintertäcke 300g ute skulle det bli JÄTTE kallt ute får hon ev ett termotäcke till..

Plusgrader:
Oftast samma kombination... har inte riktigt möjlihet att byta täcken hit och dit... Kan nog ha ett tunnare täcke i boxen/under vintertäcket typ fleece med bomulls översida...

Sen ingår det inte en massa täckesbytande (ett täcke på) i stallet där jag har hon uppstallad. Hade jag haft hon hemma hade det kanske varit en annan sak...

0-gradigt, några få minus el några plus = regntäcke m fleecefoder
ner till -10 = innetäcke + regntäcke
kallare = tjockt vintertäcke

Min är helklippt och en frusen känslig dam ;)

-20, blir det sällan här , men kanske -15, då har hon ett innetermotäcke + ett tjockt thermo master exlusive med hel hals

-10, ett fleece + halstäcket ovan.

0 till -5 enbart halstäcket.

+-grader, regntäcke över innetäcke.

Har 2 häster, ett varmblod och en fjording och de skiljer sig ju lite på dom.. Varmblodet fryser lätt, fjording fryser inte så mkt..
Varmblodet:
-20: Termos innertäcke och tjockt vintertäcke.

-10:Fleeceinnertäcke och tjockt vinter täcke

0 gradigt:tjockt vintertäcke

plus 3-5 grader:Vanligt Vintertäcke

plus 7-10 gradigt:tunt vintertäcke, alt fleecefodrat regntäcke

Fjordingen:
-20: Fleeceinnertäcke me vintertäcke

-10:vanligt vintertäcke

0 gradigt:vanligt vintertäcke alt fleecefodrat regntäcke me innertäcke under

plus 3-5 grader:fleecefodrat regntäcke

plus 7-10 gradigt:fleecefodrat regntäcke, vid solsken brukar han klara sig utan..

mina hästar blir klippta varje månad så dom är alltid korthåriga. som kallast är det typ 5 - här och då har dom ett 400 g termo täccke och ett 350 g ute täcke med helhals.

Usch jag går inte alls efter grader.
Han har sitt vintertäcke, som för övrigt är det tjockaste jag sett:love: , och har sällan något under. Inne har ett termo + tunt täcke, då jag försöker få honom att inte sätta så mycket päls. Han är även lite frusen av sig, så i vanliga fall så sätter han päls som en isbjörn. Orkar inte klippa 7 ggr på tre månader:smirk: Har honom hellre varm och go + mer, än oroa mig över att han ska vara kall.
Är det lite varmare ute, några plusgrader, så släpper jag ut honom med innetäckena + ett regntäcke med hals, vilket är den bästa uppfinningen till en skimmel:love:

Det beror på om det blåser mycket,regnar/snöar osv men på ett ungefär.

-20: (ca)500g vintertäcke med hals

-10: 300g vintertäcke

0 gradigt: termotäcke + regntäcke

plus 3-5 grader: regntäcke

plus 7-10 gradigt: oftast inget täcke alls

Jösses vad mycket täcken ni har på era hästar! När mina hästar är nyklippta så har dom ett tunnare och ett tjockare täcke på sig dom första dgarna/veckan för att kompensera värmen dom förlorar. Efter det så har dom bara ett tjockt täcke på sig. Om det skulle bli alldeles för varmt så har dom ett fodrat regntäcke på sig. Men jag lägger aldrig 2-3 täcken på mina djur. Låt hästar vara hästar och använd ert sunda förnuft, oftast fryser ni nog mer än hästen! Och låt era hästar gå ute även om det regnar lite..

Jag förstår inte varför du vill veta men jag kan väl skriva ner det:

+grader = regntäcke och Hansbokombitäcke under det.
0-15 minus = 300 g vintertäcke
15minus till hur kallt det nu blir = 440 g vintertäcke med hel hals på.

+5 - 0 grader: 360g vinter m halvhals
upp till -10 grader: flecce + 360g vinter m halvhals
kallare än -10 grader: 200g innetäcke + 360g vinter m halvhals

Helklippt & ganska fryssen av sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 274
Senast: animalasia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025