Ni med hundar som bär vikter...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hot Shot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 7 335
Sv: Ni med hundar som bär vikter...

Hoppas nån med liten hund svarar, funderar på att börja låta min kille bära och undrar hur mycket man vågar honom bära sen när han är upptränad.

Antar att med vikt, menar klövjeväska?

Du tränar ju in med den först utan vikt, men fyllt med papper. Viktigt att första träningen är med kopplad hund.

Som första vikt kan du ta ca 10% av hunden kroppsvikt jämt fördelat, jag har även kvar pappret och har havrepåsar. Pappret ser till att påsen ligger kvar framtill i säcken.

Är det seriös fjälltur som stundar kan du öka ändå upp till 50% av hundens kroppsvikt, men då är det på en vältränad hund. Ökningen sker naturligtvis succsesivt.

Min bär ca 20% av sin kroppvikt idag och det räcker för mig.

Mao: Chivas är en Australian Shepherd, han väger själv 32 kilo och bär sin klöjeväska med 3kg havre på varje sida.

Jag använder väskan de dagar som det blir mindre aktivitet, dagar då det bara blir koppelpromenader och kissrundor. Han kanske har väskan på en halvtimme eller så.

Senast ändrad:

Okej, då behöver jag inte oroa mig för att det blir för tungt.

Har en amstafftik på ca 25kg. Hon har gått med 0,5kg i varje sedan i höstas och igår gick hon med 1kg i varje fack. Verkligen superbra träning. :)

Min hane (Amstaff) är rätt vältränad, och både drar lite lättare vikter, uppemot 40-50 kg ungefär, samt bär i väska. Vi har dock startat rätt nyligen med att bära så han är bara uppe i ca 4 kg där. Allt eftersom tiden går så ökar jag på, och målet är ungefär 12 kgs vikt.
Han väger 33 kg.

Tiken är en mycket latare personlighet, och väger ju dessutom mindre, så hennes mål är ca 9 kg. Hon bär nu 2 kg.
Hon väger 27 kg, och är bara 1 år.

Innan jag ökar på ska jag hitta en klövjeväska som sitter bättre på mina, jag är inte fullt nöjd med denna. Det är svårt att hitta någon som passar bra när dom är så pass breda, men med korta ryggar ändå.

Vilken har du? Jag har en Granite Gear Ruff Rider Dog Pack
från Get Out som jag är nöjd men jag har en högst normallång hund.

Varför låter man hunden gå med vikter? Är det för att bygga muskler?
Blir lite intresserad av att kanske låta schäfern gå med vikter på promenader.
Hur ofta brukar man använda sig av vikter?
Vilka väskor är bra?

När kan man börja låta hunden bära vikter? Och hur mkt?

Åh, vilken svår fråga du ställer. Jag minns inte namnet på märket nu, och kan inte kolla heller.
Det är tyvärr ett rätt dåligt utbud på just väskor i alla affärer här i närheten, så jag har bara kunnat prova några få märken. Att beställa från internet vågar jag inte riktigt heller, risken är ju så stor att dom inte passar.

Ofta passar dom antingen i rätt storlek över rygg/manke, men är då alldeles för korta runt bröstkorg och bringa. Min tik är 50 cm lång i ryggen, men får ha täcken i strl 60 för att dom ska passa just vid bogar och bringa. Täcken på 50 cm går inte ens över huvudet på henne :D

Jag pratade med en massör som tyckte att den inte ska bära nån direkt vikt innan 18 månader, just för den itne växt klart i kroppen. dock tyckte han att den kan vänjas med väskan i olika situationer. stoppa den lite osv.

Sen får man givetvis se tills en egenhund och dens utveckling. Själv ska jag börja med tom väska efter jul och kommer fömodligen lägga i ett hekto på varje sida relativit tidigt, men bara korta stunder. Jag vill att min tik ska gilla den, inte tycka den är jobbig. Sedan väger hon bara 16 kg.
Tanken är att hon sen ska kunna bära mina träningskläder till jobbet. Mysbyxa, t-shirt och ett par skor....

Träning medans dom växer är ingen fara, så länge man tränar rätt och inte för tungt. Min hane började dragträna vid strax över 1 års ålder, men fick bara dra lätt då. Med nästa valp kommer jag att börja dragträna vid 6 mån ålder senast, för det underlättar för inlärningen och viljan att dra.
Det blir dock inga tyngre vikter förrän vid 18-24 mån ungefär.

Hej.

(min."space-knapp".är.trasig.så.jag.ber.om.ursäkt.om.det.är.svårt.att.läsa:crazy:)

Jag.har.en.Amstaff.tik.på.8månader.som.väger.23kg.som.jag.har.tänkt.börja.träna.med.vikter.
Jag.förstår.att.jag.redan.nu.kan.börja.med.en.tom.väska.eller.med.papper.i.
och.att.sedan.öka.succesivt..
men.jag.har.lite.frågor.som.jag.hoppas.få.svar.på:)

1.Hur.länge.bör.jag.låta.henne.gå.med.tom.väska?och.hur.mkt.bör.jag.lägga.på.första.gången?
2.Hur.mkt.bör.man.sedan.ökå.åt.gången.och.hur.länge.låter.ni.dom.gå.med.samma.innan.ni.höjjer?
3.Hur.många.ggr.i.veckan.går.ni.med.väska.på.med.era.hundar?
4.Hur.länge.låter.ni.dom.gå.med.väskan.på?

Jag.har.även.en.bullterrier.hane.på.3år.som..väger.24kg.som.jag.har.tränat.drag.med.innan.men.vill.börja.med.vikter.oxå..
Ska.jag.låta.honom.börja.med.tom.väska.oxå?(antar.att.det.är.andra.muskler.som.arbetar?)

Och.så.va.det.bara.en.sak.till:p:

Jag.bor.i.skövde.och.skulle.gärna.ha.någon.att.börja.träna.lite.drag.med..
så.om.det.finns.nån.närheten.som.är.intresserad.så...:D

Jag tycker att när man inte vet ett jota om personen som frågar är det bättre att gå ut försiktigt. Annars ska man ju förklara väldigt grundligt vad som kan vara en bra vikt att börja med. Och det har jag själv ingen större kunskap om utan för min del börjar jag med något som låter rimligt, ett hg i varje sida och sedan får man väl kolla på individen :) Men eftersom du drag tränar med din har du nog mer erfarenhet. Sen måste det ju va lite skillnad på slitage om de drar eller bär?

Jag tycker att när man inte vet ett jota om personen som frågar är det bättre att gå ut försiktigt.
Förstod inte riktigt vad du menade med det?

Ja, jag antar oxå att det är olika slitage på kroppen och att dom använder olika muskler..Därför så tror jag nog att även han bör börja med tom väska men jag ville fråga iaf:p:p

Jag har bara tränat drag med bullterriern som sagt men det är ju två helt skilda saker?

Sa te Bebben ;)

Jag menar att om en vilt främmande människa frågar mej när man kan börja träna med vikter så kan ju mitt "man börjar träna med lagom vikter" misstolkas på tusen sätt. En del kanske går en timme eller andra lägger på för mycket tyngd osv. Därför är ju denna "magiska ettårs" gräns ganska bra om inte annat kan man vänta med själva vikten tills hunden är fullvuxen.
Hum, förstår du?
Det var inte menat att nån här va kort i skallen på nått vis, mest att man kan missförstå varandra :p

Sa te Bebben ;)

Jag menar att om en vilt främmande människa frågar mej när man kan börja träna med vikter så kan ju mitt "man börjar träna med lagom vikter" misstolkas på tusen sätt. En del kanske går en timme eller andra lägger på för mycket tyngd osv. Därför är ju denna "magiska ettårs" gräns ganska bra om inte annat kan man vänta med själva vikten tills hunden är fullvuxen.
Hum, förstår du?
Det var inte menat att nån här va kort i skallen på nått vis, mest att man kan missförstå varandra :p

ah jag förstår:laugh: det blir tydligen VÄLDIGT lätt missförstånd:crazy::(

Ja, självklart används lite andra muskler vid drag och att bära vikter, men det är ingen ofantlig skillnad. Dessutom har han tränat på springpole, bär självmant omkring på dunga däck och springer i djup sand dagligen osv. Därför körde jag aldrig tom väska på honom, han har väldigt bra ryggmuskler redan :)

Men jag förstår hur du menar, man ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig. Jag ville också bara förtydliga lite, så att inte alla tror att man måste vänta tills 18 mån ålder innan hunden får bära/dra minsta lilla..

Vet inte i vilken prisklass du tänkt lägga dig i men Snowdogs säljer riktigt bra klövjeväskor som går att måttbeställa för hundar som inte är av "standardstorlek" :p I sitt bildgalleri har de bilder på en del amstaffs som fått modifierade väskor :laugh:

Jag pratade med en massör som tyckte att den inte ska bära nån direkt vikt innan 18 månader, just för den itne växt klart i kroppen. dock tyckte han att den kan vänjas med väskan i olika situationer. stoppa den lite osv.

Sen får man givetvis se tills en egenhund och dens utveckling. Själv ska jag börja med tom väska efter jul och kommer fömodligen lägga i ett hekto på varje sida relativit tidigt, men bara korta stunder. Jag vill att min tik ska gilla den, inte tycka den är jobbig. Sedan väger hon bara 16 kg.
Tanken är att hon sen ska kunna bära mina träningskläder till jobbet. Mysbyxa, t-shirt och ett par skor....

Detta är även vad jag hört! Både både från veterinär och tränare. Dock kan det säkert vara individuellt från hund till hund. Själv har jag en Rottis och tänker låta honom få dra tomt i vinter. Vikt lägger jag på först om ett halvår/år. Han är ett år i slutet på dec.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 411
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 127
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 516
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka