Ni med mjölkkor..

asterix_zaphir

Trådstartare
kan ni ge mig ett svar på varför det blir sporer (ett väldigt högt antal) i mjölken. Har fått en del olika förklaringar så jag vet inte vad som är sant...
Vad säger ni??

Sv: Ni med mjölkkor..

Kommer via foder gödsel o jord.
Den huvudsakliga föroreningen av mjölken kommer via juver o spenar en mindre del via luften.
PL

Det svar jag fått tidigare har varit att det kommer från smutsiga spenar men då är det inte bara det.
Tack för länken, den var väldigt intressant.

Nej men det mesta (80%?) kommer via spenarna. Om man tex har mkt sporer i fodret o utfodrar under mjölkning ökar risken eftersom mlöjlanläggningen alltid suger in luft.
PL

Tack än en gång, som jag trott att det kommer "inneifrån" eller vad man ska säga.
Har du kanske lite info om höga celltal också ;)

Nej sporer kan inte passera från tarmkanalen ut i juvret.
Höga celltal beror ofta på en kronisk infektion men kan även komma av att juvret hela tiden måste försvara sig utan att vara infekterat.
PL

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 227
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har inte varit här sedan min äldsta var valp och han fyllde precis 7 år O_o Sen dess har flocken byggts på så nu är de tre -...
Svar
4
· Visningar
409
Senast: Annat
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 209
Senast: Asko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 358
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka