Ni med ridsår

D

DancingFox

Hur får ni bort dem?:confused:
Visst vissa kanske säger sluta rida på ett tag, men om ni inte kan det utan måste rida ett visst antal hästar och har oerhörda ridsår i ljumskvecken, vad gör ni? Hur botar ni dem? Vad smörjer ni med?

Sv: Ni med ridsår

Jag fick viserligen alltid ridsår mellan skinkorna:o (ajaj öpnna sår ibland) men det botade jag med att rida utan underkläder och i Jeans... låter obekvämt.. men det var inte så farligt och ridsåren försvann.

Se till att använda kläder som inte skaver, t ex boxertrosor med långa ben, och håll rent + smörj ordentligt med nån "barnrumpautslagskräm" som finns på Apoteket. Idomin kan oxå fungera. Puder/talk eller vad det heter, som man har på ömma blöjrumpor, kan man även ha på om man behöver torkeffekt.

Och i allra värsta fall (fast nu tänker jag mest på skinkregionen) kan det skydda/dämpa med riktigt tjockt lager med bomullsvadd. (Sånt där som finns i tjocka fasta lager på "rulle".)

Se över utrustningen. Undvik underkläder och byxor som skaver i fortsättningen. Eftersom du får skav på framsidan så kan det ju inte vara sadeln som orsakar det hela, men däremot kan ju trosorna glida bakåt och strama åt på framsidan om trosorna på nåt sätt påverkas av ridbyxorna under ridningen.

hej.
Ja barnpuder (eller kroppspuder) e alltid bra mot skav. det blir även lite halt så att det glider bra.
värt att prova.:rofl:

när de så småningom läkt, du tar semester och ska börja rida sen igen, så rekomenderar jag varmt ett fårskinssäte, fungerar jättebra! :)

Ingen tid för semester. Bara lite julledigt och sedan tillbaka till jobbet. Ridsåren har lindrats och jag har börjat rida allt mer i boxershorts för kvinnor samt ordentliga ridbyxor och de verkar funka, samt jag fick lite salvor av min läkare på arbetsplatsen, som också har hjälpt och även lite puder.

TACK alla för tipsen!! :bow:

Idominsalva och träningstrosor som släpper igenom fukt fungerar mycket bra!
:rofl:

Brukar få grymt ont på skinkorna. Men de hinner försvinna innan jag ska rida nästa gånge eftersom jag rider en gång i veckan på ridskola. Tror det uppstår av att ridbyxorna inte sitter helt tajt och att det då är vecken som orsakar det. När man sitter ner och travar är det värst, känns som att sitta på nålar. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 984
Senast: fio
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 339
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka