Ni med Stubben sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 8 058
T

Tilla

Ni här inne som rider med stubben eller har prövat stubben..

Jag vill höra för och nakdelar med sadlarna, och sen om dom
är hårda att rida i eller mjuka...

Sv: Ni med Stubben sadlar!

rider i en stübben avalon just nu, den är underbar! :love:
har tidigare upplevt stübben som väldigt hårda, "planksadlar" brukade jag kalla dom :D men den här är mjuk och skön, den gör att man får lagom mycket stöd för att hamna rätt i sadeln utan att man blir för låst...

enda nackdelen jag kan komma på är att jag nog egentligen skulle behöva en storlek större (18" istället för 17,5) men det är ju inte sadelns fel :p

rider i en stübben avalon just nu, den är underbar! :love:
har tidigare upplevt stübben som väldigt hårda, "planksadlar" brukade jag kalla dom :D men den här är mjuk och skön, den gör att man får lagom mycket stöd för att hamna rätt i sadeln utan att man blir för låst...

enda nackdelen jag kan komma på är att jag nog egentligen skulle behöva en storlek större (18" istället för 17,5) men det är ju inte sadelns fel :p

hehe... Tack fär ditt svar...

Jag har nämligen aldrig ridit i stubben,men en häst jag tittat på får en stubben sadel med sig..
men jag har suttit oskönt i dom mesta sadlar jag haft, dom har varit hårda mm..

Dok för något år sedan red jag en häst med tror de va henri något,kan ej stava haha.. en hoppsadel o den satt jag satans skönt i...

henri de rivel kanske?! :idea:
har bara provat en islandssadel av det märket, men den var väldigt skön att rida i.

stübben har jag mest provat hoppsadlar innan, och de flesta har varit väldigt hårda i sitsen, avalon (dressyrsadel) är som sagt mycket mjukare än jag förväntade mig!

sen beror det ju på vad hästen kan ha för märke också, men sånt är jag dålig på. är dock andra här på buke som är bra p sånt + att det ifnns många bra trådar att läsa :)

henri de rivel kanske?! :idea:
har bara provat en islandssadel av det märket, men den var väldigt skön att rida i.

stübben har jag mest provat hoppsadlar innan, och de flesta har varit väldigt hårda i sitsen, avalon (dressyrsadel) är som sagt mycket mjukare än jag förväntade mig!

sen beror det ju på vad hästen kan ha för märke också, men sånt är jag dålig på. är dock andra här på buke som är bra p sånt + att det ifnns många bra trådar att läsa :)

Ja, henri de rivel va de ;:P tack.... :bump:

avalon har dom flesta pratat bra om...

Jo denna sadel är vist utprovad av sadelprovare till hästen,de e en arab..

Jag fullkomligt älskar Stubben sadlarna :love:
Haft en begagnad Stubben Siegfried från 05 till nu på min häst, och den har varit j*vligt skön att sitta i. Satt bra och fick bra stöd för knä och ben.
Köpte in en ny sadel, dock inte en Stubben då dem inte hade ngn som passade min häst. Men vad jag saknar att sitta i en Stubben sadel.
Dem har ett bra andra hands värde och håller riktigt länge och bra. Sadlar som är värda sitt pris!
Det är vad jag tycker i alla fall ^^

Har ingen erfarenhet av just den modellen, men dom Stübbensadlar vi har i stallet är alla av modell Parzival.
Dom är mjuka i sitsarna då dom bl.a. har DUBBLA buffelskinn i sitsarna...
Och dom är lika mjuka nu att rida i som när dom var nya för så där en 30-tal år sedan.

27797025.jpg

Allround mot dressyr men använd som ren dressyrsadel.

17777138.jpg

Hoppsadel

De äldre stübben sadlarna är hårda. Upplever att de gjort dom mjukare i sitsen med åren. Kompisen har köpt en siegfried cs hopp och visst är den hårdare än hennes dressyrsadel men otroligt skön att rida i. Man får ett kanonbra stöd och om man tycker att sitsen är för hård så finns det gelseat/rumpvärmare att köpa som man kan ha i.
Stübben sadlarna är outslitliga.
Passar sadeln hästen så skulle jag inte köpa någon annan sadel.

Fast även om jag älskar stübben så är det väl inget bra andrahandsvärde på dem. Sist jag kollade så var det i princip halva nypriset på när de såldes begagnade även om de var lite använda.

Som första ägare som måste sälja förlorar man massor...

Men när den kommit ner i pris till mellan dryga 1 500 - 3 000:-
Då ligger den rätt så stadigt i pris år efter år... jaa, ända upp till +20 år....

För omstoppning och ev. lagning av sömmar odyl mpåste man ju ändå göra oavsett ålder på sadeln, eller hur ?

Har inte stubben just nu men ägt några. Älskar stubben skulle min häst kunna ha dem hade jag bergis köpt en. Stör mig inte på att dem äldre är lite hårda i sitsen, har mjuk rumpa så:p
Men dem är otroligt välbalanserande, aldrig suttit obekvämt i en stubben. Dessutom har dem en helt otroligt kvalitet. Om stubben passar på hästen tycker jag du ska hålla dig till det =D

har inte provat dom allra nyaste modellerna med biomex sits, men dom jag ridit i (från -06 och äldre) har varit så hårda att det gjort ONT. har kännts som om mina sittben ska göra hål i sadeln.... :crazy:

kvaliten är bra men komforten dålig.

tycker stubben är bra sadlar om man bara behöver en tillfällig sadel eller bara ngt man rider med ibland. det är bra kvalité...men dom är ju så håååårda för ryttaren...och det är ju det stora minuset.

Red i min stubbensadel i ca 1 år (siegfried allr-hopp), gillade den. Kostade 11000 drygt. Mycket bra läder känns det som, rejäl sadel som håller läänge är min uppfattning:). Bra stöd hade den med. Visst, det finns många sadlar som är bekvämare, men som allround-hoppsadel tyckte jag den var jättebra. Inte alls så hård som vissa tycker. Sen är det ju olika hur "känslig" man är. Snygga tycker jag också att dom är(ej de gamla slitna som man ser i många annonser:crazy:)
Det största minuset är väl att jag inte kan sälja den:grin:, men den har väl dåligt andrahandsvärde? Man tycker ju det borde vara tvärtom på en så hållbar sadel.

Jag har både en hopp och en dressyrsadel som är stübben, dressyren är myyycket omtyckt! :) Det är en scandic.
Inte för mycket stöd, men lagom tycker jag då jag inte gillar att bli för "fast" i sadeln av alla stöd.
Hoppsadeln är dock inte lika mjuk, men den är perfekt att hoppa i och blir skön när man har vant sig, nu när jag
har ridit i den en tag så tycker jag den är super! Också en scandic. Dom är dessutom snygga och ligger bra på
hästen (jag har en halvarab!).

Jag hade en Stübben Cs hoppsadel till min pålle inann han växte ur den och jag tyckte den var jätteskön. Iof har jag inte så höga krav men jag har aldrig en enda ridtur tyckt den var hård, finns betydligt ubekvämare sadlar om man ska hitta en hård sadel ;)

Hade en uråldrig stübben sigfreid på min arab som var STENHÅRD som jag sålde:smirk: De nyare modellerna är lite bättre:)

KL

Vad jag har fattat det som så är väl stubben ett märke som håller på att "gå ur tiden" lite.. Det har liksom inte hänt mycket i utvecklingen där. Har själv haft en cs hoppsadel och det var ett h*lvete att få den såld. De två sadelutprovare jag hade ute ville absolut inte ta stubben i inbyte just eftersom de var så svårssålda. Om man jämför med mer utvecklade märken så är det, som några säger i tråden, ganska dålig komfort för ryttaren samt att anläggningsytan är liten och även mellanrummet mellan bossorna iaf på äldre modeller. Har inte klämt och känt på några nya...

.

Jag har haft x antal stubben sadlar genom åren, men tycker om Artus CS och Lancelot CS bäst, har just nu köpt mig en Lancelot igen och den kommer jag aldrig att sälja:love:

Vi köpte in en ny stubben sadel förra året för 9000 kr. Använde den ytterst lite då hästen hade lite problem med sin rygg. Sen fick jag pga flytt sälja hästen, men sadeln hängde inte med. Sen åkte vi in till Ridsport affären i Växjö för att byta ut den stubben sadel till en annan sadel som skulle vara till min andra häst(Stubben sadeln var för stor) så fick vi 8100 kr för Stubben sadeln. Och att dem ha bra andrahandsvärde berättade man på Börjes och även här i Ridsport. Men det gäller att att åka till rätt ställe. Vi köpte Stubben sadel i Tingsryd och de sa när vi köpte den att den har ett högt andrahandsvärde. Och eftersom man alltid trott på börjes åkte vi även dit för att byta ut den igen. Och då var den helt plötsligt inte värd med än 3500:eek: Vi frågade hur i helvete den kan ha sjunkt så mycket i värde, då svara kärringen att chefen säger att den inte är värd mer. Alltså hade hon ringt till chefen och frågat och han säger 3500 som inte ens sett sadeln och jag kan garantera att den såg ut som ny inte en enda repa fanns på den. Och så säger denna kärringen att vi kanske får ut ngn tusenlapp mer om vi säljer den privat.
Nä så det gäller att man åker till rätt ställe som kan sig på det där med sadlar.
Oj vad mycket jag berättade nu. Hahaha hoppas det inte gjorde något, typiskt mig att dra upp hela historier:angel::o Ni får ursäkta:o

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
327
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka