Ni med Thermobar

Limelight

Trådstartare
Jag vill verkligen skaffa en thermobar till mina två hästar ute i hagen ( kanske blir 3 hästar snart ), men min griniga sambo vägrar :mad:.
Han har fått för sig att de drar enormt mycket ström och kommer då bli dyra som skrutt. Någon som vet hur mycket de kostar att ha i elförbrukning ?

Dum fråga kanske, men har man dem på dygnet runt hela vintern ?.

Och ännu en fråga om Thermobar, ni som just har 2-3 hästar, vad kostade det er att köpa in en sådan med alla tillbehör och så ?.

Nu i vinter är det visserligen försent för mig att köpa, måste gräva ner elkabel och det är liite svårt nu med mina -11 här, men jag ska banne mig ta reda på ALL fakta som går om dessa underbara baljor och hoppas det bara dyker upp positivt om allt så jag kan investera en till nästa vinter och då kanske min griniga sambo inte kan säga något ! :mad: :D

Sv: Ni med Thermobar

Lämnar ett avtryck här, för jag har, precis som du, tänkt tanken på en Thermobar! :D Men ist för en grinig sambo, så har jag en grinig stallägare! :p

Jag har ingen själv men är ibland sugen på att införskaffa ;)
Min uppskattning är att driftskostnaden är låg men det skulle vara intressant att höra några siffror.

En 80-liters (vilket man minst behöver per 2-3 hästar) kostar runt 5000;- inkl sladd och frakten är gratis. Det är tre års garanti vilket skulle innebära en årskostnad på 1666;- om den gick sönder direkt efter att garantin har gått ut. Jag kan känna att det ibland skulle vara värt pengarna men eftersom vi har flera hästar och flera hagar så skulle det bli dyrt att ha till alla. Vi har ju jämförelsevis korta och milda vintrar i södra Sverige och dessutom har vi eget stall vilket gör att det är ganska enkelt att gå ut för att fylla på regelbundet så att det inte fryser. Men kanske blir det en inverstering i framtiden, vi får se :)

Ni som har thermobars får jättegärna informera om deras livslängd.

Mvh JV

*KL*

Enligt tillv själv. Det fetstilade gäller för en 80 liters (dvs 90 kw)

Hur mycket kostar strömförbrukningen?
Elförbrukningen på ThermoBaren enligt beräkningar från Jämtkraft 09 12 10:

-60 W i 24 timmar ger en kostnad på 1.43 kr / dygn.
-90 W i 24 timmar ger en kostnad på 2,16 kr / dygn.
-150 W i 24 timmar ger en kostnad på 3,60 kr / dygn.
-220 W i 24 timmar ger en kostnad på 5,30 kr / dygn.

Det du dock ska ha i åtanke är att vattenkaren ej drar detta
hela tiden. Precis som ett el-element så är det en termostat som slår ifrån
när rätt vattentemperatur är uppnådd, (ca 15-20°C).
När sedan temperaturen sjunker slår den
till igen. Det är således ganska svårt att säga exakt hur mycket karen drar
eftersom det beror helt på temperaturen utomhus.

---

Alex igen: Så om vi låtsas det är svinkallt och den måste gå HELA dygnet (vilket den inte måste, men vi låtsas) så kostade det med elpriset för ett år sen (som var högt) MAX 67 kr/månad. Om vi antar du bor på Nordpolen och det är sådär kallt heeela året och den (vilket den inte måste) skulle gå dygnet runt 365 dagar/år kostade det med förra årets höga elpris 788, 40 kr på ett ÅR...

Har sambon motorvärmare och kupévärmare förresten? :angel:

Herregud, det var ju inte ens dyrt, högst runt 800kr/år om det som sagt går jämt och elen är ännu dyrare än förra året. Och inte har man dem på, på somrarna/vår och höst heller så kan inte röra sig om mycket pengar där inte !!

Jo, min griniga gubbe har motorvärmare och kupêfläkt, hmm din tanke är inte så dum. Undra vad han säger om det, eller jag vet redan " det har ju du med :grin: " kommer han garanterat att säga..

Inköp runt 5000kr, och garanti på 3 år och antar att det håller mycket längre än så, någon som har haft sin i många år ??.

Förstår vad man tjänar in på en sådan, slippa bära vatten varje dag för att man ska hacka och slänga bort halva baljan med is. Och det viktigaste av allt, Hästarna dricker så mycket de verkligen vill ha och behöver !!.

Jag har ju byggt en egen med värmekabel, den är på 80 W och i storts ett bara på nattetid eftersom det är termostat i värmekabeln. Det märks ingen skillnad i elförbrukningen på en mindre gård iaf.

Men gud! :eek:

Det där var ju ingenting!!!!

Ska nog ta och önska mej i julklapp tror jag.. :angel:

Jag har en Thermobar och det är en helt fantastisk produkt! Driftsäker och håller precis vad som utlovas. Håller karet fullt så fryser det inte ens när det var nere under miinus 20 som förra vintern. Driftkostnaden vad gäller el har jag faktiskt inte alls brytt mig i. Man måste ju också i sådant fall räkna slitage på mig när jag släpar varmvatten i hinkar hit o dit, försöker krossa is och sedan släpa in frusna kar för upptining osv. För att inte tala om oron de dagar man jobbar och inte kan dutta m varmvatten och veta att hästarna kanske är utan.. Jag ska köpa en till här nu i dagarna. Har en på 40 till mina fyra stora och ska köpa en 40 t mina två shettisar också. 40 är kanske lite litet, men jag har aldrig upplevt att det varit helt tomt en dag. Hästarna dricker gärna ut det och väljer Thermobaren före ev andra kar som erbjuds.

Låter som riktigt bra om den håller ner ända till -20 utan att frysa. Hade det frusit och haft sig tidigare än -20 vet jag inte om det är värt pengarna. Så det där låter toppen :).
Hur länge har du haft din ?

Och som du säger är det värt pengarna både i inköp och drift för att veta att sina hästar dricker det vattnet de vill ha och behöver.
Men min griniga sambo har en annan åsikt :mad:.
Men jag ska tusan i mig spara pengar och sedan köpa mig en till nästa vinter, jag ska gräva ner kabeln, fixa elen och allt själv. Inte kan han klaga då va ?? :angel:

Fasiken att man inte va ute tidigare i år så man kunde ha köpt en till nu i vinter.. :(

jag har en 80 liters , inköpt för 6 år sedan. Inte ett fel på den , används från första minus varenda dag tills kylan är slut , står på dygnet runt.

vettigaste inköpet jag gjort till häst . Köpte den för jag hade en märr som var kolikhäst och ett enda jourbesök av veterinären mindre , betalade nästan tunnan.

Varför slita med frusna kar?? 5000 är vad 2-3 täcken kostar och handen på hjärtat , hur många täcken har ni :)

kommer aldrig o vara utan min termobar när den o om den går sönder , vilket jag inte tror den gör, finns liksom inte så mycket som kan gå sönder .

mina hästar dricker betydligt mer vatten när de är " varmt"

i vintras höll den +13 vid -23 ,

Jag har en termobar på 130 liter.
Har haft upp till 14 hästar i den hagen, fick fylla på 2 gånger per dag då.
Då vet man de dricker vad de behöver :)

Den är underbar, man behöver inte hålla på med is och fylla på hit och dit och hästarna får vad de behöver/vill ha.

Första året satte jag tyvärr inte fast den, som rekommenderas, och då gick själva kontakten sönder för att hästarn drog in den i hagen när den var tom ( hade en del unghästar ).
En kompis gubbe lagade den åt mig så den funkar igen :-)

Har tappat bort proppen en gång, fick snabbt en ny ifrån tillverkaren, gratis.

Jag kommer inte ihåg exakt när jag köpte min men det är nog mer än 3 år sedan och den håller då än......

Kostnaden har jag aldrig ens räknat på, är så dålig på sånt där med elförbrukning :angel:
Men det är inte många kronor jämfört med allt jobb som måste till annars....

Utan tvekan den bästa investering jag gjort när det gäller hästarna, den och värmekabel i vattenslangen inne i stallet :)

Jag skulle vilja ha en ny dock, som står emot minus 40 grader, min går upp till ca minus 20-25 möjligen sen blir det fruset.....men oftast inte bottenfruset dock.
Jag har av de första modellerna som kom.

Tänkte på det du skrev om att du måste gräva ner elkabel....har du långt till hagen från där eluttag finns ?

Jag har placerat min så att den står nära stallet/ladan och drar en utomhuskabel på 15-20 meter, ovan jord.

Låter som riktigt bra om den håller ner ända till -20 utan att frysa. Hade det frusit och haft sig tidigare än -20 vet jag inte om det är värt pengarna. Så det där låter toppen :).
Hur länge har du haft din ?

Och som du säger är det värt pengarna både i inköp och drift för att veta att sina hästar dricker det vattnet de vill ha och behöver.
Men min griniga sambo har en annan åsikt :mad:.
Men jag ska tusan i mig spara pengar och sedan köpa mig en till nästa vinter, jag ska gräva ner kabeln, fixa elen och allt själv. Inte kan han klaga då va ?? :angel:

Fasiken att man inte va ute tidigare i år så man kunde ha köpt en till nu i vinter.. :(

en gång om året brukar de ha utförsäljning, där kan man ju spara nån hundralapp iallafall.

Det finns numera en modell som klarar ner till minus 40 grader, kostar lite mera.
Kan vara värt det om man bor norrut :)

om du inte har hästar på lösdrift , kan du lägga på ett lock av frigolit på natten så slipper du att de fryser :)

Jag har tre stycken Thermobars. Absolut den bästa investeringen jag gjort till mitt stall!!!
Har en 130 l, en 80 l och en 40 l, har haft dom i flera år :) De står på dygnet runt vintertid.
Vi har ofta mellan 15-30 minusgrader vintertid och vattnet fryser aldrig i 130 l eller 80 literskaren, däremot är jag inte lika nöjd med den på 40 liter. Den fryser väldigt lätt och fryser även nattetid trots att jag lägger "lock" på den då (den hagen är tom på hästar under natten :) )

Men hursomhelst så tror jag inte att ngn ångrar sig om man köper en TB, trots att priserna gått upp kraftigt sedan jag köpte mina så är det värt det!!

Senast ändrad:

Vi köte en 250l för ca 1 månad sedan. Jag har varit supernöjd fram tills idag. Det är runt -10 och idag bildades en isskorpa på ytan :mad:
Inte riktigt ok i mina ögon.

Jag har en Thermobar, 80 liter. Har använt den i 2 (eller om det kan vara 3) vintrar. Den har fungerat helt perfekt. Har hållt vattnet frostfritt ner till -28 grader, vilket vi hade förra vintern.

Betalde ca 2000:- för den, den var då begagnad, men oanvänd.

Vi har sladden i till den hela tiden. Förutom på vår/vintern när det kan ligga på plus hela dagarna för att sedan bli minus någon natt emellanåt, då drar vi ur sladden, och sätter i den när det behövs.

Vad den drar i el per dygn vet jag inte, men försumbart i det stora hela. Inget som syns som en jättepost på elräkningen när vi börjar använda den i alla fall.

Har använt den till två hästar på lösdrift, och nu används den till tre hästar som är ute ca 15 timmar per dygn. Kan säga att Thermobaren är en av de bästa investeringar jag gjort gällande hästarna! Man bär ut vattnet en gång, punkt. Inte detta att ut med hink, som fryser, som sen ska in för att tinas, för att sen gå ut och kasta ut isen, för att fylla på nytt vatten, i oändlighet...

Knapplån

Vi har Thermobar för första vintern. En 40-liters (två hästar som går i hagen dagtid)
Nattetid lägger vi på en höpåse, en frigolitskiva och sen en hink med is ovanpå (för att det ska ligga kvar)

Vi har inte haft den så länge, men hästarna har redan lärt sig vilket vatten de föredrar.
Den som tog ut i morse har tydligen inte förstått att vi har en Thermobar, utan hade istället burit ut två hinkar vatten.
Såhär tyckte våra hästar om det:

:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 012
Senast: ako
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 661
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 846
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
4 021
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31