Ni med Thermobar

Sv: Ni med Thermobar

KL
Jag köpte förra hösten 2 st av bolés kopior.
De är på 65l och höll vattnet isfritt hela förra vintern (mina står dock under tak inne i ligghallen) De kostade ca 2500 st tror jag.

Var nog ett av de bästa köpen jag gjort! Är så skönt att veta att det alltid finns vatten i hagen!

Angående stl så har jag nu en balja i en lösdrift där det går 3 hästar och jag fyller oftast på två gånger om dan och då finns det alltid lite kvar så de aldrig behöver stå utan så tycker denna stl är ganska lagom till 2-3 hästar.

thermobar är helt underbart. helt klart en av de bästa prylarna till hästar.

jag byggde en förra året, en "prototyp", varför har jag inte gjort det tidigare?

det var en hyfsad förändring (ingen jättestor, kanske nån tusenlapp på de 3 vintermånaderna) på elräkningen men där kan ju gärna lika elelementet (som vi har i ett av rummen i huset) stått för den största ökningen.

i år har sambon och jag byggt en riktigt fin thermobar, 60 L, till en stor häst och en shettis. värmeslinga som tejpas fast med aluminiumtejp i en spiral runt ett runt kar. liggunderlag utanpå det. det byggdes en låda fodrad med golvisolering. toppen på lådan fick ett hål matchande karet, sen var det bara att stoppa i karet i lådan från botten, fodra och skruva igen botten. nu ska jag bara måla den i en fin färg.

Tänkte på det du skrev om att du måste gräva ner elkabel....har du långt till hagen från där eluttag finns ?

Jag har ca 100m från närmaste eluttag som det ser ut just nu, men nästa år ska vi dra om elen ute i stall och lada så då kommer ett uttag finnas ca 30m som närmast, det bästa jag kan göra.

Vi köte en 250l för ca 1 månad sedan. Jag har varit supernöjd fram tills idag. Det är runt -10 och idag bildades en isskorpa på ytan :mad:
Inte riktigt ok i mina ögon.

Oj ??. Måste ha vart ett riktigt måndags exemplar du fått tag i eftersom alla andra säger att det håller ner mot -20 utan problem :confused:

en gång om året brukar de ha utförsäljning, där kan man ju spara nån hundralapp iallafall.

Det finns numera en modell som klarar ner till minus 40 grader, kostar lite mera.
Kan vara värt det om man bor norrut :)

Ah utförsäljning kan alltid vara bra att spana efter, som sagt kan jag spara ett par hundralappar så då kanske inte gubben blir "lika" sur :angel: :D

Jag bor i mitten av detta land, men vi brukar kunna ha neråt -27 utan problem och verkar bara bli kallare och kallare för varje vinter som går så kanske ska investera i en som håller för -40 :)

Oj ??. Måste ha vart ett riktigt måndags exemplar du fått tag i eftersom alla andra säger att det håller ner mot -20 utan problem :confused:

De själva har ju testat och då ska den klara ner till -25 så detta är verkligen inte ok. Första gången det händer. Tog bild och har mailat till Thermobar, får se vad det har att säga om saken.

Ett alternativ är vattenkopp med sån där värmeslinga i ledningen och upp till vattenkoppen, det har en jag "känner" och det frös inte ens förra vintern när det var så kallt etc! :) Så slipper man stå och slabba med att byta vattnet i thermobaren om hästarna smutsar ner vattnet.

Vi har två värmebaljor, en thermobar 40 l som kostade knappt 3000kr vid inköp för ca 3 år sedan. Sedan köpte vi en 65 l ifrån Bole iår, den kostade ca 2500kr. Båda fungerar utmärkt! De 105l räcker gott och väl ett dygn för våra 3 stora hästar och en shettis som går på lösdrift. Jag räknade på driftskostnaden när jag köpte den första baljan och kom då fram till att den kostar ca 1kr/dag - om det är VÄLDIGT kallt och den får jobba mkt. Vi har dem på dygnet runt under vintertiden. Helt suveräna!!!:banana:

Ett alternativ är vattenkopp med sån där värmeslinga i ledningen och upp till vattenkoppen, det har en jag "känner" och det frös inte ens förra vintern när det var så kallt etc! :) Så slipper man stå och slabba med att byta vattnet i thermobaren om hästarna smutsar ner vattnet.

Problemet med vattenkoppar är att de, tyvärr, ofta släpper ut för lite vatten, eller släpper ut så mkt att hästarna tycker att det stänker.
De allra flesta hästar föredrar att dricka vatten ur hink/kar då de kan dricka mkt under en kort stund, utan att hålla på att trycka fram mera vatten.

För min egen del känner jag att jag inte vill ha vattenkopp för jag vill kunna kontrollera hur mkt de dricker.

Thermobaren drar inte så mycket el. Lägger tjock frigolit över om jag kommer ihåg när de är kallt uea och hästarna är inne för natten. Har den stående på frigolit föratt isolera lite extra mot marken. Det är väldigt skönt att inte behöva banka frusen is ur hinkar o kar i hagen. Haft min sen första dom började säljas kan det vara 6-7 år? Det är super bra och är det varmare ute över nolgrader så drar jag ur strömen.

Enda som jag inte skall göra igen är att använda diskborste igen i den då den repade plasten. Har inget negativt alls angående min Themobar. Hästarna dricker bra i den. Har en 130 liters.

Funderar på att ha 30 liters istallet......

Citat - "Vi köte en 250l för ca 1 månad sedan. Jag har varit supernöjd fram tills idag. Det är runt -10 och idag bildades en isskorpa på ytan
Inte riktigt ok i mina ögon"

Du måste kontakta tillverkaren för så skall det inte vara. Fick en tunn is i Thermobaren när de var -23-25 och nordanvinden låg på iförra vintern. Det var första gången som det hände.

Jovisst, det finns ju plus och minus med det mesta :) Man får ju såklart se till att ha en vettig vattenkopp, ingen sån där fjösig som de får stå i evigheter för att trycka fram vattnet på.

Står de i flock i hagen så är det ju svårt att veta vem som dricker vad iaf. Inne har jag helst hink så man har koll på hur mkt hästen dricker :)

Fast då måste man ju dra vattenledning till vattenkoppen och den ledningen måste ju grävas ner eller ha värmekabel så den inte fryser vintertid.

Jag tycker det är helt olika saker att ha vattenkopp med värme eller ett vattenkar med värme.....

Är det någon som vet hur djupt ner i backen man måste gräva ner elkabeln ?
Jag har som sagt en väg jag måste gräva mig ner i :mad:

Hon jag känner har värmekabel till hela vattenledningen så att säga. Och ja, det är olika att ha termobar och uppvärmd vattenkopp men jag skrev det som ett alternativ :grin:

*KL*

Lite fascinerande ang vatten. Hästarnas vatten i hagen idag frös inte. Minus 20 grader, men nix.

Det ställdes ut rumsvarna behållare med svalt/nästan ljummet vatten klockan 9. Fylldes på en skvätt varmt vatten vid 13 och vid 16. Vid 20 var det inte ens isskorpa. Det ena är en vanlig 20 liters vattenhink som stod i snön, antar den isolerar? Det andra en sån svart rund plastbalja modell mindre, 30 - 40 liter kanske.

Jag var bombsäker det skulle bottenfrysa, fick ta hammare och slå hål på vattnet inne imorse.. Men snön måste ha enorm isolering?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 011
Senast: ako
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 661
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 846
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
4 017
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka